יום שישי, 15 ביוני 2012

האם התמסחרתי?

האם זה בסדר שבלוגרית תקבל מוצר לסקירה? האם זה מוריד מהערך של הסיקור? ומה לגבי גילוי נאות?
השאלות האלה צצות ועולות באופן קבוע וטוב שכך. בחו"ל הרבה יותר נפוץ ומקובל שבלוגרים יקבלו מוצרים לסקירה, בארץ הנושא עדיין דיי טרי ולא פעם שיתופי הפעולה האלה צורמים. כבר כתבתי את דעתי במספר מקומות, כולל בבלוג הזה, אבל אני מרגישה צורך להתייחס אליו שוב בעיקר לאור כמה תהליכים שעוברים עלי ועל הבלוג בזמן האחרון.

אני אתחיל עם המעבר לבלוגר, דבר שהתלבטתי לגביו הרבה זמן. הסיבה העיקרית למעבר היא שדרוג לפלטפורמה טובה יותר ומגבילה פחות. העיצוב של הבלוג הוא כנראה השינוי הכי משמעותי והכי בולט, אבל יש עוד כל מיני דברים קטנים מאחורי הקלעים, בין השאר האפשרות להוסיף פרסומות. מבחינתכן כנראה שאין הבדל בגלל שגם בישראבלוג יש פרסומות, ההבדל הוא שכאן התשלום עובר אלי.
במקביל אני חושבת על עוד כמה דרכים כדי להרוויח כסף באמצעות הבלוג, עדיין אין לי מושג מה מהם יצא אל הפועל. לא מדובר במשהו גרנדיוזי שיהפוך אותי למיליונרית [חבל, זה דווקא היה בא טוב] אלא בדברים קטנים שישתלבו בבלוג בצורה טבעית. 

השינוי השני שבטח שמתן לב אליו הוא סקירה של מוצרים שהתקבלו מיח"צנים. זה שינוי שהתחיל בקטנה לפני כמה חודשים וכמו שזה נראה כרגע זה משהו שיתפוס יותר מקום. חשוב לי להתייחס לזה בגלל השם הרע שיצא לסקירות כאלה.
הביטוי הכי נפוץ בהקשר הזה עכשיו הוא "ביקורת מוזמנת" או "פוסט מוזמן". יש לי בעיה עקרונית עם השימוש במילה "מוזמן" בהקשר הזה בגלל שזה ממש לא המצב. כשאני מקבלת מוצר לסקירה מהיח"צ אני מקבלת שני דברים- את המוצר ודף מידע עליו. באף שלב אני לא מקבלת הוראות מהיח"צ בנוגע לכתיבה של הפוסט [אם יצא פוסט מעאפן- אני האשמה הבלעדית]. זו לא דרישה שמגיעה מצד היחצנים וזו גם לא דרישה שהייתי מוכנה לקבל.
 את דף המידע המצורף אני בד"כ קוראת ברפרוף כדי לקבל מושג כלשהו על המוצר ואחרי זה אני בד"כ משקיעה עוד זמן בחיפוש של מידע נוסף באינטרנט. העבודה האמיתית היא הבדיקה של המוצר. לפעמים אני מרגישה בנוח לכתוב סקירה אחרי 2-3 שימושים, לפעמים גם אחרי 10 פעמים אני עדיין לא בטוחה מה טיב המוצר. בד"כ לוקח לי לפחות חודש להרגיש בנוח לכתוב את הפוסט, יש מוצרים שנמצאים אצלי כבר 3-4 חודשים ורק עכשיו אני באמת מרגישה שזה נכון לכתוב עליהם. בגלל הרגישות של הנושא הזה אני מאוד ביקורתית כלפי עצמי וכלפי המוצר שסקרתי. למשל בפוסט הזה כמה דק' אחרי הפרסום הרגשתי שהוא יצא אוהד מדי וחזרתי כדי לשנות ולמתן אותו קצת.
את הגילוי הנאות אני כותבת בכל פוסט סקירה כזה בגלל שמגיע לכן לדעת, אבל חשוב לי שתדעו שמבחינתי אין הבדל בין הפוסטים השונים ואני חותמת בלב שלם על כל דבר שכתבתי כאן בבלוג. במקביל, אני אחזור ואמליץ שוב לא לקרוא רק סקירה אחת ולא להסתמך רק על ביקורת אחת. כמעט על כל פוסט שכתבתי יש תגובות לכאן ולכאן, זה משהו הגיוני וטבעי ואין לי שום דרך להתגבר עליו.
אני לא נאיבית ולא חיה בבועה, אני יודעת בוודאות שיש בלוגריות שכותבות ביקורות שקריות ואוהדות רק כדי לקבל עוד ועוד מוצרים, אני יודעת לפחות על בלוגרית אחת שפתחה את הבלוג במטרה ברורה לקבל מוצרים ומי שבא ברוך הבא. אני לא אציין כאן שמות ספציפיים כי המטרה היא לא לבייש אף אחת, אני מניחה ומקווה שזה ברור מספיק מי כותבת ברצינות ומי מוכרת את נשמתה, ואני בטוחה שכל בלוגרית שקוראת כאן יודעת בדיוק מה היא שווה ולאיזו קטגוריה היא שייכת- לטוב ולרע.
אין לי בעיה שיהיו בחורות שיקבלו מוצרים בחינם בצורה כזו, אין כאן עניין של קנאה או תחרות. הבעיה היחידה שלי שאותן בלוגריות מוציאות שם רע לי ולאחרות שכן עושות את העבודה ברצינות.

