יום שבת, 2 בנובמבר 2013

תיק האוכל שלי

זה לא יהיה פוסט שגרתי של "מה בתיק שלי", ולכן לא תזכו לראות קבלות עבשות משנת 2008 ['צטערת].במקום זה אני אתמקד בהתמחות שפיתחתי במהלך שנה א'- איך להעביר 12 שעות מחוץ לבית, 5 ימים בשבוע, בלי למות מרעב.
הדרך הכי קלה היא לקנות אוכל, זה ברור. אבל ההוצאה הכספית יכולה להצטבר לסכומים מכוערים מאוד של כמה מאות שקלים כל חודש. במקום שבו אני לומדת האוכל לא משהו בכלל, והרבה פעמים אין לי מספיק זמן ללכת לקפיטריה לקנות אוכל וגם לאכול אותו במהלך ההפסקה. כמובן שאוכל קנוי בד"כ פחות בריא ממה שאפשר להכין בבית לבד...
אני מתבאסת לחיות על סנדוויצ'ים, הם לא משביעים במיוחד ויש גבול לכמה לחם אפשר לאכול כל יום, לכן נאלצתי למצוא פתרונות יצירתיים יותר. עם הזמן מצאתי את הדרך שעובדת בשבילי ואני אפרט עליה בהמשך. חשוב לי שתדעו שזו לא שיטה מושלמת, אני עדיין מוצאת את עצמי קונה אוכל מדי פעם, אבל זה קורה לעיתים דיי רחוקות.
הבסיס של השיטה הוא להתארגן מראש עם כלים מתאימים ואוכל. זה דורש קצת השקעה אבל זה שווה את זה. רמת ההתארגנות תלויה גם בציוד שיש לכן במקום העבודה או הלימודים. במקרה שלי אין לי גישה למקרר, אבל כן יש מים חמים ומיקרו.

כלים

תיק אוכל
מי שקראה את הכותרת ולא חשבה אוטומטית על קופסת פלסטיק ורודה מעוטרת בהלו קיטי- שתקום בבקשה. אין ספק שקופסאות אוכל הן טרנד משגשג בקרב בני 3, אבל גם למבוגרים מגיע תיק אוכל איכותי :) לא תמיד קופסאות אוכל נכנסות בתיק הרגיל, ואם הקופסא תנזל- לפחות שזה יהיה רחוק מהלפטופ שלי.
יש מגוון עצום של תיקי אוכל, יש כאלה ששומרים על טמפרטורה ואפשר להשתמש בקרחומים [מסתבר שככה קוראים לדברים הכחולים שאפשר להקפיא ולשים בצידנית. אל תכעסו עלי, לא אני הענקתי להם את השם המעאפן הזה]. יש גם תיקים משוכללים עם חלוקה לתאים, וגם תיקים מעוצבים ויפים מאוד.
כרגע יש לי תיק פשוט שאין לי מושג מה המקור שלו אבל הוא מספיק לי.

