יום שני, 2 במאי 2016

Beauty Myths: איפור טבעי בריא יותר?

אי אפשר להשתמש במוצרי קוסמטיקה בלי להיות חשופות לכל המיתוסים שמגיעים ביחד איתם. אחרי הפוסט הראשון בסדרה קיבלתי מכן בקשות לבדוק כמה מיתוסים [למשל על טלק, פראבנים, מסנני קרינה ולקים], וגיליתי שזה יהיה יותר קשה ממה שחשבתי. עד שאני אסיים לנבור בעשרות מאמרים ולהגיע למסקנות ראויות, החלטתי לטפל הפעם במיתוס שהיה לי קל לבדוק.

האם איפור טבעי בריא יותר?

אולי זה יפתיע את חלקכן... אבל התשובה היא לא.

עדכון: רגע לפני הפוסט עצמו, חשוב לי לציין כמה דברים בעקבות תגובות והודעות שקיבלתי. בחרתי לעסוק במיתוס שהוא יותר "פילוסופי" ופחות קונקרטי [בניגוד לפוסט הקודם], ולכן גם הדוגמאות שנתתי הן יותר פילוסופיות [אם אפשר להגדיר אותן ככה] והרשיתי לעצמי לקשר הפעם רק לוויקיפדיה. אומנם זה לא מקור המידע הכי מהימן שיש ולא הייתי מבססת עליו מחקר מדעי, אבל בשביל להעביר כמה נקודות בסיסיות זה מספיק טוב. את כל הדברים שכתבתי כאן אני מבססת בראש ובראשונה על קורסים אקדמיים שלקחתי במסגרת התואר הראשון בביולוגיה [כמו כימיה, פיזיולוגיה, צמחי מרפא ועוד], וההפנייה לוויקיפדיה היא רק כדי לתמוך או להוסיף עוד מידע.
ובמידה וזה לא היה ברור, אין לי שום אינטרס כלכלי כאן. בין אם תחליטו לקנות מוצר כזה או אחר, אני לא מרוויחה מזה שקל [אבל אני כן מרוויחה מהבאנרים של הפרסומות שפזורים בבלוג].
ועכשיו אחרי החפירה / גילוי נאות הזה, אפשר לעבור לת'כלס ;)

אני לא יודעת את זה בוודאות, אבל יש לי הרגשה שהמיתוס הזה נוצר קודם כל ע"י משווקים שמוכרים קוסמטיקה טבעית ולכן יש להם אינטרס למתג אותה בתור משהו בריא ושונה מהקוסמטיקה ה"תעשייתית".  ודבר נוסף שמזין את המיתוס הזה, הוא הבלבול בין מילים כמו "חומרים טבעיים" שעושים רושם נפלא לעומת "כימיקלים" שזו מילה עם קונוטציה שלילית ומגעילה.
אז תסלחו לי כי אני עומדת להיות מאוד קטנונית, אבל זה חשוב לי. אנחנו רגילים להשתמש במונח "כימיקלים" לגבי חומרים מרושעים ומסוכנים, אבל בת'כלס זה ממש לא המצב וכל דבר בעולם שלנו מורכב מכימיקלים. גם מים הם כימיקלים, וגם בגוף שלנו יש הרבה מאוד כימיקלים שונים שבונים אותו ומאפשרים את הקיום שלנו [קליק להגדרה חמודה בווקיפדיה]. ולמה אני כל כך פילוסופית? כי הרבה פעמים בדיונים על מה יותר טוב עולה הטענה שעדיף לא לקנות מוצר כזה או אחר "כי יש בו מלא כימיקלים".
אז סורי, אבל בכל אחד ממוצרי הקוסמטיקה שלנו ולא משנה מה מקורם, יש מלא כימיקלים. וזה בסדר, כי אם לא היו בהם כימיקלים הם פשוט לא היו קיימים ;)

