יום שני, 4 ביוני 2012

האם כולנו קורבנות אופנה?


לפני כמה ימים נתקלתי בכתבה הזו בה יוני אלקן מפציר בנו שלא להתאפר. מדי פעם אני שומעת דעות שליליות בכל מה שקשור לאיפור וטיפוח ויש כמה טענות-נגד שחוזרות על עצמן באופן קבוע. אני מודה, בעבר גם אני החזקתי בחלק מהטענות האלה, היום כשאני "בצד השני" אני רואה את הדברים אחרת.


הטענה העיקרית נגד גורסת שזו בסה"כ כניעה לתכתיבי החברה, שאנחנו הולכות כמו עדר אחרי איזה אידיאל יופי. האם כל מי שמתאפרת היא בסה"כ קורבן אופנה? ברמה מסוימת כן, רק שהשימוש במילה "קורבן" פשוט לא מתאים כאן. מאוד רומנטי לחשוב שאנחנו אינדיווידואלים מוחלטים, שההחלטות שלנו לא מושפעות בכלל מהסובבים אותנו וכל הבחירות שלנו נעשות אך ורק על דעת עצמנו. בפועל החיים בחברה דורשים מאיתנו לציית לנורמות חברתיות שונות. חלק מהנורמות האלה מחמירות וכבדות כמו האיסור לרצוח או לעבור באור אדום, חלק מהנורמות האלה קלילות יותר ומתייחסות לפרטים הקטנים בחיים כמו נימוסים והליכות.
הנורמות האלה קיימות בגלל שהן מה שמאחד אותנו כחברה, והן הדבר ששומר על הסדר החברתי. יש ביננו אנשים שבוחרים לציית באופן עיוור לכל הנורמות ויש את הקיצוניות השנייה, האנשים שבוחרים ללכת נגד הנורמות באופן עקבי ובעצם מבודדים את עצמם משאר החברה, כאשר רובנו נעים בין שני הקצוות האלה.
חלק מהמוסכמות מתייחסות גם למראה החיצוני, שהוא חלק בלתי נפרד מהחיים שלנו. אם בחברה שלנו היה מקובל ללכת רק עם כיסוי לאזור החלציים ולקעקע סימנים שונים על המצח היינו עושים את זה, ואם היה מקובל ללכת רק עם בגדים ארוכים בצבעי שחור ולבן היינו עושים את זה, כי אנחנו רוצים להיות חלק ואין בזה שום דבר רע.
איפור הוא בסך הכול כלי והתוצאה הסופית תלויה באופן השימוש שלנו בכלי הזה.
מה שמוביל אותי לטענה הבאה, שעיסוק באיפור ובמראה החיצוני הוא דבר שטחי. אולי ביקום אוטופי המראה החיצוני לא ישחק תפקיד, אבל בעולם שלנו זה לא המצב. המראה החיצוני שלנו הוא חלק מהרושם שאנחנו משאירים, והרושם הזה חשוב. אנחנו יכולות לבחור שלא לשחק את המשחק, וזה בסדר גמור. אבל אני באופן אישי כן רוצה לשחק את המשחק, או לפחות להשתתף בחלק מהסיבובים.
ואני אחזור על זה שוב- איפור הוא כלי. הוא לא חזות הכל והוא בטח שלא השאיפה הכי גדולה שלנו. הוא כלי שעוזר לנו לפתח את המראה החיצוני, בדיוק כמו שתשבצים הם כלי שעוזר לנו לפתח את החשיבה שלנו. אף פעם לא נדרשתי לוותר על תאים אפורים כדי להשתמש במסקרה, וגם היום אני ממש לא רואה סיבה לוותר על זה. אני יכולה להיות גם אינטיליגנטית ולהתקדם בחיים וגם להשקיע במראה החיצוני שלי. אם נחזור לעניין של הרושם הראשוני- מראה חיצוני מכובד בהחלט יכול לעזור לי להשיג את המטרות שלי.