כוס תרמית ובקבוק מים
אני לא מכורה לקפה, אבל בזמן הלימודים ראיתי ששתייה חמה עוזרת לי להתפקס. בבוקר אני ממלאת בכוס קפה נמס, סוכר וחלב, ולפני ההרצאה אני ממלאת מים חמים. בתיק יש לי תמיד שקיות תה, שקיות סוכר אישיות וגם אבקת משקה בטעם קפוצ'ינו של Nescafe שלא דורשת תוספת של חלב. זה לא הקפה הכי מדהים בעולם אבל זה עדיף על הקפה המזעזע שיש בקפיטריה, ובשעה 6 בערב אני מוכנה למכור את נשמתי בשביל קפה ממילא.
יש היום בשוק מגוון רחב של תרמוסים קטנים או כוסות תרמיות, וגם המחיר שלהן משתנה. הטובים עולים בסביבות 100 שקלים ואני ממליצה לא להתפשר בגלל שכוס איכותית תשמש אתכן לאורך זמן והסיכוי שהיא תנזל בתיק הוא קטן. תחפשו כוס ממתכת/נירוסטה וכו' ולא מפלסטיק, עם מכסה שמתברג ולא מכסה ואקום [כי הם לא מצליחים להחזיק מעמד], ועם כפתור שמאפשר פתיחה וסגירה של הפייה.
כדאי להקפיד על ההיגיינה של הכוסות, אחרת הן צוברות לכלוך וחיידקים [ומהר מאוד יריחו כמו פח אשפה ממוצע]. אחרי שאתן מסיימות לשתות תשטפו את הכוס והמכסה במים, ובערב תכניסו את הכול למדיח. ואם אין מדיח- מומלץ להשרות את המכסה במים חמים וסבון למשך כמה דק' כל פעם.
יותר מהקפה, חשוב לשתות מים והרבה במהלך היום. בתחילת השנה קניתי בקבוק רב פעמי מנירוסטה, אבל אני לא מרוצה- הטעם המתכתי חזק והפייה לא נסגרת כמו שצריך. כרגע החלטתי לחזור ולהשתמש בבקבוקי פלסטיק רגילים שאני מקפידה להעיף למיחזור.

קופסאות
עקב אכילס של כל העניין. אני עדיין מחפשת אחר קופסא שתהיה גדולה מספיק [אבל לא גדולה מדי], תהיה אטומה ולא תישפך בתיק [אבל לא תדרוש פורץ כספות כדי לפתוח אותה], שאפשר יהיה להכניס אותה למיקרו ולא תדרוש משכנתא. במהלך השנה הקודמת השמתמשתי בקופסאות של איקאה שהן אחלה, בעיקר בגלל שיש להן פתח מיוחד שמאפשר חימום במיקרו עם המכסה. הקופסאות האלה זולות ולכן לא איכותיות מאוד ומתבלות עם הזמן. יש לי כמה קופסאות חמודות של Tupperware, ולאחרונה קניתי שתי קופסאות של Lock & Lock עם מכסה מיוחד שמכיל ארבעה תופסנים לאטימה מלאה ובנתיים אני מרוצה מהן מאוד.
גם כאן מגוון הקופסאות עצום, יש היום קופסאות משוכללות שכוללות חלוקה לתאים, קופסאות לסלט עם מיכל של רוטב וסכו"ם פלסטיק ועוד. תחשבו מה עונה על הצרכים והתקציב שלכן.

סכו"ם
אני משתמשת בסכו"ם הרגיל שיש בבית, אני לא אוהבת חד פעמיים בגלל שהם יקרים, מזהמים את הסביבה וממש לא נוחים לאכילה.

אוכל

אני לא תזונאית ולכן אני לא מתיימרת להמליץ על תפריט בריא ומאוזן שיתאים לכל אחת. לפני כמה שבועות פניתי לייעוץ של תזונאית בגלל בעיה רפואית שיש לי, וקיבלתי המון עזרה בבניית תפריט לסדר יום עמוס כמו שלי. אם יש לכן אפשרות אני ממליצה לכן גם לפנות לתזונאית לפגישה אחת של ייעוץ. בחלק מהמקרים אפשר לקבל ייעוץ במסגרת קופת החולים, ואם אין לכן אפשרות אולי כדאי לפנות באופן פרטי. זה עניין של כמה מאות שקלים, אבל זה עושה סדר בראש ותורם מאוד לבריאות.

