יום שבת, 13 באוקטובר 2012

אל תטוסי, תיבדקי

אני מניחה ששמתן לב שאוקטובר הוא חודש המודעות לסרטן השד. אני לא אבקש מכן לכתוב סטטוס מתחכם, ואני גם לא ארצה לכן עם נתונים סטטיסטיים יבשים. אני גם לא רואה טעם להטיף לכן מוסר או להפחיד אתכן עם מדדי שרידות מדכאים. אם תרצו לקרוא מעבר- גוגל ישמח להציג לכן כ-400,000 תוצאות על חיפוש צמד המילים "סרטן השד".

אני כן אבחר לדבר על החלק המביך בעניין, הבדיקות לגילוי מוקדם.
אלה תנאי העסקה: אם מגלים את המחלה בשלב מוקדם, סיכויי ההחלמה עומדים על 90%. כן, קראתן נכון, רק 10% תמותה [סתם להשוואה, אחוז התמותה ממחלת לב כלילית בקרב נשים עומד על 38%, כמעט פי 4]. אבל הסיכויים האלה צונחים דרסטית עם קצב ההתקדמות של המחלה.
הדבר הכי חשוב שאתן יכולות לעשות בשביל עצמכן, הוא קודם כל להיות מודעות לנתונים האלה, ולהיות עירניות לגוף שלכן. אני יודעת שזה לא הנושא שהכי נעים לדבר עליו, זה מרגיש מוזר לעמוד מול המראה ולמשש את עצמנו, וזה מרגיש עוד יותר מוזר לבקש מרופא לעשות את זה בשבילנו. אבל זה מחיר זעום שאנחנו צריכות לשלם כדי לשמור על החיים והבריאות שלנו.

בדיקה עצמית
ההמלצה היא לבצע בדיקה כזו פעם בחודש, שלושה עד חמישה ימים אחרי סיום המחזור החודשי.
המטרה של הבדיקה הקבועה הזו היא ללמוד להכיר את הגוף שלנו ולוודא שאין שינויים. לא לגמרי ברור עד כמה הבדיקה העצמית יעילה, אבל ממליצים עליה בגלל שכן ניתן לגלות בעזרתה שינויים שונים, והיא עוזרת לנו להכיר את הגוף שלנו ולהיות מודעות אליו.
ובכל מקרה, זה בחינם, זה לוקח 5 דק' ולא דורש אמצעים מיוחדים מלבד מראה וחדר אמבטיה. אז למה לא, בעצם?
יש דרך ספציפית מומלצת לבצע את הבדיקה העצמית, תוכלו לקרוא הסבר ברור ומפורט כאן, או כאן.
במידה וגיליתן משהו לא תקין, אל תיכנסו לפאניקה. תקבעו תור לגניקולוג או לגניקולוגית שלכן להמשך התייעצות. בנוסף אפשר לפנות למרפאות מיוחדות, רשימה של מרפאות אפשר למצוא כאן.

בדיקה ע"י רופא
נוסף על הבדיקה העצמית, מומלץ גם לבצע בדיקה ע"י כירורג שד, או לפחות ע"י הגניקולוג הרגיל שלכן. בדומה לבדיקה העצמית הרופא בודק שהצורה של השדיים תקינה, וגם מבצע בדיקה ע"י מישוש של השדיים ושל קשריות הלימפה בצוואר ובבתי השחי. עד גיל 30 מומלץ לבצע את הבדיקה פעם בשנתיים, אחרי גיל 30- פעם בשנה.
אני בטוחה שכולנו יכולות לחשוב על חצי מיליון דברים אחרים ולא מביכים שהיינו שמחות לעשות במקום הבדיקה הזו. אבל האמת היא ש-5 דק' של מבוכה פעם בשנה לגמרי שוות את הבריאות שלנו. בפעם הבאה שאתן מגיעות ממילא להיבדק ע"י הגניקולוג, תשאלו אותו גם על זה. ואם אתן לא מרגישות בנוח עם רופא או רופאת הנשים שלכן, זה בדיוק הזמן שבו אתן צריכות לשאול את עצמכן למה זה ככה, ואולי הגיע הזמן להחליף לרופא שכן תרגישו בנוח לשאול ולהתייעץ איתו [ואם אתן מעל גיל 20 ואין לכן גניקולוג- זה בדיוק הזמן למצוא אחד].

בדיקות מתקדמות- אולטראסאונד וממוגרפיה
במידה ובשני שלבי הבדיקות הקודמים נתגלו ממצאים חריגים, או שיש במשפחה היסטוריה של סרטן השד, רופא יפנה אתכן לבדיקות מתקדמות. מעל גיל 50 מומלץ לבצע בדיקות ממוגרפייה אחת לשנתיים באופן קבוע. הבדיקות הן חלק מסל הבריאות, ולכן ממומנות. ניתן לבצע את הבדיקות במספר מרפאות בארץ, או לתאם עם ניידת הממוגרפיה של האגודה למלחמה בסרטן [עוד פרטים כאן].
גם בדיקת הממוגרפיה היא לא בדיקה נעימה, אבל היא חשובה לא פחות. הסבר מפורט ומצוין אפשר למצוא כאן, באתר של האגודה למלחמה בסרטן.

ואם אחרי כל ההסברים היפים שלי עדיין לא השתכנעתן, אולי הסרטון הזה יעשה את העבודה


אני לא נוהגת לבקש לשתף ולהפיץ את הפוסטים שלי, אבל המקרה הזה הוא חריג. אני אשמח מאוד אם תוכלו לעזור, ולהפיץ את הפוסט הזה או כל מקור מידע אחר בנושא.



5 תגובות:

  1. חשוב, חשוב ושוב חשוב!
    מחלה נוראית, וגילוי מוקדם פשוט עוזר!
    רוצו להבדק!

    השבמחק
  2. נושא מאוד חשוב ללא ספק.

    יש לי אנקדוטה לספר על העניין הזה.
    בתקופה שלמדתי ברחובות (כן, זה היה בערך עשור מהיום) כלומר, כשהייתי בת 21-22 למדה איתי מישהי גם כן באותוה גיל פחות או יותר.
    פריקית מטאליסטית כזו, ברור שהיה בינינו חיבור.
    לא זוכרת איך הגענו לזה, אבל היא סיפרה לי שמתישהו בתקופה האחרונה (דאז) גילו לה גוש בחזה והיא עברה ניתוח להסיר אותו.
    החלק החשוב בסיפור הזה - שהיא לא גילתה אותו, בן הזוג שלה הרגיש אותו.
    הוא לא אמר לה במפורשות "ממי, יש לך גוש בחזה אני חושב שיש לך סרטן" אלא הוא איכשהו רמז לה בעדינות (לא חקרתי בדיוק מה זה אומר ובאילו מילים השתמש)
    אבל בתור אישה (שבניגוד לגבר מבינה רמזים) היא הבינה, יישמה וזכתה להיות ב 90% של השורדות בזכות הגילוי המוקדם.
    ובמקרה שלה - מוקדם מאוד (גיל 21 סרטן?!)

    פרסומת א-ד-י-ר-ה-! חחחח

    השבמחק
    תשובות
    1. מסתבר שברוב המקרים בן או בת הזוג הם שמגלים שמשהו לא בסדר, בין אם זה סרטן השד או סרטן האשכים... וזה הגיוני, בד"כ אנחנו נוגעים בצד השני ולא בעצמנו ;)

      מחק
    2. זה הגיוני בהחלט. אבל גם הצד השני צריך להיות מודע ולקרוא/לשמוע את הדברים האלה אחרת...

      מחק

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...