נחזור שוב לטענה לפיה חומרים ממקור טבעי הם בהכרח בריאים וטובים יותר בהשוואה לחומרים ממקור תעשייתי.
יש לי המון מה להגיד בנושא הזה, אבל בואו נתחיל קודם כל מהטענה לפיה חומרים טבעיים הם בהכרח בטוחים, בריאים וטובים. אני מצטערת אם אני מאכזבת אתכן שוב אבל זה בולשיט. יש בטבע המון חומרים טבעיים לגמרי שממש לא בריאים לנו, ואפילו מסוכנים עד לרמה של מוות. ואני לא צריכה לדבר על איזה נחש אקזוטי וארסי במיוחד, מספיק לצאת מהבית כדי למצוא כמה צמחים רעילים.

תכירו את הרדוף הנחלים, צמח מאוד נפוץ בארץ... וגם רעיל מאוד.
[התמונה נלקחה מוויקיפדיה]


ותכירו גם את הקיקיון, גם הוא צמח מאוד נפוץ ומאוד רעיל. מצד שני, מהצמח הזה מפיקים את שמן הקיק, שאפשר לקנות בכל בית מרקחת בכמה עשרות שקלים בודדים ולהשתמש בו כדי לטפח את השיער. כמובן שבשלבי ההפקה של השמן מנטרלים את אותם חומרים רעילים, ועדיין אם בולעים את השמן יש לו השפעות מאוד חזקות על מערכת העיכול.
וזו דוגמא נהדרת לכך שחומרים טבעיים יכולים להיות רעילים, אבל הרעילות תלויה גם באופן השימוש [למשל אם רק מורחים על העור או השיער, אם בולעים וכו'].
[התמונה מוויקיפדיה]


יש לי עוד המון דוגמאות לחומרים טבעיים ורעילים, אבל נראה לי שנסתפק בזה ;)

בואו נדבר רגע על עניין החומרים התעשייתיים, והטענה שהם פחות טובים מהחומרים הטבעיים.
גם כאן אי אפשר להכליל, כמו שיש חומרים רעילים יש גם חומרים שאין שום בעיה להשתמש בהם [או שאפילו מומלץ מאוד להשתמש בהם].
יותר מזה, הרבה פעמים כשמגלים איזשהו חומר טבעי ורוצים להשתמש בו בצורה מסחרית, מוצאים דרך לייצר אותו בצורה סינטטית. למה? בגלל שבדרך כלל זה יותר זול, ובצורה כזו יש גם הרבה יותר בקרה על התהליך ומקבלים חומר נקי יותר ובריכוז מדויק. לא תמיד אפשר לעבור לייצור סינטתי בגלל כל מיני סיבות, אבל כשמצליחים אז החומר הסינטתי זהה לחלוטין לחומר הטבעי, וגם ההשפעה שלו זהה.
דוגמא נהדרת היא חומצה היאלורונית, שבעבר הופקה רק מהחי [למשל מכרבולת של תרנגולות] והיום יודעים להפיק אותה בצורה סינטטית באמצעות חיידקים. השימוש בחיידקים אולי נשמע מגעיל, אבל האמת היא שזה הופך את התהליך להיות הרבה יותר פשוט, ללא אכזריות וגם נותן תוצאה נקייה יותר. כמו שמסופר בוויקיפדיה, כאשר מפיקים את החומר מהכרבולת אי אפשר לנקות לחלוטין חלבונים אחרים שנמצאים שם, וזה מגביר את הסיכוי לפתח אלרגיה לאותם חומרים. אבל כשמשתמשים בחומר הסינטתי הסיכוי הזה הרבה יותר קטן.
וזה רלוונטי גם כאשר משתמשים בחומרים ממקור צמחי. לא תמיד אפשר לנקות ב-100% את כל החומרים האחרים, ואז יכול להיות אחוז קטן של חומרים צמחיים אחרים, למשל פולן, שזו אבקה של צמחים ומעוררת אלרגיות בקרב הרבה אנשים [מכירות את האנשים האלה שסובלים מקדחת השחת באביב? בד"כ זה בגלל הפולן].
או למשל שמנים אתריים, שהם חומרים נהדרים שמופקים מצמחים ומשתמשים בהם המון בתעשיית הקוסמטיקה. גם הם יכולים לגרום לתגובה אלרגית בקרב חלק מהאנשים.