לסיכום: הבלוג הוא לא מקור הפרנסה שלי, הוא לא היה וככל הנראה שהוא גם לא יהיה. אני אשמח מאוד לשלב בכתיבה גם דרכים להרוויח עוד קצת כסף, בעיקר כשאני אהיה סטודנטית ולא יהיו לי אפשרויות פרנסה כ"כ רחבות.
לא פתחתי את הבלוג כדי לקבל מוצרים בחינם אלא כדי לתרום מהידע שלי בכל מה שקשור לאיפור. אין לי שום בעיה להודות בפה מלא- אני בהחלט נהנית לקבל מוצרים בחינם. אבל זה אף פעם לא היה המטרה של הבלוג, אני עושה את זה בגלל שזה כיף ובגלל שזה מאפשר לי לסקור מגוון רחב יותר של מוצרים. גם מזה אני לא אהיה מליונרית, תאמינו לי שהעבודה וההשקעה סביב כל פוסט עולה בהרבה על מחיר המוצר. רק הכתיבה של פוסט ממוצע לוקחת לי לפחות שעה, וזה בלי לחשב את הזמן שלקח לי לנסות את המוצר, לחפש עליו חומר, לצלם ולערוך את התמונות. השקעה מינימלית בפוסט יכולה להגיע גם ל-3-4 שעות בלי למצמץ בכלל. אני עושה את זה בכיף, אין צורך לרחם עלי או לשלוח אלי את המשאית עם המדליות, פשוט חשוב לי שהדברים יקבלו קצת פרופורציות וחשוב לי להביע את העמדה והגישה שלי כלפי הנושא הזה.


תגובות יתקבלו בברכה, כרגיל, והפעם אני אשמח במיוחד לשמוע מה דעתכן- לכאן או לכאן. אם אתן לא רואות את הדברים כמוני אני אשמח לשמוע על כך, אני חושבת שהדיון הזה חשוב לכל הצדדים.


34 תגובות:

  1. אני מניחה שהתגובה שלי פחות רלוונטית, כיוון שאני בלוגרית חדשה. אני קונה את כל המוצרים בעצמי, ולא קיבלתי מוצרים בחינם. אשמח לקבל אותם, גם כי אני אוהבת מוצרי קוסמטיקה ואופנה וגם כי אני רוצה לסקר המון, אך אין לי את המשאבים. המוטיבציה ל הכותבת פחות חשובה לי כמו הביקורת. אם הביקורת איכותית ומתייחסת למוצר, לא מפריעות לי פרסומות בצד, או העובדה שהיא נכנסה לתחום עבור כסף (שכנראה אין בו). אם הסקירה מוטית, אעלה על זה בשלב מסויים ואפסיק לקרוא. אני לא חושבת שיש דרך לעסוק בעולם הזה מבלי ללכלך קצת את הידיים, השאלה היא מה את כותבת בסופו של דבר. אני מרגישה שאת אישה ביקורתית, ואני נהנית לקרוא את הפוסטים שלך.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני ממש לא חושבת שהתגובה שלך לא רלוונטית, כי בסופו של דבר את לא רק בלוגרית אלא גם קוראת [בעיקר אם את בלוגרית חדשה, זה כנראה אומר שעד לא מזמן היית בעיקר קוראת].
      אין ספק שכשמקבלים מוצרים נחשפים למגוון רחב יותר, לפעמים גם לדברים שלא בהכרח היינו חושבות לקנות ולנסות, ככה שאם עושים את זה נכון אני חושבת שכולם מרוויחים.
      אני מסכימה איתך שמה שמשנה בסופו של דבר זה הביקורת עצמה והרצינות של הבלוגרית, הבעיה היא שהרבה פעמים ברגע שכתוב שהמוצר התקבל לסקירה זה מרתיע גולשות מלהמשיך ולקרוא או שזה גורם להן לפקפק בביקורת, גם אם היא נכתבה בכנות.

      אני שמחה לשמוע שזה מה שאת מרגישה כלפי הבלוג

      מחק
  2. אני ממש מבינה אותך. אכן, יש בלוגריות שמוציאות שם רע לכל עניין קבלת המוצרים לסקירה, ומצד שני הרבה מהמתרעמות על כך הן בלוגריות בעצמן, ואני חוששת שלעיתים זה מגיע מקנאה.
    אחרי שיש לך בלוג זמן מה, את מבינה שללא קבלת מוצרים מאוד קשה לתחזק אותו ולכתוב באופן תדיר (שכן, צריך לקנות הרבה מאוד מוצרים)

    אני חושבת שהמצב בבלוגיה מבחינת סקירות של מורי יח"צ טוב בהרבה מאשר המצב בעיתונות. יש לא מעט מדורים בעיתונים שממליצים על מוצרי איפור, שברור לך שהכתב/ת מעולם לא ראו את המוצרים.

    בלוג הוא מרחב אישי, וכל כותב מחליט מהם גבולות האתיקה שלו. אני החלטתי, בדומה לך שאני מציינת כל פעם שאני מקבלת מוצר לסקירה, ושזה לא משפיע על אופי הסקירה שלי. יש כאלו שלא, ואחרי שאת קוראת אותן זמן מה את מרגישה את זה לבד...

    השבמחק
    תשובות
    1. אני חושבת שההתרעמות היא גם מהצד של הקוראות וגם מהצד של הבלוגריות. באופן אישי אני מספיק מכירה ויודעת לא ליפול בפח של בלוגריות לא רציניות, אבל לפעמים יוצא לי לדבר בצורה יותר פרטית עם גולשות ולהבין שהן לא כ"כ סומכות על ביקורות של מוצרים שהתקבלו מהיח"צ, ובנקודה הזו זה מפריע לי כי קומץ של בלוגריות עושה נזק לכולנו.
      אני מסכימה איתך שקשה מאוד להמשיך ולכתוב סקירות על מוצרים בלי לקבל גם מוצרים מהיח"צ, כי ההוצאה הכספית היא אדירה.

