יום שישי, 25 באפריל 2014

למה איפור מתקלקל?

לכל מוצרי האיפור, הטיפוח והלקים שלנו יש תוקף, ובדרך כלל הוא מופיע בגב האריזה בתוך איור מכוער למדי של משהו שאמור להיראות כמו קופסא.
התאריך הזה יכול להיות אחלה תירוץ לבעוט לפח מסקרה שכשלה, או להביא לפרידה כואב במיוחד מצללית קרם מדהימה שאין כמוה בעולם וגם לא יהיה יותר, כי היא יצאה במהדורה מוגבלת ולמה לא קנינו ממנה סטוקים שלמים כשהייתה לנו הזדמנות???
אם אי פעם תהיתן מה המשמעות של התוקף ולמה בכלל איפור מתקלקל- אתן מוזמנות להמשיך לקרוא :)

ממה חומרים מורכבים?
כ-ל החומרים בעולם מורכבים מאטומים. מבלי להיכנס להגדרות כימיות מסובכות, אטום הוא החלקיק הכימי הקטן ביותר. אתן יכולות לחשוב על אטומים בתור קוביות של הלגו של הטבע [רק שאטומים כל כך קטנים שאי אפשר לראות אותם].
התמונה נלקחה מוויקיפדיה
בטבע יש כמה עשרות סוגים שונים של אטומים, והצירופים ביניהם יוצרים את כל החומרים שאנחנו מכירות.
יש חשיבות עצומה לחיבור בין האטומים השונים- מספיק שניקח אטום אחד או נוסיף אטום אחד נקבל חומרים שונים לחלוטין. נחזור שוב ללגו- מאותן קוביות בדיוק אפשר לבנות מגדל, טירה או חללית.
החיבור של האטומים לא קבוע לנצח בדיוק כמו שאפשר לפרק קוביות של לגו ולחבר אחרות, ככה גם האטומים- מתחברים, נפרדים, מתערבבים. התהליכים האלה קוראים באופן טבעי וספונטני כל הזמן.

למה איפור מתקלקל?
אתן כבר יודעות שכל החומרים מורכבים מאטומים, וצירופים שונים שלהם יוצרים חומרים שונים. ואתן גם יודעות שהצירופים האלה לא נשמרים לנצח...
כדי להגיע למוצרי האיפור שכולנו מכירות צריך ליצור צירופים מאוד ספציפיים של אטומים, כדי שיצרו את החומרים שמרכיבים את האיפור. כשהצירופים האלה מתחילים להתפרק החומרים משתנים, וברגע שהחומרים משתנים גם התכונות שלהם משתנות... לדוגמא צירוף אטומים שיוצר צבע כתום יכול להשתנות ולהפוך לצבע אחר. או שצירוף מסוים שיוצר את ההגנה מהשמש יכול להתפרק ולהפסיק להיות יעיל.
התהליכים האלה מתרחשים באופן טבעי והם לא לוקחים יום או יומיים, אלא יכולים להימשך חודשים ואף שנים. אבל כשזה קורה, החומרים שהכרנו הופכים להיות משהו אחר. לפעמים הם סתם לא יעילים, לפעמים הם יכולים להיות לא טובים לנו ולגרום למשל לגירוד ופריחה.
וזו הסיבה שבגללה יש לכל מוצרי האיפור תוקף.
אטומים- הלגו של הטבע. מתוך האתר Okklo
איך קובעים את התוקף?
התוקף של כל מוצר תלוי בהרבה גורמים שונים. יש מוצרים שיכולים להישמר שנים- למשל צללית אבן, ויש מוצרים שהתוקף שלהם קצר יותר, למשל מסקרה. כדי לקבוע את התוקף עושים ניסויים שבודקים כמה זמן לוקח לחומרים להתחיל להתפרק ולחיוניות של המוצר לרדת. מצאתי בלוג שמסביר באנגלית איך קובעים תוקף של מוצרי מזון, אבל העיקרון זהה.
לתנאים שבהם אחסנו את המוצר יש השפעה גדולה מאוד על הקצב שבו המוצר מתקלקל, ולכן התוקף הוא רק קו מנחה. אם שמרנו את האיפור בתנאים טובים הוא יחזיק יותר מאשר התוקף הרשמי, ואם שמרנו עליו בתנאים מעאפנים הוא יתקלקל ממש ממש מהר [בהמשך תבינו גם למה].