זו הטענה שסוגרת את הכתבה: "רוצה להרגיש טוב עם עצמך? אני מקבל את זה, אבל האם תמיד יש צורך אמיתי באמצעים חיצוניים כדי להרגיש יפה? אני משוכנע שאם תהיי בטוחה ביופייך האמיתי, לא תצטרכי עזרים חיצוניים. תרגישי יפה, ותהיי יפה בזכות עצמך."
אין ספק שחשוב קודם כל לאהוב את עצמך בזכות מי שאת, ולא בזכות עזרים חיצוניים. כשאת מרגישה יפה וסקסית רואים את זה, בכלל לא משנה אם את בלונדינית או ברונטית, רזה או שמנה, נמוכה או גבוהה. מגיע לך להרגיש טוב עם עצמך בזכות מי שאת. לא רק שהדברים לא סותרים אחד את השני, אני חושבת שהדברים הולכים יד ביד. כשאנחנו שונאות את המראה החיצוני שלנו קשה לנו להתחבר אליו, אנחנו נוטות להתמקד בחסרונות ולהתעלם מהיתרונות. כדי ליצור איפור טוב וכדי להתלבש נכון צריך לדעת להכיר גם את היתרונות וגם את החסרונות. צריך לדעת מה לטשטש, אבל בעיקר צריך לדעת מה להבליט.
עברתי ואני עדיין עוברת תהליך ארוך מאוד להכיר את עצמי ולאהוב את עצמי כמו שאני. חלק גדול מהתהליך הזה קרה בזכות החיבור שלי לאיפור, בזכות חצי השעה הזו בבוקר [או 10 דק', תלוי כמה זמן יש לי] שבה אני יושבת מול המראה ומסתכלת על הפנים שלי ממרחק 20 ס"מ. חצי שעה שכולה מוקדשת לאדם אחד- לעצמי.
מבחינתי איפור לא נועד להיות מסכה, הוא נועד להבליט את מי שאני. הוא עוזר לי להביע את עצמי, הוא עושה לי טוב על הלב. זו אולי קלישאה, אבל היא נכונה לגבי, כי אני באמת מתאפרת קודם כל בשביל עצמי. כן, זה עוזר לי להרגיש טוב עם עצמי ואני לא רואה בזה שום דבר רע.
איפור, כשהוא נעשה נכון, יכול לחולל הבדל עצום ואפשר לראות את ההבדל הזה כאן וכאן [הם אמיתיים לגמרי ולא נוצרו ע"י פוטושופ כמו שאוהבים לטעון] ואפילו בפוסט הזה שפירסמתי, בו אפשר לראות איך אפילו מסקרה יכולה ליצור הבדל גדול.


האם זה אומר שכל אחת חייבת להתאפר? ממש לא. אני אחזור על המסר השחוק של הפוסט הזה, איפור הוא כלי. קחי אותו לאן שאת רוצה, תשתמשי בו איך שנוח לך ורק את יכולה להחליט אם זה מתאים לך או לא. העיקר שתרגישי טוב עם עצמך.


18 תגובות:

  1. משחר הבריאה "אימותינו" התאפרו, הן נדרשו לסוך את גופן בחלב ולמרוח את עיניהן בכחל. לנו קל (וכיף) יותר. איפור כפי שכתבת הוא כלי, שנועד ליפות ולמקסם את הנתונים הטבעיים שלנו, רובנו ככולנו לא מחפשות מראה תיאטרלי או מוגזם, אך אט אט לומדות להשתמש בנתונים הטבעיים שלנו ולהגדיש אותם בעזרת איפור. לאותו עניין אני גורסת שנשיםןמתלבשות בשביל נשים, אך זה כבר לדיון אחר.

    אש רלאותה כתבה, יש לי הרושם שהבחור לא מכיר עדיין את העולם ולא ממש יודע מה הוא כותב. לא הכרתי ולו גבר אחד, שלא ירצה לידו אישה מטופחת!

    השבמחק
    תשובות
    1. יש לאיפור המון שימושים לאורך השנים, כולל שימושים טקסיים ובריאותיים [למשל הכחל עזר או אמור היה לעזור למנוע דלקות עיניים וכו']

      אני חושבת שגברים לא לגמרי מבינים מה זה אומר להיות אישה מטופחת ;) מצד אחד הם רוצים אישה מטופחת, מצד שני הם רוצים שזה יבוא לנו טבעי. מצד שלישי הם נרתעים מכל האיפור, מצד רביעי הם רוצים שנהיה מטופחות

      מחק
  2. וואו אהבתי לדעתי זה פוסט שווה קריאה אמיתי ועם מוסר השכל.
    גם אני מתאפרת קודם כל בשביל עצמי יש שאומרים לי שזה זמן מיותר בבוקר ושזה מסיכה אבל אני אוהבת הצבעים האלה עושים לי שמח וטוב בלב.
    וזה באמת הזמן הזה שאני מקדישה את כל כולו רק בשבילי.
    אהבתי מאוד לקרוא.