      אני מסכימה איתך שהמצב בבלוגים באופן עקרוני יותר טוב מאשר המצב בעיתונות, הבעיה שמי שנמצא מחוץ לעולם הזה לא בהכרח יודע שזה המצב. אני הייתי בטוחה שאפשר לסמוך על הביקורת בעיתונים, רק היום אני יודעת שזה לא ככה בגלל שאמרו לי ובגלל שקראתי כמה ביקורות והבנתי שהן לא רציניות.
      זו גם הבעיה עם הבלוגים- אם את קוראת מספיק בלוגים ואם את מקבלת מידע מיחצנים את תדעי להבדיל מי כותבת מה, אבל אם את קוראת ממוצעת את לא בהכרח תשימי לב להבדל

      מחק
    2. נכון שקוראת ממוצעת לא יודעת מה קורה מאחורי הקלעים, אבל כשאת נתקלת בבלוג שיש בו רק ביקורות מהללות, או שסוקרים מור שיש לך בבית, ואת רואה שלא מוזכרים נקודות פחות טובות לגביו סביר שתקטלגי את הבלוגרית כלא משהו...
      לעומת זאת אם נתקלת בבלוגרית שכותבת לעניין, יודעת להביע דעה בצורה מכובדת ועם זאת לתת ביקורת, אני מניחה שהקוראת הממוצעת תדע להבחין בהבדל

      אני בכל אופן מקווה...

      מחק
    3. אני גם מקווה שהקוראת הממוצעת תדע להבדיל בין כתיבה רצינית לבין כתיבה מכורה ומוטה.
      אני מודה שבהתחלה לפני שהתחלתי לכתוב בעצמי היה לי קשה מאוד לשים לב להבדלים האלה, לא באמת חיפשתי אותם

      מחק
  3. אני רוצה קודם להתייחס לעיצוב החדש בבלוג,ממש אהבתי אותו (הבנתי שעברת מישראבלוג לבלוגר),תתחדשי!

    אני חושבת שאת צודקת שזה שבלוגרית מקבלת מוצר חינם לא אמור לשנות את דעתה על המוצר,כי סה"כ היא אמורה לנסות דברים ולהיות הוגנת כלפיי הקוראות שלה לפני היח"צ,אבל כמו שאמרת יש כאלה וכאלה.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה, אני שמחה לשמוע שאת אוהבת את העיצוב החדש :) אכן, עברתי מישראבלוג, יש בבלוגר יותר פונקציות, בין השאר העיצוב הרבה יותר מגוון ויותר נוח.

      אני חושבת שיש בארץ בעיה, מצד אחד כן יש ציפיה, לפחות של חלק מהיחצנים, שלא נקטול מוצר שקיבלנו, ומצד שני מצפים שנכתוב סקירה אמיתית ולא נעתיק קומוניקטים. בחו"ל בהחלט קורה שבלוגריות קוטלות גם מוצרים שקיבלו, קחי למשל את טמפטליה- לא פעם היא נתנה ביקורת שלילית ביותר למוצר שקיבלה, והשמים לא נפלו וממשיכים לשלוח לה מוצרים.
      ובין הבלוגריות- יש קבוצה חזקה של בלוגריות רציניות, ובזמן האחרון נפתחו כמה בלוגים שברור מאוד מה המטרה מאחוריהם, וגם ההשקעה בבלוג עצמו שואפת לאפס. אני מקווה שהמצב יתייצב ונראה פחות ופחות את התופעה השלילית הזו

      מחק
    2. זה בדיוק מה שמעצבן... מה הפחד לקטול מוצר? להיות לא נחמד? אני רואה בלוגריות שוחטות מוצרים שקנו או מגלוסי אבל את אלה של גילוי נאות הן מתייחסות אליהן בחיבה, בקטילה מרומזת, לא יגידואת האמת שהמוצר חרא.
      אצל טמטפליה עד שרואים A+ יוצאת הנשמה, בגלל זה היא אמינה מבחינת הקורא ויש לה טראפיק יפה, לכן שולחים לה, כי היא עדינה ומתחשבת. זה לא מביא טראפיק, ובסופו של דבר מי שקובע אם מישהי תקבל מוצרים זה הקוראים ולא הכותבת.

      מחק
    3. לא כי היא עדינה ומתחשבת **

      מחק
    4. בארץ זה לא ממש עובד ככה, לא רק הבלוגריות הגדולות מקבלות מוצרים לסקירה, אלא זה בעיקר קורה בגלל הקשר שנוצר בין בלוגרית לבין אנשי יח"צ. כבר נתקלתי כמה פעמים בבלוגריות שקיבלו הרבה מוצרים לסקירה למרות שאין להן כמעט טראפיק ומנויים, הן פשוט כותבות רק דברים טובים אז ליחצנים נוח לשלוח אליהן.
      הבעיה היא ששיתוף הפעולה בין בלוגים לבין יחצ"נים הוא עוד בשלב דיי התחלתי כרגע בארץ, זה לא משהו נפוץ ומקובל. מצד אחד יש ציפייה שהבלוגר שקיבל את המוצר כן יהלל אותו ולא יקטול אותו כי המטרה של היחצן היא לפרסם את המוצר, ומצד שני כשבלוגר כותב רק דברים טובים הוא הופך להיות לא אמין בכלל, מה שעושה רק נזק.