אז לא להקשיב לתוקף?
התוקף הוא רק קו מנחה. לא צריך לדקדק על התוקף המומלץ ברמה של יום ושעה, אבל כן צריך לקחת בחשבון שיש מוצרים כמו מסקרות, גלוסים, צלליות קרם וכו' שמתקלקלים מהר יותר, ואנחנו צריכות לשים לב לשינויים בריח, צבע, מרקם וצורה. ואם יש שינוי כזה כדאי לשקול מאוד בחיוב להגיד ביי-ביי למוצר האהוב, כדי לא לסכן את הבריאות שלנו.
כדי להאריך את החיים של האיפור שלנו כדאי לשמור אותם במקום יבש וקריר, בלי חשיפה ישירה לשמש.

מה את רוצה מהשמש?
זוכרות שצריך להשקיע אנרגיה כדי לפרק את הצירופים של האטומים?
תהליכי הפירוק אומנם מתרחשים באופן טבעי, אבל כשיש הרבה אנרגיה שמגיעה למשל מהשמש או מטמפרטורה גבוהה, התהליכים האלה מואצים. הכי קל לחשוב על זה בהקשר של אוכל. שקית חלב יכולה להחזיק במקרר כמה ימים, אבל אם נשאיר אותה בחוץ יום שלם היא תהפוך להיות צמיגית, מסריחה ומגעילה. זה קרה בגלל האנרגיה של השמש והחום. אותו דבר גם באיפור, אם נשמור על הצלליות שלנו במגירה או בפינה מוצלת הן יחזיקו שנים, ואם נשים אותן ליד החלון בשמש יקרו להן כל מיני דברים מוזרים.
זו תמונה אמיתית של השמש שצולמה ע"י נאסא, נלקחה מהאתר space.com 
אבל זה לא כל הסיפור...
מוצרים מתפרקים ומתקלקלים באופן טבעי, אבל יש עוד דברים שיכולים להרוס אותם. למשל- חיידקים ופטריות. היצורים האלה יכולים להתיישב על האיפור שלנו ולחיות שם. וכמו כל יצור חי הם עוברים כל מיני תהליכים, ובין השאר גם מפרקים את הצירופים של האטומים ומאיצים את תהליכי הקלקול. הם יכולים גם להפריש פסולת, והרבה פעמים היא מסריחה. וזו אחת הסיבות ששינוי בריח יכול להעיד על קלקול [אבל לפעמים זה קורה בגלל פירוק רגיל של צירופי האטומים, כמו שסיפרתי קודם].
לפעמים הפטריות והחיידקים בעצמם יכולים להיות רעילים עבורנו ולסכן אותנו, בנוסף על הקלקול של המוצר.
היצורים האלה יכולים לעבור בקלות ממקום למקום בגלל שהם קטנים מאוד, ואנחנו רואים אותם רק כשהם גדלים ומתרבים. כדי שהם יתרבו הם זקוקים לתנאים מסוימים, למשל לחום [וזו עוד סיבה למה לשמור איפור במקום קריר], והם גם זקוקים ללחות- שהיא בעצם מים, כדי להתקיים. את הלחות הזו אפשר למצוא למשל במקלחת, ובגלל זה בחדרי מקלחת לא מאווררים מספיק רואים פתאום התפתחות של עובש [עובש הוא פטריה]. תנו ליצורים האלה כמה ימים לעשות את שלהם- ותקבלו מושבה יפה של גועל.
אבל במידה ואין ליצורים האלה את התנאים המתאימים, הם פשוט ימותו או לא יתפתחו בכלל, ואז אין בעיה.
צילום של עובש במיקרוסקופ, מתוך האתר Mic-UK
וזה בכל זאת לא כל הסיפור...
טוב, תפסתן אותי ;)
חלק מהאיפור ורוב מוצרי הטיפוח שלנו מכילים הרבה מים [מה שנקרא "מוצרים רטובים"]. למים יש נטייה מעצבנת כזו להתאדות, ולפעמים מוצר מתקלקל פשוט בגלל שהוא התייבש. בגלל שתהליך האידוי מהיר יותר מאשר תהליכי הפירוק, מוצרים רטובים רגישים יותר ומתקלקלים מהר יותר.

