יום ראשון, 3 ביולי 2016

לשנות הרגלים

במבט לאחור, שלוש השנים האחרונות היו מאוד אינטנסיביות. עברתי המון דברים והשקעתי אנרגיות כדי לשנות כל מיני הרגלים מעצבנים שדבקו בי.
אני לא יכולה להגיד שהצלחתי בכל החזיתות, אני עדיין עובדת על עצמי ומנסה להשתפר. אבל לאורך הדרך למדתי כל מיני דברים והבנתי מה עוזר לי, והחלטתי שאני רוצה לחלוק את זה אתכן.


לפני שנתחיל, חשוב לי להגיד שאני לא קואוצ'רית, פסיכולוגית, תזונאית או רופאה [או כל מקצוע רלוונטי אחר]. אני לא כותבת את הפוסט הזה "ממקום מקצועי", אלא רק על סמך החוויות האישיות שעברתי.

1. לרצות לעשות שינוי
דיברתי פעם עם אחותי על עישון וגמילה, והיא אמרה לי שהיא תיגמל רק כשהיא באמת תרצה לעשות את זה. עד אז היא יכולה להבטיח לעצמה הבטחות וכולם מסביב יכולים לחפור על זה, אבל זה לא באמת יקרה.
וזה כל כך נכון בעיניי. אם אין לנו מוטיבציה פנימית, אם אנחנו לא רואות צורך להשתנות- איזו סיבה יש לזה לקרות?

2. להיות מוכנה לתהליך
ולפעמים אנחנו כל כך רוצות שינוי, אבל ממש לא רוצות, יכולות או מוכנות לתהליך עצמו. לא תמיד אנחנו בשלות כדי להשקיע מאמצים ולשלם את המחיר, ולא תמיד אנחנו כנות עם עצמנו בעניין הזה. בוודאי שנרצה לקום מחר בבוקר ולגלות שכל הדברים שהפריעו לנו נעלמו, אבל זה לא עובד ככה. אם לא נשקיע שום דבר כדי שהדברים ישתנו, הם כנראה יישארו אותו דבר.
וזה בסדר גמור להחליט שאנחנו לא רוצות את זה, או לא רוצות כרגע. כן, על כל ההשלכות שכרוכות בכך. בין אם זה ירידה במשקל, שינוי בקריירה, או אפילו שינוי של הרגל קטן ומעצבן כמו כסיסת ציפורניים. וזה מוביל אותי לנקודה הבאה...

3. מה אני יכולה לשנות כרגע?
אני רוצה מאוד מאוד מאוד לרדת במשקל, אני מרגישה שזה משהו שמגביל אותי ומכביד עלי בהתנהלות היומיומית שלי. מצד שני, אני נמצאת בתקופה שבה הרבה דברים אחרים מעסיקים אותי וגוזלים ממני אנרגיות, ויש גם כמה דברים שמגבילים אותי ואין לי שליטה עליהם. יכולתי לבחור ללכת עם הראש בקיר, להתאכזב, לכעוס על עצמי, כנראה גם לעלות עוד יותר במשקל בגלל זה. אבל בחרתי לשחרר את הנושא הזה כרגע. אני עושה את המעט שאני יכולה כדי לאכול בצורה מסודרת, אני מקפידה להתאמן כל שבוע. בינתיים זה מה שיש ולמדתי לקבל את זה. בעוד כמה חודשים הדברים צפויים להשתנות ואני אוכל לבחון את האופציות שלי מחדש.
זה לא כישלון לעשות הערכת מצב ולהבין שיש דברים שגדולים עלינו כרגע, ואין טעם לקחת פרויקט שממילא ניכשל בו. גם ככה שינוי יכול להיות קשה ומתסכל, אז לפחות נלך על משהו שיש לו סיכוי להצליח.


4. לפרק את ה"שינוי" לחתיכות קטנות
לפעמים אנחנו חושבות על השינוי בתור מושג ערטילאי. "אני רוצה לחיות יותר בריא". אבל מה זה אומר? לשנות תזונה? לעשות יותר פעילות גופנית? אולי ללמוד מדיטציה ולעבוד פחות, כדי להפחית את רמות הסטרס?
לפני שנתחיל לעבוד אנחנו צריכות תוכנית עבודה. וזה אומר לפרק את השאיפה שלנו למטרות קטנות וברורות שאפשר להשיג. אז אפשר לחשוב איך מגיעים למטרות האלה וגם לעשות תיעדוף. אפשר להתחיל עם הדברים הקטנים שנראים יותר קלים לביצוע, או ללכת דווקא על מטרה כבדה וקשה כדי לסיים אותה קודם. את מכירה את עצמך הכי טוב, תחשבי מה יקדם אותך הלאה.
מה עוד יעזור לנו להצליח? האם אנחנו רוצות להצטרף למסגרת של פעילות גופנית או לימודים? אולי עדיף לנו לעבוד לבד? אלה גם דברים שצריך לקחת בחשבון, ולבחור את מה שהכי מתאים לך. גם אם זה אומר לנסות כמה אופציות כדי להבין מה זה הדבר הזה שהכי מתאים לך.