      ולסיכום- אני חושבת שאפשר לכתוב הכול, אפשר גם לקטול מוצר שהתקבל לסקירה. השאלה הגדולה היא איך עושים את זה. אם כותבים "מוצר גרוע ומסריח!" זה לא נראה טוב ולא מכבד אף אחד. חוצמזה באופן אישי אני חושבת שקביעה חד משמעית היא לא נכונה כי הקוראות שלי שונות אחת מהשנייה ומוצר שלא יהיה טוב בשבילי כן יכול להיות טוב לאחרת, לכן אני משתדלת להציג כמה צדדים לכל דבר, או לפחות לנסות ולחשוב למי המוצר יתאים יותר ולמי הוא יתאים פחות

      מחק
  4. אנשים קצת חשדניים כלפי ביקורות על מוצרים שהתקבלו לסקירה, גם בגלל בלוגרים חמדניים, וגם כי ברגע שמישהי מקבלת משהו בחינם, היא כאילו לא "התאמצה" לקנותו, וכבר זה מוריד מרף האכזבה שלה. כמו שתהיי יותר סלחנית כלפי מוצר מביוטיקייר לעומת מוצר של שאנל בגלל המחיר. ברור שזה לא חייב להיות המקרה שלך, לא רומזת כלום, פשוט זו עוד זווית ראייה שמעלה סקפטיות אצל הקורא. במיוחד במציאות הכלכלית של ימינו הלא פשוטים.
    בנוסף אני יכולתי לראות שיש חברות, כמו קרליין, שברגע שעברו מתיחת פנים יכולת לראות שהם פשוט עבדו חזק ודורסני על מערך היח"צ שלהם, וגם אם הקוראת לא יודעת בבירור מה הולך מאחורי הקלעים, היא יכולה לנחש.
    מוצרים לסקירה זה טוב כי זה פותח אופקים חדשים, רק שימי לב שהבלוגים שהכי הולך להם מבוססים גם על מוצרים שהבחורות קנו בעצמן.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מבינה את החשדנות ואני גם מסכימה לגבי זה שאם לא השקעתי כסף במוצר אז רמת האכזבה שלי ממנו באמת תהיה יותר נמוכה. בגלל זה אני משתדלת לחכות קצת לפני שאני סוקרת מוצר, כי לפעמים ממרחק של זמן רואים את הדברים אחרת [ומדי פעם אני משתדלת לחזור אחורה ולכתוב שוב את דעתי על המוצר, ממרחק של כמה חודשים].

      אני מסכימה איתך שיש חברות שמקבלות יותר במה בבלוגים, בסה"כ זה ההחלטה של אנשי היחצ איך לשווק את המוצר. יש כאלה שמבינים את הכוח העצום שיש לבלוגים ויש כאלה שנרתעים ומעדיפים שלא לעבוד עם בלוגים. בגלל זה למשל רואים יותר חברות כמו קרליין וג'ייד שכן פונות יותר ליחצנים.
      אני חושבת שבסופו של דבר זה לא משנה אם היחצ פונה להרבה בלוגים או לא, ולא משנה כמה החברה משקיעה בפרסום שלה. מה שמשנה זה אם הבלוגרית שכותבת את הפוסט אמינה או לא, וכל אחת צריכה לקרוא את הבלוגריות שהיא סומכת עליהן.

      אני חושבת שהבלוגים המצליחים באמת לא מצליחים בגלל שהבלוגריות גם קונות מוצרים, אלא בגלל שהסקירות שלהן רציניות ומקצועיות והן משקיעות בבלוג הרבה מעבר לסקירה בסיסית של מוצרים. אני חושבת שבבלוגים האלה גם יש איזון בגלל שבאופן טבעי בלוגרית שמשקיעה בבלוג עושה את זה בגלל שהיא אוהבת את התחום, ואז גם קונים מוצרים שאוהבים ורוצים.

      מחק
    2. אני לא מסכימה עם השאננות בכל הנוגע ליח"צ של קרליין ספציפית. אני יכולה להעיד שאני פשוט לא מאמינה לא למילה ולא לחצי מילה שנכתבות עליהם, גם ע"י בלוגריות החביבות עליי. לעשות לייק לקבוצה שלהם בפייסבוק היה סיוט, כל יום "בבלוג הזה והזה שיבחו אותנו". שירי הלל מקיר לקיר זה פשוט מוזר. וכשאני באה בתכל'ס לדוכן, המחירים מופרזים לגמרי, וככה גם אצל ג'ייד, רק שלביקורות עליהם אני יותר מאמינה.
      ככל שחברה משקיעה פחות ביח"צ ככה אני מאמינה לה יותר. אחרת זה מזכיר לי את ביבי: הרבה רוח ומעט ביצועים.
      ואולי אם החברות הישראליות היו פחות ראש בקיר ומורידות מחירים כמו שנניח איפור עולה בארה"ב, או אפילו למחירים הנמוכים-אבל-לא-כמו-באמריקה של רימל, היה יותר סביר לקנות ולהתנסות.

      מחק
    3. היח"צ של קרליין אכן מאוד פעיל, אבל אני לא חושבת שזו סיבה לא לסמוך על החברה. לפחות ממה שאני קראתי עליהם לא נכתבו רק דברים טובים ורק תשבוחות, אלא נכתבו ביקורות מאוזנות.
      באופן טבעי בפייסבוק של החברה הם ידגישו את הביקורות המהללות.
      בכל מקרה אני ממליצה תמיד לקרוא כמה סקירות בכמה מקומות, כי אנשים שונים רואים דברים בצורה אחרת

      לגבי עניין המחירים- זה כבר משהו אחר, אבל אין קשר בין המחיר של המוצר לבין הסקירה שנכתבת עליו.