איך לשמור על האיפור שלנו?
יש כמה כללים פשוטים מאוד כשמאחסנים איפור, והם יעזרו לנו לשמור עליו למשך פרקי זמן ארוכים יותר ממה שצפוי לפי התוקף.
כדאי לשמור על האיפור במקום קריר, מוצל וללא שמש ישירה. כדאי גם לשמור את האיפור במגירות, כדי לצמצם מגע עם אבק. מה הבעיה שלי עם אבק? הוא בעיקר מגעיל ויכול להכיל זיהומים בעצמו [ובעיקר כמות ענקית של תאי עור מתים. כן, איכסה].
כמובן כדאי לשמור על כל מוצרי האיפור שלנו סגורים כמו שצריך. זה מצמצם את החשיפה שלהם לגועל נפש כמו האבק מהשורה הקודמת, פטריות וחיידקים. במוצרים רטובים זה אפילו יותר קריטי, כדי שלא יתייבשו מהר מדי.
ועוד המלצה קשה במיוחד- לצמצם כמויות. מהרגע שבו פתחנו את המוצר בפעם הראשונה שעון החול מתחיל לתקתק. ולכן אם נקנה 5 מסקרות ונפתח את כולן, סביר להניח שהן ימותו הרבה לפני שנספיק לנצל אפילו חצי מהכמות שלהן...
אני לא טובה בארגון של דברים, אבל יש עשרות אם לא מאות סרטונים ופוסטים שמראים כל מיני רעיונות ודרכים מגניבות לארגן את האיפור שלנו. אתן יכולות לקבל רעיונות בפוסט הזה של פיצ'ה או בסרטון הזה של שרית, וכדאי גם לחפש ביוטיוב סרטונים נוספים.

וזה אומנם לא קשור ישירות לנושא של הפוסט, אבל אם אנחנו כבר כאן ;)
מוצרי האיפור שלנו יכולים לצבור כל מיני זיהומים שלא יקלקלו אותם, אבל כן יקלקלו אותנו. בגלל זה חשוב לשטוף את מברשות האיפור כל שבוע-שבועיים, ולנקות גם אביזרים נוספים כמו מעגל ריסים וספוגיות מייקאפ.
לפני שמתאפרים צריך לשטוף ידיים כדי לא להעביר לכלוך לאיפור, ואם חולים כדאי לא להתאפר, או לפחות לחטא את המוצרים שבהם השתמשנו בעזרת ניגוב של השכבה העליונה עם צמר גפן ספוג באלכוהול.

אני מקווה שהצלחתי להסביר את הכימיה בצורה מובנת מספיק, ואני בעיקר מקווה שנהנתן :) אם יש לכן עוד שאלות על אחסון ותוקף תרגישו חופשי לשאול, ואני אנסה לענות כמיטב יכולתי




34 תגובות:

  1. פוסט מעולה ! נהנתי לקרוא (:

    השבמחק
  2. פוסט מעולה ! נהנתי לקרוא (:

    השבמחק
  3. תודה על האינפורמציה החשובה! אגב, מצחיק לראות את הזווית של ביולוגים על העולם. גם הבעל שלי ביולוג בהכשרתו - והוא גם מאד אוהב לבשל, ותמיד כשהוא מבשל או אופה, אני מקבלת שיעור בביולוגיה על מה עובר על החומרים מהרגע שהם מתערבבים בקערה - עד המוצר המוכן... :-)

    השבמחק
    תשובות
    1. כן, נו, ביולוגים הם עם מוזר ;)
      אחרי שעשיתי כמה מעבדות בכימיה, כל פעם כשאפיתי משהו- זה הרגיש לי בול כמו במעבדה :) בישול רגיל לא מרגיש לי ככה, אבל באפייה כשהכל מדוד ומדויק...
      אני עדיין נדהמת כל פעם מחדש עד כמה נקודת המבט שלי על העולם השתנתה מאז שהתחלתי ללמוד, והאמת שזה מגניב לי :)