    השבמחק
    תשובות
    1. התגובה שלך ממש משמחת אותי :) אני שמחה לשמוע שהצלחתי לכתוב פוסט עם משמעות.

      הזמן הזה בבוקר שכולו רק בשבילי כ"כ עוזר להתחיל את היום טוב יותר. אפילו אם קמתי מבואסת, אחרי שאני מקדישה לעצמי את הזמן הזה אני הרבה יותר רגועה. זה שווה את הכול

      מחק
  3. אני לא חושבת שיש מה לשפוט אותו מי יודע מה...
    סה"כ זו דעתו - יש בחורים ששונאים איפור והם בעד בנות עם "יופי טבעי" בלי טיפת איפור, בלי "מסכות".
    יש בחורים שכן אוהבים איפור,שבנות בלי כלום לא נראות להם מטופחות.
    יש בחורים שלא שמים לב לזה כלל אצל אף אחת.
    יש כאלה ששמים לב לזה רק אצל בת זוגם, והם יכולים להעדיף אותה עם או בלי, כך או כך היא כבר בת זוגם ואין להם הרבה מה לעשות בנידון, הכל תלוי בהעדפותיה של הבחורה ואם לא מתאים להם, הם יכולים ללכת :)
    בכל מקרה, החטא של הכותב זה שהטור שלו לא ענו מספיק, אלא כוללני ובכך דורסני, ואז אני חושבת שזה מה שעיצבן נשים - מי אתה שתהפוך את הדיעה למה שצריך להיות.
    כך או כך, מי זה בכלל? מוצרי האיפור שאת סוקרת הרבה יותר מעניינים :)

    השבמחק
    תשובות
    1. המטרה לא הייתה לשפוט אותו, אני מצטערת אם זה המסר שהעברתי בפוסט הזה. ברור שלכל אדם יש זכות להחזיק בדעות שלו. גם חלק מהדברים שהתייחסתי אליהם בפוסט לא כ"כ נאמרו על ידו, או שלא נאמרו על ידו בכלל.
      לדעתי הוא ניסה להעביר איזשהו מסר חיובי אבל לא כ"כ הצליח, ובסופו של דבר יצא שהוא מעביר ביקורת יותר מאשר מנסה לעודד.
      כבר הרבה זמן שרציתי לכתוב פוסט בנושא הזה, בסה"כ הוא לא הראשון ולא האחרון שמעביר ביקורת על איפור, והיה לי חשוב לענות על הטענות הנפוצות האלה, בעיקר על הטענה שאיפור זה שטחי או מסכה, או שזה תחליף לביטחון עצמי. לדעתי יש באיפור המון דברים יפים והרבה אנשים נרתעים מזה בגלל סיבות לא נכונות- בעבר גם אני לא רציתי ללמוד להתאפר כי זה נראה לי שטחי ופרחי ממש [עובדה שטעיתי].

      מחק
  4. כמו שאמרת - איפור גורם לנו קודם כל להרגיש טוב יותר עם עצמינו - אם יש משהו שאפשר לעשות שיגרום לנו להרגיש טוב יותר , שלא כרוך בכלום - ועוד שאנחנו כל כך אוהבות לעשות את זה - אז למה לא?

    השבמחק
    תשובות
    1. זה גם מה שאני שואלת את עצמי :)
      יש לאנשים כל מיני דעות שגויות על איפור, וזה כנראה מה שמרתיע הרבה אנשים. אני יודעת להעיד על עצמי שפעם חשבתי שמי שמתאפרת ומתעסקת בזה היא שטחית, שזה באמת סוג של מסכה. היום כשאני יודעת שזה לא ככה חשוב לי להגיד את הדברים האלה

      מחק
  5. אני מסכימה איתך לחלוטין. אני לא רואה סיבה לא להשקיע את הזמן הזה בבוקר. זסה לא שזה מפריע למהלך התקין של היום שלי, זה לא מפריע לי לפתח את עצמי - לא מקצועית, לא אישית, לא מטמטם אותי לשים סומק או להשתמש במסקרה.
    יכול להיות שהמטרה שלו הייתה טובה בכתיבה, אבל איפהשהו הוא פיספס.
    אני מעולם לא הבנתי למה יש נשים, מוצלחות וחכמות כמה שיהיו, שנראות מוזנחות (לא כולן, מן הסתם, אבל יש כאלה).