      מחק
  5. אני רואה כאלה הרבה, בלוגים מוזמנים. הבלוגריות כותבות יפה ומענין אבל אני יודעת דבר אחד- אין נושאי כתיבה אחרים. והמוצרים שהם באמת קונות לאט לאט נעלמים מהבלוג ומצד שני זה נותן להם אורך כתיבה כי עצם העובדה שהם לא קונות באיזה שהוא מקום זה מקום קמל יותר על תוכן לכתיבה...
    רוב הבלוגים האלה הופכים לאט לאט מבוססים רק על סקירות בהזמנה. הם מאוד נחמדים והסקירה כייפית. אבל אין כאן צורך אמיתי במוצר.
    לא קנית משהו כי רצית, כי הוא היה נראה לך מגניב.
    אני רואה בבלוגים כאלה סוג של יחסי ציבור. תנסי לכתוב ביקורת שלילית יותר מידי פעמים על מותג מסוים, ולא ישלחו לך יותר מאוד פשוט.
    עצם העובדה שכייף לך לקבל מוצרים חינם היא הבסיס שהם נשלחים לבלוגריות שהם בוחרים וזה כובל את המקבל באופן גם אם לא מודע.
    אני דוקא בעד אני חושבת שזה יקל עליך לתפעל את הבלוג באופן שוטף. בעוד שאני לדוגמא. כמה כבר אני קונה איפור וטיפוח כדי לכתוב בבלוג. יהיה לך ים מוצרים לסקר וזה נחמד. אבל תמיד תהיה כבולה באיזה שהוא מקום לנותן המתנה. כי ברור לך מה הציפייה האמיתית לו ממך.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני ממש לא אוהבת את ההגדרה "בלוג מוזמן", כי זה פשוט לא נכון. אני לא יודעת אם יצא לך לעבוד עם יחצנים או לא, אבל אף פעם אף אחד לא דרש ממני לכתוב משהו מסוים על מוצר כלשהו. לא מבקשים ממני לכתוב בקונספט מסוים, לא מבקשים ממני לפרסם בתאריך מסוים. אני אפילו לא חייבת לכתוב סקירה, אני יכולה לעבוד עם המוצר איך שאני רוצה ואיך שאני בוחרת, כל אחת לוקחת את זה למקום אחר.
      אם תשימי לב ותחזרי אחורה היו כמה מוצרים שקיבלתי ובסופו של הפוסט כתבתי במפורש: המוצר לא מתאים לי ואני בפירוש לא אקנה אותו שוב. אף אחד לא ערף את ראשי או ביקש ממני לשנות את הביקורת או איים שיפסיק לשלוח לי מוצרים, להיפך.
      אני חושבת שאפשר להגיד הכול, אפשר גם לקטול מוצר, השאלה הגדולה היא איך עושים את זה. אם כותבים ביקורת בוטה וסתמית או שכותבים משהו מכובד ורציני. אל תשכחי גם שמוצר שלא מתאים לי לא בהכרח יהיה כזה לאחרות.
      אני חושבת שהדוגמא הכי טובה היא הסקירה שלי על גלוס של לאבלו. אני שנאתי את הגלוס הזה והעפתי אותו לפח, כשכתבתי את הסקירה המאוכזבת שלי לפחות חצי מהתגובות שקיבלתי היו מגולשות שממש אוהבות את הגלוס ולא מבינות למה אני כ"כ לא הייתי מרוצה ממנו. וזה ככה בכל פוסט ועל כל מוצר, אף פעם אין ולא תהיה הסכמה אחידה.

      בתקופה האחרונה אני בהחלט קונה פחות מוצרים, במקרה שלי זה שילוב של כמה גורמים. המצב הכלכלי שלי פחות טוב בחודשים האחרונים ואני יכולה להרשות לעצמי פחות, בנוסף אוסף האיפור שלי כבר דיי גדול ואני לא מרגישה צורך לקנות עוד דברים ולצד זה אני גם מקבלת מוצרים ככה שאני צריכה לקנות פחות. ועדיין אני לא חושבת שיש כאן קשר בין איכות הסקירה לבין כמה כסף אני מוציאה כל חודש על איפור.
      אני לא מרגישה כבולה לאף אחד בגלל שאני לא מקבלת "מתנות", אני מקבלת מוצר כדי שאני אסקור אותו, כמו שכתבתי בבלוג בתמורה ל"מתנה" הזו אני משקיעה הרבה מאוד שעות, ברוב המקרים זה לא פרופורציונאלי למחיר של המוצר שקיבלתי לסקירה.
      אני לא חיה מהבלוג, התאפרתי לפני שהתחלתי לכתוב ולפני שקיבלתי מוצרים לסקירה ואני אעשה את זה גם אחרי. ככה שמבחינתי אם כן או לא ישלחו לי מוצרים- החיים נמשכים כרגיל. זה פשוט מאפשר לי לכתוב על יותר דברים, ואני חושבת שבסופו של דבר כל הצדדים מרוויחים- גם אני בתור בלוגרית ובתור חובבת איפור, גם הקוראות שלי שנחשפות ליותר מוצרים, וכן- גם החברה שמרוויחה עוד פרסום.

      מחק
  6. מסכימה מאוד עם כל מה שכתבה מיכל (מהמעבדה).
    אני מבינה איך קשה לאורך זמן לתחזק את הבלוג כאשר הוא תלוי ברכישות שלנו. גם אני נמצאת במקום הזה. לאחרונה אני רוכשת מעט מאוד, לכן אני מרגישה שאני קצת מוגבלת במה שיש לי לכתוב.
    לאחרונה אני שוקלת לכתוב גם על מוצרי שיער לדוג', שלא חשבתי במקור לכתוב עליהם.
    ואני שוקלת יותר מראות איפוריים גם בכדי להראות שימושים נוספים במוצרים וגם בכדי להוסיף עוד פוסטים.

    אני חושבת שבלוגרית ששורדת לאורך זמן עם כמות קוראים שעולה, היא כזו שיודעת לכתוב ביקורת ראויה. וזה לא משנה לי אם קיבלה את כל המוצרים שלה מהיח"ץ או חלקם. אם הביקורת היא טובה - זה מה שחשוב.
    גם אני, אם הייתי מקבלת מוצר בחינם ואם הייתי רוכשת אותו, הייתי נזהרת בביקורת שהייתי נותנת כיוון שמוצר שגרוע לי יכול להיות נפלא לאחרות..

