יום שני, 20 ביולי 2015

על איפור ומגנטים

התלבשת, התאפרת, יצאת לאירוע, הצטלמת בכיף עם כל החברות... ובסוף הערב כשחילקו את המגנטים הזדעזעת לגלות שהסתובבת עם קטסטרופה על הפנים כל הערב. ואת בכלל חשבת שהתאפרת מדהים.
אם תהית לעצמך מה עשית לא נכון, נראה לי שהפוסט הזה יענה על כמה שאלות


אז קודם כל חשוב לזכור שזו לא את, אלה תנאי הצילום.
אולמות אירועים הם בד"כ מקומות חשוכים עם תאורה צבעונית שמשתנה כל הזמן, וזה הופך את החיים של הצלם להרבה יותר קשים.
כדי לצלם תמונה טובה צריך שכמות מתאימה של אור תיכנס למצלמה- זה נקרא חשיפה. כי בדיוק כמו העיניים שלנו, אנחנו צריכים אור כדי לראות. 
בתמונה הראשונה בפוסט צילמתי בדיוק את אותו הדבר באותם התנאים, אבל שיחקתי עם החשיפה כדי לקבל יותר אור או פחות אור. אם תתעמקו לרגע בתמונה [כדאי ללחוץ כדי להגדיל] תראו שהתמונה נראית קצת אחרת בכל אחת משלושת האופציות. יש פרטים שרואים הרבה יותר טוב בתמונה הכהה, ולהיפך- פרטים שנראים הרבה יותר טוב דווקא בתמונה הבהירה. כשמצלמים בתנאים מורכבים כמו באולם אירועים קשה להגיע לחשיפה הנכונה שתתאים בדיוק.

מצד שני, יש צלמים שמעדיפים לצלם בכוונה בחשיפת-יתר, כלומר להכניס יותר אור לתמונה כדי לקבל תמונה בהירה יותר. למה? כי תמונה בהירה מעלימה הרבה מהפרטים הקטנים, למשל קמטים או שיניים עקומות.
כשעובדים על סט צילומים יש זמן לערוך כל תמונה, ובעזרת פוטושופ להעלים את כל הדברים הקטנים האלה. לעומת זאת לצלמי מגנטים אין זמן כדי לעשות את זה, ובצורה כזו פותרים הרבה בעיות כבר בזמן הצילום.
כדי להדגים לקחתי תמונה מהפוסט הקודם ושיחקתי בפוטושופ עם הבהירות של התמונה, כדי לדמות חשיפת-יתר [כדאי ללחוץ כדי להגדיל]. אתן יכולות לראות שהרבה פרטים קטנים שנמצאים בתמונה השמאלית [המקורית] פשוט לא נמצאים בתמונה הבהירה יותר.
אז מצד אחד העלמתי ככה דברים שרציתי כמו עור יבש, ומצד שני העלמתי גם דברים שלא רציתי. למשל הצבע של הלק השתנה וכל התמונה פחות חדה. זה המחיר של טכניקת הצילום הזו, אי אפשר להחליט אילו פרטים קטנים יעלמו ואילו לא. אם זה נראה כאילו לא התאפרתן בכלל- תאשימו את חשיפת היתר.
אמרנו בהתחלה שלא קל לצלם באולם אירועים בגלל שהוא חשוך. אחת הדרכים להתגבר על זה היא באמצעות תאורה חיצונית- פלאש שמורכב על המצלמה. וגם הפעם יש למטבע שני צדדים [בעצם.... מתי למטבע אין שני צדדים?!].
מצד אחד קל מאוד להשתמש בפלאש, מצד שני הוא יכול לעוות את הצבעים.
בתמונה הימנית השתמשתי בפלאש, ואפשר לראות שהיא מעוותת את הצבעים וגורמת להם להיראות בוהקים יותר בהשוואה לתמונה השמאלית, הרגילה [בעיקר בגוונים הוורודים-אדומים]. זה למשל יכול לגרום לשפתון סולידי להיראות צעקני וכעור.

דבר נוסף שיכול להשפיע על התמונה הוא מייקאפ עם מסנן קרינה. בד"כ מייקאפים כאלה מכילים שני חומרים- Zinc oxide ו-Titanium dioxide. 
מה הקשר? טוב ששאלתן. שני החומרים האלה מגנים עלינו מקרינה בכך שהם מחזירים את קרינת השמש כמו מראה, ומונעים ממנה להיספג בגוף שלנו. שניהם לבנים, כשהטיטניום משמש הרבה פעמים גם בתור צבע לבן. ואז כשהפלאש מהפיסקה הקודמת מבזיק [איזו מילה נוראית!] המייקאפ מחזיר הרבה יותר אור מבד"כ, ובשילוב עם הצבע הלבן ממילא של הטיטניום קיבלנו פנים של רוח רפאים.
בשביל לדעת אם המייקאפ שלכן עושה את זה, פשוט תתאפרו ותצטלמו בבית עם פלאש [כדאי לעשות את זה בחדר חשוך יחסית]. כדי להתגבר על זה אין ממש ברירה אלא להחליף למייקאפ שלא מכיל מסנן קרינה [או לחפש אחד שמכיל רק סוגים אחרים של מסנני קרינה, וכאלה קשה למצוא].