הבסיס של האוכל הוא סנדוויצ'ים, בד"כ שניים או שלושה עם ממרחים שונים. עדיף כמובן ללכת על דברים טבעיים כמו אבוקדו, פסטו, טחינה וכו', או גבינות דלות שומן כמו סימפוניה וקוטג', ולוותר על דברים שמנים כמו שוקולד וגבינה צהובה. יש לנו קבוע בבית טחינה גולמית ממנה אני מכינה כל פעם מנה קטנה, זה קל להכנה ובריא יותר מהטחינה המוכנה [ולדעתי זה גם טעים יותר]. בימים שיש לי זמן וכוח אני משתדלת להוסיף לסנדוויץ' גם קצת ירקות.
כדאי מאוד לקחת ירקות טריים, בגלל שאין לי זמן בבוקר אני חותכת את זה ערב קודם ושומרת אותם בקופסא טובה של טאפרוור. אני מעדיפה ירקות "קשים"- גזר, גמבה, מלפפון, בגלל שלעגבניה יש נטייה להפוך לעיסה מגעילה במהלך היום [עגבניות שרי לעומת זאת... הן פינוק מוצלח במיוחד]. מומלץ לכלול גם כמה פירות במהלך היום, ובמקרי חירום לקחת קצת פירות יבשים כדי לקבל קצת אנרגיה [אבל לא כדאי להפריז בגלל כמויות הסוכר].
האתגר האמיתי הוא לדאוג לאוכל מורכב יותר, כזה שקל להכין וישרוד כל היום. אני מעדיפה אוכל שאפשר להכין ממנו כמות גדולה ולהקפיא במנות, ואז להפשיר לי כל פעם מנה קטנה. אפשרות אחרת היא לבשל כמות שתספיק ליומיים-שלושה קדימה. אני תמיד מחפשת מתכונים חדשים בגלל שאני משתעממת בקלות, אבל יש לי כמה דברים קבועים שמצילים אותי.

סלט טאבולה
יש כל מיני גרסאות ומתכונים, היתרון הוא שאם מכינים את הסלט הבסיסי בלי לתבל ובלי להוסיף ירקות, אפשר לשמור אותו במקרר יומיים-שלושה וכל בוקר לקחת קצת. אני משרה בורגול בינוני במים למשך כשעה כדי שיתרכך, ואז מסננת. בנתיים אני קוצצת דק-דק נענע ופטרוזיליה ביחס של אחד לשניים לטובת הפטרוזיליה ואז מערבבת את הכול. אני שומרת את הסלט בקופסא סגורה בלי תיבול, וככה הוא מחזיק לפחות יומיים-שלושה. בבוקר אני מוסיפה איזה תוספת שנאני רוצה- מלפפונים, עגבניות, מלפפון חמוץ, זיתים ואפילו חמוציות [לא כולם ביחד כמובן]. אני מתבלת עם מלח, שמן זית והרבה לימון.
אפשרות אחרת היא להכין איזה סלט שאתן אוהבות ולשמור את הרוטב בנפרד, ולערבב אותם כשאתן יושבות לאכול. את הרוטב אפשר לשמור בצנצנת קטנה, למשל צנצנת גרבר או צנצנת קטנה של דבש [כמו שמקבלים בראש השנה]. אני מעדיפה להכין את הרוטב בעצמי ולא לקנות כי בעיניי הרטבים הקנויים לא טעימים, והם גם מפוצצים בקלוריות וחומרים משמרים. הבעיה שלי שאני אוהבת רטבים שמבוססים על מיונז, אבל אין לי איך לקרר אותו במהלך היום [ופחות בא לי על הרעלת קיבה פעמיים בשבוע].

לזניה
אחד המאכלים האהובים עלי ויש לו אינספור גרסאות. היתרון הגדול שאפשר להכין תבנית גדולה, לחתוך לחתיכות ולהקפיא. אני לא אמליץ על מתכון מאחר ואני עדיין מחפשת את המתכון המושלם.

שעועית ברסק עגבניות
אחד המתכונים הכי קלים להכנה, אני מכינה ממנו סיר ענק ומקפיאה במנות קטנות. ערב קודם אני מכינה תוספת של אורז, בורגול, פתיתים או קוסקוס ואוכלת ביחד.
לוקחים שעועית לבנה יבשה [אפשר גם שחורה אם רוצים], משרים במים לפחות 24 שעות [מומלץ להחליף את המים לפחות פעם אחת במהלך ההשרייה]. שופכים את המים, מעבירים את השעועית לסיר, מכסים במים ומבשלים עד שזה מגיע למידת הריכוך שרוצים. בשלב הזה אפשר לשפוך חלק מהמים בשביל לקבל רוטב סמיך יותר. מוסיפים כמה כפות של רסק עגבניות [לפי הטעם] ומתבלים במלח, פלפל ותיבולית עשבי תיבול של קנור [תודה רבה לטלילה על השפצור המוצלח הזה]. נותנים לשעועית להמשיך להתבשל עוד קצת עד שתספוג את הטעמים ואז מורידים מהאש.