    אני שומעת כל הזמן על "בלוגריות רעות". כאלה שכותבות קומוניקטים, כאלה שפתחו את הבלוג בשביל לקבל מוצרים וכו'. ואני חייבת לציין שאני פשוט לא נתקלת בהם.. ואם נתקלתי כנראה שמיד סגרתי את החלון והמשכתי הלאה. הבלוגריות שנמצאות ברשימת הקריאה שלי הן כאלה שאני נהנת להכנס ולקרוא את הפוסטים שלהם. וזה לא מגיע כ"כ בקלות. לרובנו יש זמן מאוד מוגבל. כך שאם אנחנו בוחרות לקרוא בלוגים, אילו יהיה כאלה שיש להם ערך מוסף, אחרת? יש דברים אחרים לקרוא..

    השבמחק
    תשובות
    1. בהתחלה לא ראיתי את זה, היום אני יודעת שקשה לי מאוד להמשיך ולמצוא מוצרים חדשים לכתוב עליהן, בגלל זה לפעמים אני "שולפת" איזה מוצר שקניתי מזמן ולא כתבתי עליו.
      אני לא חושבת שהסכום שאני מוציאה בסוף החודש על איפור הוא זה שקובע את האיכות של הבלוג שלי, בסופו של דבר אני לא מתפרנסת מזה וברגע שאני אהיה סטודנטית בכלל האפשרות שלי לקנות מוצרים תצנח.
      לדעתי שיתוף הפעולה בין בלוגריות לבין היח"צ הוא שיתוף פעולה שצריך לתרום לכל הצדדים- לבלוגרית, לקוראות שלה וכן, גם לחברה שמייצרת את המוצר. זה לדעתי האידיאל, חבל שזה גורם לאנשים לפקפק ולהרגיש שמישהו חייב להידפק בסידור הזה [ואיכשהו להרגיש שהקוראים הם אלה שנדפקים].

      אני באמת שמחה בשבילך שאת לא נתקלת בבלוגריות כאלה, אם את רוצה אני מוכנה לשלוח לך קישורים במייל ;)
      פעם אני לא שמתי לב לדברים כאלה, אבל היום אני מקבלת לא מעט קומניקטים מיחצנים, ופתאום כשאני רואה את המייל שקיבלתי אחד לאחד מפורסם בבלוג- ברור לי לגמרי מה המטרה שעומדת מאחורי הבלוג הזה. לפני שקיבלתי קומניקטים לא הייתי שמה לב לדברים כאלה.
      חוצמזה שאני מסכימה עם השורה התחתונה שלך- כל אחת צריכה להחליט בשביל עצמה מה מתאים לה לקרוא ומה היא אוהבת לקרוא, בתקווה שאם הטראפיק של אותן בלוגריות יצנח הן יעלמו מהשטח

      מחק
    2. בשביל הצחוקים, שלחי לי מיילים, שאני אצחק קצת :)

      מחק
  7. תראי,אני לא סיקרתי אך פעם מוצר כלשהו
    אבל זה ממש שקוף כאשר אצל מישהי בבלוג כל הסקירות
    מכל מיני חברות או חברה ספציפית 'נפלא נהדר מושלם תקנו'
    אף אחד לא טיפש ואפשר במרבית המקרים להבין שזה פוסט 'מוזמן' /'מכור'
    אבל אני ממש נגד לסקר מוצר ולא לציין שקיבלת אותו במתנה..

    פוסט מעניין

    השבמחק
    תשובות
    1. בדיוק על זה דיברתי- יש כמה בלוגריות, לאחרונה התופעה הזו התרחבה, שפתחו בלוג במטרה אחת גלויה וברורה- לקבל מוצרים בחינם. אותן בלוגריות יכתבו רק דברים חיוביים, חלקן אפילו לא יטרחו לכתוב תוכן אמיתי אלא פשוט יעתיקו את הקומניקט שהן קיבלו מהיח"צ. בדיוק נגד התופעה הזו אני יוצאת, אני חושבת שבלוגריות כאלה רק עושות נזק לכולנו. אני יודעת שאני יכולה להיות הכי כנה ולהשתדל להיות הכי אובייקטיבית, ועדיין בסופו של דבר יהיו גולשות שיפקפקו בי בגלל שכמה אחרות לא שומרות על כללים בסיסיים של אתיקה.
      בלוגריות כאלה פוגעות בבלוגריות הרציניות ובעיקר פוגעות בקוראות, שנחשפות למידע שגוי. יש לי בטן מלאה על הנושא הזה, בגלל זה גם היה לי חשוב לכתוב את הפוסט ובגלל זה לפעמים התגובות שלי בנושא הזה תקיפות ועצבניות, כי התופעה הזו מגעילה אותי.

      אני מסכימה איתך שצריך לציין כשהמוצר התקבל מהיח"צ, אני תמיד מקפידה לעשות את זה.
      יש לי בעיה עם ההגדרה של "מתנה", כי זו לא מתנה. אני לא מקבלת סתם משהו בגלל העיניים היפות שלי, אני מקבלת מוצר כדי שאני אכתוב עליו. אני משקיעה המון בכתיבה של פוסט, ברוב המקרים אם מחשבים את השעות שהשקעתי ובודקים כמה המוצר עולה רואים שזה פשוט לא פרופורציונאלי, אני לא באמת מתפרנסת מזה ואין לי אינטרס אמיתי לכתוב שקרים.

      מחק
  8. קודם כל אני לא חושבת שהתמסחרת :-)
    הכל זה עניין של איזון והתדמית שהבלוגרית יוצרת לבלוג. גם אם הפוסט מכיל רק מוצרי יח"צ אבל הבלוגרית משקיעה בפוסט מבחינה חזותית ומבחינת החדרת תוכן מעבר לתוכן השיווקי - לדעתי אין עם זה בעיה.