ועוד עובדה קטנה וקצת עצובה לסיום... התעשייה של צלמי אירועים וצלמי מגנטים היא תעשייה פרוצה. לא צריך תעודה או רישיון כדי להיות צלם, רק צריך לקנות את הציוד המתאים. יש צלמים מדהימים ומוכשרים שמצלמים תמונות נפלאות, אבל יש גם אנשים שהתואר "צלם" לא ממש מגיע להם... וכשתנאי הצילום קשים ממילא, אותם אנשים רק מחמירים את המצב.

אז איך פותרים את זה?
לצערי אין ממש פתרון קסם. אני לא אמליץ לכן להתאפר בצורה הרבה יותר דרמטית ומודגשת כדי שהאיפור שלכן יראה טוב במגנט, כי זה אומר שבמציאות האיפור שלכן יראה הרבה הרבה יותר גרוע. 
אבל לפחות עכשיו אתן יודעות שזו לא אשמתכן ;) 

אני מקווה שנהנתן מהפוסט, ואם יש דברים שלא הסברתי בצורה כ"כ ברורה אל תתביישו לשאול :)



16 תגובות:

  1. נושא שמאוד קרוב לליבי כי אני עובדת בתחום (לא צלמת חח)

    ורוב צלמי המגנטים הם מכה - הצלם בחתונה של גיסי למשל, מתח את התמונות של צילומי המשפחות כדי להתאים למסגרת של המגנט שלו(אההההה!!!)

    השבמחק
    תשובות
    1. oh no he didn't!!!!
      אוי ואבוי :(
      בזוועה כזאת עוד לא נתקלתי... [למזלי]

      מחק
  2. רשומה חשובה ביותר. לכן כשיוצאים לאירועים וכו' חשוב לפני שקונים את המגנט מהצלם לצאת לרגע למקום עם תאורה נורמלית ולהסתכל, אם התמונה לא מוצלחת לא קונים (לא שעשיתי את זה בעבר, אבל אחרי מה שכתבת אשתדל לעשות זאת בעתיד). אם כבר הגיעו לידינו (קנינו או קבלנו בחינם) תמונות בהן איכות האיפור גרועה, פשוט נאפסן אותן כך שאיש לא יראה (או אם הן רק במדיה ממוחשבת, פשוט נמחק אותן ;-) ).

    מה שכן, אם הולכים למקום שבו הצילום הוא העיקר (למשל ריאיון טלוויזיוני), ואם נראה לנו שהאיפור הנכון לצילום לא מתאים לנו מחוץ לסט. אז נגיע באיפור רגיל, נשנה איפור לקראת הצילום ונשנה שוב אחרי (אותו הכלל לגבי לבוש). אם כי בהחלט יתכן ואפשרי למצוא צורת איפור שתתאים גם לסט וגם ללפני ולאחרי, ובכך תחסוך זמן.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה :)
      צילומי סטודיו זה כבר עולם אחר לחלוטין... שם שולטים על התנאים, התאורה, הכל. באולם אירועים לעומת זאת התנאים ממילא קשים אז פשוט צריך לזכור שיש דברים שלא בשליטתנו

      מחק
  3. לברוח מהצלם!

    השבמחק
  4. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  5. אני כל כך אוהבת את הפוסטים שלך, שילוב נפלא בין יופי וחוכמה :)

    השבמחק
  6. הווו אהובה את כזו חכמה!! אהבתי איך את מפצחת לגורמים את מסנן הקרינה ומסבירה מה זה מה ^_^

    השבמחק
    תשובות
    1. טנקס בייב :) זאת הביולוגית הגיקית שבתוכי שרק מחפשת הזדמנויות לפרוץ החוצה ;)
      האמת שאני חייבת לתת קרדיט לאלכס מהבלוג Edenable, היא זו שלימדה אותי מה ההבדל בין מסנן קרינה פיזיקלי לכימי, ובהמשך גיליתי מה ההשפעה שלהם על הצילום :)

      מחק
  7. אין על הפוסטים שלך, תמיד מחדשת בצורה אינטליגנטית וכייפית :P

    השבמחק
  8. עוד פוסט מחכים!
    ועוד עם הסברים בנוגע לעולם הצילום!
    האמת היא שמהסתכלות על קיר המגנטים על המקרר, זה פשוט תלוי בצלם - מצלמה איכותית ומגנט איכותי וצלם שיודע את העבודה - זה כל מה שצריך. אנשים שנראים בצבע של אנשים. וליפסטיק אדום תמיד יוצא טוב במגנטים :)

    השבמחק
    תשובות
    1. אני שמחה שיכולתי לתת עוד מידע :)
      מסכימה שזה תלוי מאוד מאוד בצלם, צלם טוב שיודע להפיק מהמצלמה את המקסימום וגם יודע איך לצלם כך שזה יחמיא למצולמים שלו... זה שווה זהב :)

      מחק

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...