      מחק
  4. כל הכבוד, פוסט שימושי ביותר. יש פוסטים שנחמד לרפרף עליהם אבל זה פוסט שלחלוטין התעמקתי בכל מילה ומילה. תודה על המחקר.
    נ.ב. ניהניתי לראות איך כימיה מתקשרת לאיפור (מסתבר שהשיט שלמדתי למיצ"ב יכול להיות מהנה, באיזהשהו אופן). :P

    השבמחק
    תשובות
    1. איזה כיף לשמוע :)
      בעיניי העולם של הכימיה הוא עולם מדהים, בעיקר כמה תחומים ספציפיים שמעניינים אותי. היה לי מזל שהייתה לי מרצה מדהימה במקצוע הזה, ככה שזה לא היה משעמם ;)

      מחק
    2. אני דווקא חננה רצינית ואוהבת ללמוד אבל המורה שלי פשוט כל כך נוראית. מזל שיש ספר שאפשר ללמוד איתו ;-) בפעם הבאה את עוזרת לי!

      מחק
    3. מבינה אותך ממש! יש לי מרצים מדהימים שכיף ללמוד איתם, ויש לי מרצים שפשוט מבאסים את כל הקורס... ולא משנה כמה הנושא מעניין אותי או כמה אני רוצה ללמוד, זה פשוט מבאס.
      ואם אני יכולה לעזור במשהו אני אשמח, תרגישי חופשי לשאול ;)

      מחק
  5. נהנתי מההסברים המדעיים אך פשוטים לעיכול, והאימג' של השמש מדהים (הלגו מדליק לא פחות, ואני סתם חשה צורך לציין את זה, על אף שאינם חומר מקורי שלך).
    אמנם לא חידשת לי, אבל אלו נושאים שאני מאוד אוהבת לקרוא ולהחכים בהם. מדהים בעיניי איך הכל בסוף תרכובות שונות של אטומים ואני אוהבת לפנטז שאני וולטר ווייט :)
    מתכוונת לשמור את הפוסט הזה וללנקק כל פעם שיתחילו דיוני תוקף לאיפור וטיעונים נמרצים למה המסקרה שנפתחה לפני שנתיים (!) עדיין ראויה לשימוש.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני ממש ממש שמחה לשמוע, קצת חששתי שאני אסתבך יותר מדי עם ההסברים ;)
      האימג' של השמש פשוט מטורף, כשחיפשתי מצאתי כל כך הרבה תמונות, וברגע הראשון הייתי בטוחה שרובן ממוחשבות בכלל...

      אוי, וולטר ווייט... במקרה יצא ככה שראיתי את רוב הסדרה במהלך השנה הראשונה, כשלמדתי קורסים כבדים בכימיה, אז פתאום הכול התחבר לי :)

      ממש ניסיתי להסביר בפוסט הזה את ההיגיון מאחורי התוקף של המוצרים, ואני מקווה שהצלחתי, כי כשמבינים משהו הרבה יותר קל להחליט אם להעיף מסקרה לפח או לא [בד"כ התשובה היא חד משמעית כן]

      מחק
  6. פוסט חשוב ומעניין. כמות המסקרות הפתוחות אצלי נכון לרגע זה, אינה הגיונית בעליל. מחשבת הפרידה מהם בטרם עת מכניסה אותי לדיכאון... איפה כל המדענים שימציאו מסקרות עמידות לאורך זמן?

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה :)
      במשך תקופה ארוכה הצלחתי להקפיד רק על מסקרה אחת פתוחה כל פעם, אבל זה כבר לא קורה :/
      אני בטוחה שאפשר לייצר מסקרה שתהיה עמידה לאורך שנתיים נגיד, אני פשוט חושבת על כמות החומרים החזקים שיצטרכו לדחוף פנימה- למשל חומרים דוחי פטריות וחיידקים, חומרים שישמרו על הלחות... נראה לי שאנחנו ממש לא רוצות את כל הכימיקלים האלה קרוב לעיניים שלנו

      מחק
  7. oh yeh... talk nerdy to me
    פשוט אלופה! הסברים מדהימים. את צריכה ללמד אותי להסביר ככה...

    השבמחק
    תשובות
    1. חחחחחח הרגת אותי :)
      תודה רבה יקירתי, אני ממש שמחה לשמוע. קצת חששתי שאני אעשה סחרחורת עם כל האטומים האלה ;)

      מחק
  8. פוסט מעולה, תודה! :) בהחלט מעורר מחשבה ומסב את תשומת הלב לנושא חשוב מאוד.