    השבמחק
    תשובות
    1. כותרות פופוליסטיות זה קצת הקטע שלי בזמן האחרון ;)

      אני מסכימה איתך שהאיזון חשוב, וההשקעה חשובה לא פחות

      מחק
  9. אני מודה שלא קראתי את כל התגובות, ויכול להיות שאני חוזרת אחרי דברים של מישהי אבל בכל זאת אחווה דעתי:
    ברור לי שבלוגריות רבות מקבלות מוצרים לסקירה, ואין בעיה עם זה, כל עוד הביקורת היא אמינה ואויבייקטיבית, וכמובן שבבלוג מצויין שהמוצר התקבל לסריקה, וען, הייתי מעדיפה את המידע בעניין בתחילת הפוסט או סימן כלשהו שמראה כי המוצר התקבל מאותה חברה.
    הבעיה שלי היא כאשר הפוסטים של בלוגריות מסויימות הפכו להיות רק ממוצרים שהתקבלו לסריקה, הן כבר לא סוקרות או מביעות דיעה על מוצרים שקנו בעצמן ופה אני מתחילה להיות סקפטית. או לחילופין בלוגרית שתסקור מוצרים של חברות יוקרה שקיבלה לסריקה, ותסקור מוצרים של חברות עממיות שהיא קנתה בעצמה..
    בתור בלוגרית הייתי מצפה (ויש מצב שהניסוח יהיה בוטה מידי אבל אין לי דרך לעדן אותו) שתוציא את הכסף על מוצר יוקרתי ותסקור אותו, ובעקבות זה הקוראות שלה ירכשו את המוצר. מקווה שהייתי ברורה :)
    ואולי אני אתן דוגמא מעולם היוטיובריות: דיפאני די, בגלל שהיא עובדת עם סיגמא אני לא מאמינה לכל הביקורות שלה על המברשות שלהם, רק היום זרקתי איזה 10 מברשות שלהם לפח כי הן לא עושות את העבודה מבחינתי (הן לא חדשות) כמו כן נראה לי לפעמים מוזר שהיא מהללת מוצרים של מאק שהיא קיבלה (והיא תמיד מציינת שהיא קיבלה אותם) בעוד שכריסטין מטמפטליה נותנת להם ציונים ממש נמוכים, אז עליה אני לא סומכת בביקורות, גוס תמיד מציין אם קיבל את המוצרים או קנה אותם, והוא קונה הרבה דברים שהם של חברות יוקרתיות ולדעתי יש בזה מעין הערכה לצופים שלו...
    קשקשתי קצת הרבה אבל אני מקווה שהבהרתי את עצמי.
    בגדול - אין בעיה עם מוצרים שבלוגרית קיבלה לסקירה, אני חושבת שצריך ךהיות איזון בבלוג, ולא שיהפוך אך ורק למוצרים כאלו.

    השבמחק
    תשובות
    1. הדעה שלך חשובה, גם אם את חוזרת על דברים שאחרים כתבו. הפוסט הזה נכתב כדי שיתקיים דיון, וחשוב לי מאוד לשמוע תגובות שונות. בסופו של דבר אני כותבת בשבילכן, ודעתכן חשובה לי ועוזרת לי לשפר את הבלוג.
      * לגבי גילוי נאות- אני מסכימה איתך שזה משהו שחובה לציין, זה משהו שאני דורשת מעצמי ומאחרות.
      * לגבי סקירה של מוצרי יוקרה- באופן אישי אין לי יכולת כלכלית להשקיע במוצרי יוקרה, ואני מעדיפה להשקיע במוצרים של חברות עממיות. במידה ותהיה לי אפשרות לקבל מוצר לסקירה אני בהחלט אעשה את זה, כי זה מאפשר לי לסקור גם מוצרים שככה לא הייתי קונה. אני לא רואה בזה זלזול, אלא נטו עניין כלכלי ועניין של העדפות אישיות, כי אני מעדיפה להשקיע את הכסף במוצרים זולים יותר. קבלה של מוצרים מאפשרת לי לסקור מגוון רחב יותר של מוצרים.
      בסופו של יום אני לא מתפרנסת מהבלוג בכלל, גם עכשיו כשהכנסתי את הפרסומות זה רווח של דולרים בודדים כל חודש, לא יותר מזה. ככה שהיכולת שלי להשקיע במוצרים היא מוגבלת. אני מתחילה ללמוד בשנה הקרובה, ואז בכלל יהיה לי קשה לקנות איפור.
      * לגבי סקירות סותרות- זה משהו שתמיד היה ותמיד יהיה, וזה משהו טבעי לגמרי. חשוב לזכור שאנחנו שונות אחת מהשנייה, כל אחת אוהבת דברים אחרים ומוצרים שונים משפיעים אחרת על כל אחת מאיתנו. קחי איזה מוצר שאת רוצה, תחפשי עליו חומר בגוגל ותמצאי סקירות סותרות. אפילו אם תשאלי אנשים מסביבך מה דעתם על מים תקבלי תשובות סותרות ;) חלק אוהבים וחלק ממש לא מסוגלים לשתות מים. דווקא כשאני רואה מצב הפוך, שבו יש גל של ביקורות אחידות על מוצר אני מתחילה לדאוג כי זה לא הגיוני שכ-ו-ל-ן חושבות בול אותו הדבר על משהו.
      אגב, בגלל זה אני משתדלת לא לכתוב מסקנה סופית וחד משמעית, אלא לפרט את היתרונות והחסרונות ולנסות לציין למי המוצר יתאים יותר ופחות. כי זה לא מתמטיקה, ואין תשובה אחת חד משמעית.
      * אני מסכימה איתך לגמרי שאיזון הוא חשוב, כמו בכל דבר בחיים.