ועוד כמה רעיונות...
יש מגוון אדיר של אפשרויות, כולל מנות שאפשר להכין ערב קודם במינימום השקעה לפי מה שאתן אוהבות. אני למשל משתמשת בתיבוליות של קנור בטעם בזיליקום כדי להכין פסטה במהירות, אחרי שמבשלים את הפסטה ומסננים, לוקחים קוביה אחת או שתיים, ממיסים עם טיפה מים חמים וטיפה שמן זית ומערבבים עם הפסטה. אפשר גם להכין רוטב עגבניות [ויש מצב שהוא גם ישרוד הקפאה].
אפשר להכין מרק עוף צח, להקפיא במנות קטנות וערב קודם רק להוסיף פנימה ירקות שונים ולבשל.
אם אתן אוהבות שניצלים או קציצות- גם אותם אפשר להכין בכמויות גדולות ולהקפיא במנות.
ואם כלו כל הקיצין... טבעול. בד"כ יש לנו במקפיא חבילה, וערב קודם אני מכינה כמה בטוסטר ומחממת ביום המחרת. זו לא אפשרות אידיאלית מאחר והמוצרים של טבעול יקרים מאוד, והערך התזונתי שלהם בעייתי מאוד [בניגוד לתדמית הבריאה שיש להם].

בתקופה האחרונה אני נהנית מאוד לבשל ולנסות מתכונים חדשים. יש ברשת לא מעט בלוגים מעולים.
יש כמה בלוגים שניסיתי ואהבתי מאוד:
בצק אלים- בלוג גאוני עם תמונות מדהימות, הסברים מפורטים לרמה הכי בסיסית שיש ומתכונים מעולים. אני מטורפת על העוף בזעתר שלה, קל מאוד להכנה וטעים בטירוף.
פשוט מבשלת- העיצוב והתמונות דיי בסיסיים, אבל יש בו כמות אדירה של מתכונים. הרבה מהם בסגנון של "חזרתי מהעבודה שפוכה מעייפות, פתחתי את המקרר, זרקתי הכל לסיר ויצאה אחלה מנה". יש בו מתכונים קלים ומגוונים מאוד, חלקם מצוינים וחלקם קצת פחות. המתכון האהוב עלי בבלוג הוא של עוף מוקפץ עם אטריות, גמבה, קישואים וחמאת בוטנים. נשמע כמו שילוב מזעזע אבל יוצא מדהים, וגם הוא קל מאוד להכנה.
טועמים במטבח עם מתכונים של פירגה- בדיוק כמו 'פשוט מבשלת' גם כאן יש כמות פסיכית של מתכונים, רובם קלים עם מצרכים שיש בבית. אני חולה על פתיתים, ויש לפירגה מתכון הורס לפתיתים עם ברוקולי.
ניקי ב- אוכל עושים באהבה- חוץ ממתכון אחד, כל דבר שניסיתי יצא מדהים וגרף הרבה מחמאות. אני ממליצה בחום על הקציצות האפויות האלה, הן קלות מאוד להכנה ואפשר להכין כמויות ולהקפיא.