    השבמחק
    תשובות
    1. גם לדעתי הייתה לו כוונה טובה אבל הוא פספס בגדול.
      יש ימים שבהם ממש אין לי את הזמן להשקיע באיפור, או שיש לי רק 5 דק' ואז אני הולכת על משהו בסיסי בלבד. ויש ימים שיש לי זמן וחשק ואני יכולה להשקיע גם חצי שעה באיפור, וזה משהו שמשתנה בהתאם לצרכים שלי, כי בסופו של דבר איפור נועד בשביל לשרת אותי ולא להיפך.

      אני מבינה למה יש נשים שמזניחות את עצמן, כי גם אני הייתי כזו. האמנתי שאם אני חכמה ומוכשרת אז אני לא צריכה להשקיע במראה החיצוני שלי כי זה לא חשוב, וגם האמנתי ש"אין לי את זה", שאין לי את היכולת להיראות טוב ולדעת להתאפר. לקח לי הרבה זמן עד שהשתחררתי מהתפיסה הזו. אני לקחתי את זה דיי רחוק היום כי איפור הוא כבר מזמן תחביב, אבל אני חושבת שאפילו השקעה של 5 דק' ביום יכולות לעשות השפעה גדולה

      מחק
  6. היי אלטר אגו,
    קודם כל, ממש תודה על ההתיחסות לפוסט שלי! אני מאד אוהב את מה שכתבת, ומסכים עם דבריך.
    אני חושב שאת הבנת היטב את הכוונה המקורית שלי, ויש הרבה שקראו את הפוסט לפי הבנתן - וזה בסדר: ברגע שמישהו יוצר יצירה, היא יוצאת משליטתו והקורא יכול לפרש אותה כראות עינייו.
    לדעתי זה נהדר שמצאת את המקום של האיפור בחייך, ושאת משתמשת בו מבחירה, בהנאה ולמטרותיך :)
    נהניתי לקרוא!
    יוני.

    השבמחק
    תשובות
    1. היי יוני, ברוך הבא :) אני חייבת לציין שזה מוערך שהטרחת את עצמך לכאן כדי לקרוא את הפוסט.
      גם ההסכמה בינינו מעניינת, אתה מוזמן תמיד ;)

      מחק
  7. אחד "ה"פוסטים. בחיי..
    מסכימה עם כל מה שכתבת. לגמרי!
    לאחרונה ראיתי את הסרטון זה (שעשה לי את החשק לבדוק שני מוצרי איפור ;))
    http://www.youtube.com/watch?v=LY97K-UTNsM
    בסרטון רואים בחורה עם אדמומיות מאוד כבדה (וגם פצעונים). גם לפני האיפור הבחורה הזו (בעיני) - יפיפה!
    אבל האדמומיות די מושכת את תשומת הלב. כשהיא מאופרת (ולא כבד) מתגלה בחורה מהממת באמת.
    ואם תסתכלי בתגובות המון בנות כתבו לה שיש לה עיניים מדהימות - וזה נכון.
    גם לליסה יש סרטון בעניין
    http://www.youtube.com/watch?v=Jwngbzv0gbY
    בחורה מתוקה ממש, עם פצעונים. נו, יכול לקרות לכל אחת.
    תקשיבי למה שליסה אומרת בהתחלה, אותי זה ריגש וגם גרם לי לרצות להניח את הקולורסטיי בצד ולנסות לשים מייקאפים קלילים יותר שמראים יותר אותי ופחות את האפקט השטוח הזה שאני כ"כ אוהבת.. ;)

    דבר יחידי שאולי יש לי להוסיף הוא שבעיני איפור הוא גם אומנות ודרך לביטוי עצמי של אינדיבידואליות. שזה קצת הפוך מהטענה שמדובר על משהו שהחברה מצפה מאיתנו.

    מצד שני, שיהיה ברור שיש חברות - ע"ע אלעל - שמחייבות אותך להתאפר. באל על אפילו עושים לדיילות קורס איפור קצרצר.. כי אין מה לעשות, בין הדברים שיש ביצוגיות זה גם הקטע הזה...

    השבמחק
    תשובות
    1. תיכף אני אעבור על שני הסרטונים.

      אני אומנם נהנית לכתוב על איפור באופן שטחי, אבל חשוב לי גם להכניס לבלוג הזה דברים מעבר, וזה מבחינתי משהו שהוא קצת מעבר.
      אני מסכימה איתך לגמרי שאיפור יכול להיות גם דרך לביטוי עצמי.