5. לא לפחד מהתהליך
כבר אמרנו ששינויים לא קורים מעצמם, הם תהליך שצריך לעבור. שמעתי פעם מישהי שמדמה תהליך לגאות ושפל בים. יש רגעים מעולים שהכול מצליח, ואז פתאום יכולה להיות נפילה נוראית שתחזיר אותנו חמישה צעדים אחורה. זה בסדר, זה טבעי, ככה הדברים עובדים. אנחנו לא רובוטיות, אנחנו לא מושלמות וכדאי להיות ריאליות לגבי זה מההתחלה כדי למנוע אכזבות.
לפני שלוש שנים בערך החלטתי שאני רוצה לעשות פעילות גופנית באופן קבוע. היה לי קשה להתחיל, ואחרי שהתרגלתי הייתה לי תקופה נהדרת ונהניתי מכל אימון. ופתאום ירח הדבש הזה נגמר, ומדי פעם הייתי מגיעה עייפה לאימון. או שלא הייתי מצליחה לעמוד בקצב וזה היה מעצבן אותי, או שסתם היה לי משעמם נורא וספרתי את השניות עד הסוף. בהתחלה מקרים כאלה הלחיצו אותי, אבל לאט לאט הבנתי שזה פשוט קורה ולא צריך לייחס לזה חשיבות.

6. למצוא את המקום שטוב לכן
אז אומנם יש לי אימונים מבאסים מדי פעם, אבל רוב הזמן אני נהנית וממש מחכה להם. זה קורה בגלל שמצאתי את המקומות שטוב ונעים לי להתאמן בהם, וגם את סוג הפעילות הגופנית שמתאימה לי. ניסיתי כל מיני דברים לאורך הדרך ולא כולם התאימו לי. למשל הגעתי לשיעור ניסיון בחוג טאי צ'י ונפלתי על מדריך אנטיפת וחסר סבלנות. לא הצלחתי להשתלב בתרגילים הבסיסיים, ובמקום לעזור לי ולכוון אותי הוא העדיף לנזוף בי ולהעביר עלי ביקורת מול כולם. הרגשתי כמו ילדה קטנה ונזופה, וברחתי החוצה עם דמעות בעיניים. שבוע אחר כך הגעתי לסטודיו סי, למדריכה חמודה וחייכנית והבנתי שמצאתי את המקום שלי. זה לקח קצת זמן אבל בסוף זה קרה, וזה רלוונטי לא רק לפעילות גופנית.
אם המקום שבו אתן נמצאות גורם לכן כל הזמן להרגשה רעה ותסכול, סימן שזה לא המקום בשבילכן. קל מאוד להגיד את זה ואני יודעת שלא תמיד זה משהו שאנחנו יכולות לשלוט עליו, וזה מחזיר אותי ישר לסעיף 3- האם זה הזמן הנכון עבורך לעשות שינוי?


7. לבקש עזרה
לא יודעת מה איתכן, אבל אני עוד קצת תקועה בשלב הילדותי של "אבל אני רוצה לבד!!"
אחד מהדברים שאני עובדת קשה כדי לשנות בעצמי זה בדיוק את הנקודה הזו. אין שום דבר רע בבקשת עזרה או עצה. זה בסדר גמור לפנות לאיש מקצוע כמו רופא, תזונאי או מאמן כושר. וכן, אפילו פסיכולוג אם צריך.
אפשר לבקש עזרה מחברות או לחפש אנשים שעוברים תהליכים דומים לשלנו. מה שנהדר באינטרנט שאפשר למצוא לא מעט קבוצות תמיכה ולקבל גם שם מידע וטיפים [אבל בכל זאת, כדאי לשים לב מי מייעץ ומה האיכות של הקבוצה... מסתבר שלא כל מה שכתוב באינטרנט נכון].
לפעמים אנחנו פשוט צריכות מישהו שרואה את התמונה מבחוץ כדי שיעזור לנו לראות דברים שפספסנו. או שכל מה שחסר לנו זו חברה טובה שתקשיב לקשיים שלנו ותגיד שיהיה בסדר ואנחנו מסוגלות.
ומצד שני צריך גם לדעת ממי לא לבקש עזרה, אין שום סיבה לפנות למישהו שנותן עצות מטומטמות ומעביר עלינו ביקורת.