הפוסט הזה שונה מאוד מהפוסטים הרגילים שלי, לפני שהתחלתי לעבוד עליו שאלתי בפייסבוק אם זה יעניין אתכן וקיבלתי תגובות חיוביות מאוד. אני מקווה שעניתי על הציפיות, ואם יש לכן טיפים ומתכונים מגניבים אני ממש אשמח לשמוע :)

*** עדכון: אחרי שפרסמתי את הפוסט קיבלתי תגובות על כך שזה לא נוח להסתובב עם צידנית בנוסף לתיק של לימודים/עבודה. אני לגמרי מסכימה עם ההערות האלה :) זה בעיקר לא נוח כשיש גם תיק גב גדול וצריך להיסחב באוטובוסים. לא חייבים להשתמש בצידנית, אם הכל נכנס לכן בתיק זה מעולה. אני מאוד מפחדת מתאונות וקופסאות שנוזלות, ובעיקר אין לי מקום בתיק גב. כשיש לי תיק נפרד אני יכולה להכניס בו אוכל מבושל, סנדוויצ'ים, ירקות, פירות וגם יוגורט אם אני רוצה. אני מכריחה את עצמי להיסחב עם התיק הזה כל יום אחרת אני אקנה אוכל בחוץ, וזה כבד עלי כלכלית ובריאותית.


14 תגובות:

  1. נראה שעלית על השיטה, כל הכבוד. אני פלוס מינוס עושה כמוך חוץ מעניין הסנדוויצ'ים. אני מעדיפה לקחת אוכל אמיתי בקופסא ואם צריך אז פשוט יותר ממנו. ופירות. מלא פירות של פירות!
    אה כן, ואני עדיין מתעקשת לנסות לדחוס הכל לתיק אחד, רוב הזמן אני נראת כאילו ברחתי מהבית.. אולי כדאי לעבור לתיק אוכל (אבל רק כזה עם הלו קיטי!!)

    השבמחק
    תשובות
    1. חחחחח כאילו ברחת מהבית, הרגת אותי :) גם שקלתי לקנות איזה תיק ורוד וצבעוני ומגוחך, בסוף החלטתי שחבל לי על הכסף....
      פחות מסתדר לי לקחת רק אוכל מבושל, אז סנדוויצ'ים זה נוח בתור תוספת. כל אחת ומה שעובד בשבילה :)

      מחק
  2. היי,
    גם אני משתמשת בקופסאות של Lock&Lock ואני מאד מרוצה.
    מדי פעם, לצרכי גיוון, את הירקות החתוכים אני מכניסה בלילה לדפי אורז, מגלגלת והם נשמרים טוב מאד בקופסה עד למחרת.
    וטיפ נוסף - שתמיד, אבל תמיד שיהיו מסטיקים או סוכריות ללא סוכר בתיק.
    מציל בעת חירום.. :)
    נהניתי לקרוא, תודה

    השבמחק
    תשובות
    1. הקופסאות שלהם באמת טובות :)
      תודה על הרעיון האדיר לעבוד עם דפי אורז, זה אחלה גיוון :) ומסטיקים יש לי תמיד בתיק... תודה יקירתי :)

      מחק
  3. עוד אופציות:
    סלט פסטה (עם ירקות, עם גבינה/טונה או בלי).
    מג'דרה- גם טעים וגם מזין מאוד- שילוב של קטנייה ודגן ביחס של 1:2 נותן חלבון מלא.
    להכין פשטידה בתבנית של מאפינס ולהקפיא- ואז כל פעם אפשר להפשיר רק מאפין אחד.
    סלט סלק ועדשים- קל להכנה, נשמר מעולה במקרר כמה ימים, ומזין מאוד (שוב- העדשים). אפשר גם לערבב אותו עם אורז ויוצא סבבה.

    השבמחק
    תשובות
    1. איזה רעיונות מגניבים! תודה רבה :) עשית לי חשק לסלט פסטה, הרבה זמן לא הכנתי.... ומג'דרה זה גם כן מעולה, קל מאוד להכנה, בעיניי זה טעים וגם מחזיק כמה ימים במקרר בכיף.
      הרעיון להכין דברים בתבנית של מאפינס זה רעיון אדיר! אני חייבת לנסות :)