      אני ממש לא חושבת שקשקשת. כתבת דברים חשובים ואני שמחה שכתבת אותם.

      מחק
  10. אז בתור התחלה- ממש לא התמסחרת, ואת רחוקה מכך שנות אור.
    מסכימה איתך שקשה להחזיק את הבלוג ולבזבז כל הזמן- במיוחד שמדובר על הוצאות שבועיות לפעמים.
    כאשר הסקירה לא אמיתית- לאט לאט רואים שלבלוגריות אין יותר מדי מה להרחיב, או ערך מוסף על המוצר.
    לעומת זאת- כאשר את באמת אוהבת מוצר (אם קיבלת או קנית) מרגישים את ההתלהבות מתוך המילים.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני שמחה לראות שאני לא היחידה שמשוטטת בשעות האלה ;)

      אני מניחה שאם זה היה מקור הפרנסה העיקרי שלי אולי היה יותר ריאלי לקנות יותר מוצרים, אבל הרווח מהבלוג מזערי אם בכלל, לכן זה קשה להמשיך ולקנות מוצרים. ולמען האמת לפעמים אני מרגישה שזה קצת יוצא מפרופורציה, אני מסתכלת על האוסף שלי ואני מבינה שרוב מה שיש לי פשוט לא מנוצל וחבל לי להמשיך ולקנות סתם בשביל לזרוק את הדברים במגירה אחר כך.

      אני מסכימה איתך שאפשר לראות כשהסקירה לא נכתבה בכנות, אבל זה משהו שרואים רק אחרי שיש ניסיון וקוראים הרבה בלוגים. לי זה קרה רק אחרי שהתחלתי לכתוב בעצמי.

      מחק
  11. גם כשקונים מוצר מכספנו לפעמים הביקורות יכולות להיות סותרות. יום אחד את עלולה לאהוב את המוצר,יום למחרת תגלי שיצאו לך פצעונים ואת תוהה אם המוצר הנסקר גרם לך לזה ואולי בכלל תיווכחי לדעת שהוא לא עושה לך כלום. הכל אינדיבידואלי,הסקירה אמורה להיות בהתאם. אם בלוגרית חשה שיחסיה עם המוצר לפה ולפה אני חושבת שאנחנו מספיק אינטיליגנטיות כדי להבין זאת מהכתיבה. אי לכך אין לי בעיה בכלל אם קיבלו את המוצר או קנו אותו. מה שגם שהמוצר לא יכול להתקבל על כל אחת באותה הצורה, אז גם אם יהללו את המוצר והוא לא יהיה טוב אז המכירות שלו ייכשלו. בהתאם לזאת, כל קוראת צריכה להיות ריאלית ולהבין שלא בהכרח המוצר יתאים לה או שמאוד יתאים לה. וגם צריך להתעמק בכתוב כדי להבין עד כמה הביקורת אינפורמטיבית בשבילנו ולא רק ביקורתית כדי לצאת ידי חובה. תעשי מה שטוב לך ותודה שאת משתפת אותנו במחשבות שלך.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מסכימה מאוד עם הדברים שכתבת.
      ביקורת בסופו של יום היא אינדיווידואלית, וחשוב באמת לקרוא כמה ביקורות ולא להסתפק רק בביקורת אחת. וכמובן לנסות ולברור מתוך הכתוב מה רלוונטי בשבילנו. כי אני יכולה לציין שהריח העז של המוצר עשה לי רע, בעוד שמישהי אחרת ממש תהנה מהריח ולהיפך.

      תודה שאת משתפת אותי במחשבות שלך :)

      מחק
    2. בכיף וכל הכבוד לך על הכנות.

      מחק
  12. אני לא חושבת שאת צריכה למתן ביקורת אוהדת. לפעמים מוצר מוצא חן בעינייך, למה להרגיש מחויבת לאזן בכוח?
    אני לא בעד כתיבת ביקורות חד צדדיות, לטוב ולרע, לכן גיבשתי בנעלולה פורמט של ביקורות וצוות של נסייניות, כי מה יש לי לעשות עם כל כך הרבה מוצרים בעצמי.
    אין בעיניי רע בקבלת מוצרים להתנסות, ואין לי שום בעיה עם הגילוי הנאות שהמוצר התקבל להתנסות. ברוב הבלוגים - כמו גם ברוב העיתונים - זה פשוט לא קורה. אחת לכמה זמן עולה הנושא של מוצרים שהתקבלו מהיח"צ, ומעורר דיון בדיוק כמו פה. בשורה התחתונה, בעיניי, בלוגרית שמרגישה מחויבת לסקר בצורה אוהדת כי אחרת היח"צ לא יעביר לה עוד מוצרים, כנראה לא מבינה את מהותה של ביקורת ולא הפנימה עדיין שברגע שהביקורות שלה חד צדדיות, היא פוגעת לעצמה בטראפיק ובאמינות.

    השבמחק
    תשובות
    1. במקרה ההוא כן הרגשתי קצת את הצורך למתן, לא יודעת למה.
      אני גם לא אוהבת ביקורות חד צדדיות, מוצר הוא לא רק מושלם או רק גרוע, זה גם לא נוסחה מדעית. משהו שיהיה טוב בשבילי לא בהכרח יהיה טוב בשבילך, בגלל זה אני משתדלת לפרט על המאפיינים ולנסות לחשוב למי המוצר יתאים.
      האמת שזה אחלה רעיון להשתמש בעוד נסייניות, לאחרונה אני גם מתחילה לראות קצת צורך לעשות את זה.

      אני שמחה שהדיון הזה עולה, הוא חשוב וחיוני.

      מחק
  13. אני חייבת להסכים עם מה ש"המעבדה" רשמה.

    השבמחק

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...