      לגבי מקומות שמכריחים עובדות להתאפר- אני מניחה שזה רלוונטי מאוד בחנויות שמוכרות איפור. לגבי דיילות- יש לי קצת בעיה עם הקטע הזה, בגלל שפעם בחרו במופגן רק דיילות יפות כדי שיהיה לנוסעים במה "לשטוף את העיניים", ומכיוון שהמטרה של דיילת היא לתת שירות ולא להיות דוגמנית יש לי גם בעיה עם הדרישה המוגזמת הזו. אני חושבת שכל אדם שעובד בתפקיד פרונטלי צריך להיות נקי, מסודר ומטופח, אבל אני לא חושבת שזה חייב בהכרח לכלול איפור. באופן אישי אני אוהבת להתאפר ואין לי בעיה עם דרישה כזו, אבל יש בחורות שזה לא מתאים להן, ולא חייבים איפור מלא בשביל להיראות טוב.

      מחק
    2. דווקא אצלי הבלוג הוא החלק השטחי שבי וטוב לי שהוא כזה :)
      סוג של מקום להוציא דברים שביום יום הלא שטחי שלי לא יוצאים.
      תקראי לזה הזדמנות ולגיטימציה לשטחיות ;)

      דיילת הוא מקצוע מאוד יצוגי. אני לא מדברת על פעם, אני מדברת על היום. אמנם אנשים טסים היום בתדירות גבוהה יותר משהיו בעבר, אבל בכל זאת, יש איזושהי "יוקרה" תקראי לזה בטיסות ואני מבינה את הצורך של חברות התעופה לדאוג שהדיילות שלהם יראו "טיפ-טופ"

      לא דיברתי על מוכרות בחנויות איפור, אלא עבודות מכובדות אחרות שבהן נשים מגיעות בחליפה לעבודה. האם נראה לך סביר שעורכת דין, סתם לשם הדוג', שמקפידה מאוד על ההופעה שלה תהיה לא מאופרת? לדעתי יהיה לך קשה למצוא אחת כזו. גם אם אני מדברת על המינימום.
      ויש כמובן עוד עבודות שיש בהן מידה של יצוגיות ויוקרה שזה יבוא איתן.
      לא אתפלא אם במשרד (ולא משנה כרגע של מי) ידרשו קוד לבוש מסוים, קשה לי להאמין שידרשו איפור, אבל יתכן מאוד שכאשר יחפשו פקידה הם יחפשו מישהי אסטתית (ואני לא מדברת על יופי אלא הופעה) ויוסיף "נקודות" מי שמגיעה גם מאופרת.

      אולי זה נשמע מעצבן מהצד כי מגברים לא מבקשים את זה.. כמעט אף גבר לא מגיע עם עניבה לעבודה, גם אם ידרשו חולצה מכופתרת ומכנסים אלגנטיים, ומאיפה מצפים ליותר?

      מחק
    3. ואגב, בחזרה לליסה המקסימה.
      סרטון ישן שלה מתוכנית שהיתה לה שבה היא מלמדת נשים להתאפר.
      שימי לב למוטו ש 5 מוצרים ו 5 דק' עושים את ההבדל.
      http://www.youtube.com/watch?v=y1hi0SmbD0I&feature=plcp
      אפשר למצוא ביוטיוב כשכותבים
      lisa 10 years
      הרבה מאוד סרטונים שלה (שלא נמצאים בערוץ שלה אלא בערוץ שנקרא ככה)

      מחק
    4. אני לגמרי מבינה למה דורשים מדיילות או בכלל מאנשים שעובדים בשירות פרונטלי להיראות ייצוגיים ולהיראות טיפ טופ. פשוט לדעתי לא חייבים להתאפר בשביל להיות ייצוגיים ולהיראות טוב, בטח שלא איפור מלא. אפשר להיות מאופרות ולהיראות ג'יפה ואפשר לא להשתמש בגרם איפור ולהיראות מטופחות וייצוגיות, זו הנקודה שלי.
      אגב, עבדתי במשרד עורכי דין ודווקא שתיים מתוך שלוש עורכות הדין במשרד בקושי היו מתאפרות ;) והן עדיין נראו ייצוגיות ומכובדות.

      מחק
    5. שימי לב - *בקושי* היו מתאפרות. אני לא מצפה למסיכה של מייקאפ וכאלה.
      אבל מספיק דמי מייקאפ או משהו שמאחד את גוון העור, מעט סומק, מסקרה וליפסטיק/ליפבאלם/גלוס.
      זהו. וזה עושה את ההבדל.

      מחק

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...