      מחק
  4. בקופסאות של לוק אנד לוק היתרון שאפשר להכין ערב לפני כן סלט מבלי לתבל, ככה הירוקת או פירות לא מתחמצנים אחרי החיתוך שלהם. שנסענו לפארק מים פעם אחרונה, בגלל שהאוכל שם מסריח ג'אנק מגעיל ודוחה ויקר, החלטנו הפעם להכין עוד לפני שהשמש זורחת מאכלים מבושלים, וגם סלט ירקות, ופירות שלמים, משקאות סודה בהכנה עצמית, והכל שמנו בכלים מיוחדים ששומרים על בידוד של חום וקור. אכלנו בצהריים והמאכלים המבושלים היו חמים מאד, והמאכלים הקרים היו קרים מאד, כנ"ל השתיה.. ככה הבאנו אוכל טעים ומבושל מהבית, שבענו ונהנינו, ואנשים אחרים הסתכלו ולא הבינו מאיפה קנינו את האוכל הטעים הזה. ;)

    השבמחק
    תשובות
    1. יש לי קופסאות מדהימות של טאפרוור ששומרות על ירקות חתוכים כאילו הם טריים גם אחרי לילה במקרר.
      אומנם התארגנות כמו שתיארת דורשת מחשבה והשקעה, אבל בעיניי זה שווה את זה :)

      מחק
  5. כמה שאת מאורגנת! התרשמתי!!
    יש בינינו כמה נקודות דמיון, אבל א. אני פחות מאורגנת (אין לי תיק יעודי למזון) ב.אני שונאת כוסות תרמיות (תמיד מרגיש לי לא הגייני, גם אחרי מדיח).
    הקופסאות של ה-Lock & Lock מעולות! שלוש שנים אני איתן והן לא נוזלות לשום מקום!
    אני לוקחת הרבה פעמים סלט ענקי שאני חותכת ערב מראש. לפעמים אנטי פסטי, פשטידה או אורז מוקפץ.
    אני משתדלת להכין לי קופסא עם ירקות חתוכים ועגבניות שרי לנשנוש, ולהכניס הרבה פירות לתיק.
    פוסט מעולה!

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מסמיקה, תודה :)
      אני מאוהבת בכוס התרמית שלי! יש לי קצת בעיות איתה וזה באסה להיסחב איתה, אבל היא מצילה את החיים שלי ;)
      אורז מוקפץ ואנטי פסטי זה אחלה רעיון :) קל יחסית להכין אותם, גם אין בעיה לשמור אותם במקרר. ופירות וירקות זה חשוב, לא תמיד יש לי כוח לחתוך ולהכין לעצמי מראש...

      מחק
  6. איזו נהדרת את!! כשהייתי סטודנטית חייתי בהתחלה על סנדוויצ'ים ואז לקראת סוף הלימודים גיליתי מקום שאפשר אפילו לחמם בו אוכל ועברתי לאוכל ביתי בקופסאות וזה שדרוג רציני.
    תודה על עוד רעיונות מצוינים וגם נהניתי לקרוא עוד רעיונות של המגיבות. אחלה פוסט.
    מאחלת לך שנת לימודים נעימה ומוצלחת יקירתי!

    השבמחק
    תשובות
    1. משום מה ראיתי את התגובה שלך רק עכשיו...
      זה שאני יכולה לחמם אוכל זה שדרוג אדיר, אני ממש לא מחובבי הסנדוויצ'ים, אני גם לא מרגישה שזה משביע אותי. תודה רבה :)

      מחק
  7. מזדהה איתך מאוד 😃
    עד לפני שנה עשיתי לעצמי שגרה מאוד דומה והתמדתי בה ארבע שנים. גם אני היתי מסתובבת עם צידנית באופן קבוע... הייתי מכימה סטוקים של חזה עוף ומקפיאה, מבשלת שעועית ירוקה במגוון וריאציות, ומכינה סיר אורז גדול, וכל יום לוקחת מנה בקופסת לוק אחד לוק ששרדה איתי את כל התואר 😃

    השבמחק
    תשובות
    1. הזכרת לי שאני באמת צריכה להכין סטוק של דברים שאפשר להקפיא ;) בד"כ יש לי ערימות של לזניה וקציצות בקר [בנפרד, זאת אומרת]

      מחק

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...