8. לחשוב בצורה חיובית
יש לי נטייה לראות את חצי הכוס הריקה ולחשוב על הדברים מנקודת מבט שלילית, וזה אחד הדברים הכי חשובים שעבדתי עליהם בשנים האלה. זה לא אומר שעכשיו אני מקפצת ומדלגת משמחה 24 שעות ביממה, וזה לא אומר שאין לי רגעים שאני מבואסת וקשה לי. זה פשוט אומר שאני בוחרת להסתכל על הדברים בצורה חיובית ונעימה יותר, אני משתדלת להאמין שדברים כן מסתדרים וגם אם יקרה לי משהו רע, אני אהיה חזקה מספיק כדי להתמודד איתו ולהתגבר עליו.
לקח לי הרבה זמן להבין עד כמה השינוי הזה משמעותי עבורי, ועד היום יש ימים שזה לא בא לי טבעי ואני ממש צריכה לעשות את זה בכוח. אבל צורת החשיבה הזו הפחיתה ממני לא מעט סטרס ובעיקר שיפרה את ההרגשה שלי. לחשיבה שלילית ולמעשים שליליים יש אפקט מיידי ולפעמים נראה כאילו זאת הדרך הכי טובה לפעול בה. אבל אני מאמינה שלאורך זמן דווקא עשייה חיובית היא זו שמקדמת אותנו הכי רחוק. וגם אם לא? אני עדיין מעדיפה לחיות את החיים שלי מהמקום הזה, ולהרחיק ממני דברים או אנשים שפועלים בדרך שלילית.

9. להתמקד בהצלחות
אני לא יודעת למה, אבל יש לנו כבני אדם נטייה להתמקד יותר בדברים השליליים ובכשלונות. אם נקבל עשר מחמאות מדהימות וביקורת אחת קטנה, הביקורת הקטנה תאפיל על הכול.
אם הצבנו לנו כמה מטרות והצלחנו רק בחלקן, סיכוי טוב שנבחר להסתכל דווקא על המקומות בהם נכשלנו. לא צריך להתעלם מכישלון כי הוא יכול ללמד אותנו הרבה על עצמנו ועל הדרך שלנו. אבל גם לא צריך לתת לו הרבה יותר מקום על פני הצלחות, בטח כשאנחנו עוברות תהליך מסוים וצריכות כל הזמן חיזוקים ומוטיבציה.
בימים שקשה לי אני משתדלת לחשוב דווקא על הדברים הטובים וההצלחות שהיו לי, אפילו אם הם קטנים ואפילו אם זה מרגיש מאוד סינטתי. לאט לאט זה כבר הופך להיות משהו יותר רגיל ואפילו חלק משגרה. השקענו, מגיע לנו להכיר בזה ולשבח את עצמנו על העבודה הקשה והפירות שהיא הניבה.


10. לנשום עמוק וליהנות
אין ספק שהמטרה חשובה, אבל הדרך חשובה לא פחות. אתן יודעות מה? הדרך חשובה אפילו יותר. כי הדרך הזו היא בעצם החיים שלנו. ובין אם נשיג את המטרה שלנו ובין אם לא, חשוב שנרגיש טוב עם עצמנו ונאהב את מה שאנחנו עושות.
אז ברור שלא הכול מושלם בחיים, וברור שצריך גם לעשות דברים קשים, משעממים ומבאסים. אבל השאלה אם זה רק חלק בתוך המכלול או שזה הופך להיות העיקר. השאלה אם הבאסה היא רק הקרבה מסוימת לטובת רווח מאוד גדול בהמשך, או שהבאסה הפכה להיות המהות שלנו.
ומדי פעם צריך לעצור קצת, לקחת נשימה עמוקה ולהפנות אנרגיות לדברים שלא בהכרח יקדמו אותנו ברגע זה. לצאת עם חברים, ללכת לטייל, לראות טלוויזיה או למצוא איזה תחביב חדש. אנחנו חיים בעידן כ"כ עמוס ותחרותי, וקל מאוד להיסחף אחרי ערימה של מטרות ומטלות. אבל יש עוד דברים חשובים בחיים וחבל לפספס אותם. כן, גם אם זה אומר שנשיג את המטרה שלנו קצת יותר מאוחר... סיכוי טוב שהשמים לא יפלו.


שינוי יכול להיות תהליך ארוך, ובמצבים כאלה קל להסתכל מסביב ולהאמין שכולם יותר מצליחים ומאושרים מאיתנו. זה בטוח נראה ככה ברשתות החברתיות... אבל האמת הרבה יותר מורכבת מזה. שינויים לוקחים זמן, תהליכים לוקחים זמן. זה יכול להיות קשה ומתסכל ובכלל לא בטוח שנצליח בדרך בה בחרנו ללכת. המטרה של הפוסט הזה היא קודם כל להראות שכל הדברים האלה הם טבעיים לגמרי, ולהציע דרכים להתמודד איתם.
אני מקווה שהצלחתי לעזור :)
ספרו לי מה הדברים שעוזרים לכן לעשות שינוי





6 תגובות:

  1. פוסט נהדר!
    זה באמת לא קל ויש מהמורות בדרך אבל בתווך הארוך זה כל כך שווה את זה!
    תודה שכתבת את הפוסט הזה

    השבמחק

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...