    השבמחק
  9. פוסט מצויין, טיפים לתחום האיפור מזווית קצת אחרת, אבל לא פחות חשובה! ביג לייק יקירה נהנתי מכל רגע :)

    השבמחק
    תשובות
    1. איזה כיף לשמוע! :)
      חיפשתי דרך לחבר את מה שאני לומדת עם האיפור בצורה קצת יותר הדוקה...

      מחק
  10. פוסט חשוב ומעניין! וכתוב בצורה נפלאה :)

    השבמחק
    תשובות
    1. מאוד מאוד כיף לי לשמוע את זה :) היה לי קצת חשש שהנושא לא יעבור כמו שהוא, בעיניי הוא מעניין מאוד

      מחק
  11. פוסט יפה, קצר ןלענין. אוסיךף ואמור שמעבר לאבק ושאר חולירות, מומלץ להחזיק במקום חשוך, במיוחד בשמים כך כל מה שכתבת מעלה יקבל עוד אריכות ימים ובטוב

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה :) אני שמחה לשמוע שזה היה קצר ולעניין, כי איכשהו יש לי נטייה תמיד למרוח את הדברים יותר ממה שצריך ;) ממש החזקתי את עצמי לא לחפור יותר מדי.
      מהידע והניסיון שלי אין ספק שמקום חשוך יכול להיטיב אפילו יותר עם מוצרי האיפור שלנו, אם יש אפשרות לאחסן במגירות סגורות מה טוב- זה גם מונע אבק וכו'. אבל אני גם יודעת שרובנו מעדיפות לאחסן לפחות חלק מהדברים על מדפים פתוחים כדי שיהיו נגישים... אני למשל שומרת את הבשמים שלי על מדף, אחרת זה לא יהיה לי נוח. כך שבמקרה הזה- הפשרה הכי טובה היא להימנע משמש ישירה, שהיא הכי הכי בעייתית.

      מחק
  12. פוסט מעניין ומוסיף! קצת ידע כללי אף פעם לא מזיק... :)

    השבמחק
  13. הסברת את הכל בצורה פשוטה וסופר מובנת, אך מאוד מעניינת וכיפי לקריאה!
    תודה על הפוסט!
    עכשיו אני צריכה לחשוב על קשר בין תנועת אלקטרונים (כלומר זרם) לאיפור:P

    השבמחק
    תשובות
    1. אני שמחה לשמוע :) תודה רבה

      יאללה, אם אני אחשוב על רעיון מגניב אני אעדכן אותך!

      מחק
  14. איזה פוסט נהדר אהובה!!
    המידע הזה כל כך חשוב והעברת אותו בצורה ברורה וזורמת.
    שאפו על הרעיון ועל הביצוע המושלם :-)
    נשיקות בובה <3

    השבמחק
  15. פוסט מצויין! וחשוב מאוד!
    הרגת אותי עם התיאור של האטומים.. ישר מזכרתי בשובר שורות כשוולטר מנסה להסביר לכיתה מה שינוי קל בתרכובת יכול ליצור... :)
    מסכימה עם כל מילה וגאה לציין שאני מקפידה על כל הכללים שציינת.. ושוטפת את המברשות שלי פעם בשבוע לכל המאוחר.. ^.^

    השבמחק
    תשובות
    1. שובר שורות! איזה כיף שעוררתי את האסוציאציות האלה ;)
      אני מודה שבתקופה האחרונה אני פחות מקפידה על חפיפת המברשות, ומושכת את זה יותר לכיוון של שלושה שבועות כבר כשאני רק מחטאת עם מנקה מברשות כל כמה ימים, אבל זה לא אידיאלי בכלל...

      מחק
  16. תודה רבה על הפוסט הנהדר
    לא פספסתי אפילו משפט אחד
    כל הכבוד.

    השבמחק
    תשובות
    1. איזה כיף לשמוע! היה לי כיף לכתוב ואני שמחה שנהנית לקרוא :)

      מחק
  17. אוהבת את הפוסטים שלך, את מצליחה לשלב איפור ומדע בצורה מרתקת ;)

    השבמחק

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...