האמת היא שלייצור תעשייתי במפעלים יש עוד כמה יתרונות. קודם כל מפעל גדול ומסודר צריך לעמוד בתקנים וברגולציה, ויש לו אנשי מקצוע שמפקחים על תהליך הייצור. זה אומר שהמוצר שאנחנו מקבלות בסוף מיוצר בתנאים טובים וסטריליים. בצורה כזו גם אפשר לשמור על הרכב מדויק של כל מוצר, כך שהוא יהיה זהה גם היום וגם בעוד שנה. וזה משהו שלא תמיד קורה כאשר מדובר במותגים קטנים או בייצור אינדי-ביתי [וזה חלילה לא אומר שמוצרי אינדי הם בהכרח לא טובים].
וכמובן שהייצור התעשייתי הוא מה שהופך את מוצרי הקוסמטיקה לזולים ונגישים.


אם נסכם, העובדה שחומר מגיע ממקור טבעי לא מספיקה כדי שהוא יהיה בטוח, ומצד שני חומר סינטתי לא חייב להיות מקור כל רע בעולם הזה. אז המיתוס הזה בהחלט כוסח.
אבל רגע לפני סיום, ממש חשוב לי להגיד שאני לא נגד קוסמטיקה טבעית ואני גם לא נגד קוסמטיקה תעשייתית. יש לי מוצרים של חברות קוסמטיקה קטנות שמבוססות בעיקר על חומרים ממקור צמחי, שמנים אתרים וכו', ומצד שני אני קונה גם מוצרים של חברות איפור זולות שהן התגלמות הייצור התעשייתי.
לכל אחד יש יתרונות וחסרונות, וכל אחת צריכה להחליט עם עצמה מה הכי מתאים לה ומה היא הכי אוהבת. והכי הכי חשוב, לוודא שאנחנו קונות רק מוצרים מקוריים מחברות רציניות, כאלה שקיבלו אישורים של משרד הבריאות [בארץ או בעולם].
אני חופרת על הנושא הזה כל הזמן ובטח קצת נמאס לכן לשמוע... אבל בזמן האחרון אני נתקלת המון בהמלצות לקנות איפור מזויף בגלל שזה זול וטוב ומה כבר יקרה. ובניגוד לנושא המקורי של הפוסט, איפור מזויף הוא ממש לא מיתוס, וזה בהחלט משהו שיכול לסכן את הבריאות שלכן. אם מעניין אתכן לקרוא עוד, כתבתי בעבר פוסט מקיף על הנושא.

איזה עוד מיתוסים תרצו שאני אבדוק?




14 תגובות:

  1. ''אני לא יודעת את זה בוודאות, אבל יש לי הרגשה שהמיתוס הזה נוצר קודם כל ע"י משווקים שמוכרים קוסמטיקה טבעית ולכן יש להם אינטרס למתג אותה בתור משהו בריא ושונה מהקוסמטיקה ה"תעשייתית". ודבר נוסף שמזין את המיתוס הזה, הוא הבלבול בין מילים כמו "חומרים טבעיים" שעושים רושם נפלא לעומת "כימיקלים" שזו מילה עם קונוטציה שלילית ומגעילה.''

    השורה הזאת מאד מפריעה לי כקוראת. אני מבינה את הרעיון שאת מנסה להעביר, אבל בואי נדבר רגע על החלק הראשון - ''אני לא יודעת בוודאות''. אם את לא יודעת בוודאות, את פשוט לא יכולה להפריך את את המיתוס. לבסס דברים על סמך תחושות בטן זו הטעייה. זה כמו שאני אגיד שנראה לי שציאניד לא רעיל, כי יש למישהו אינטרס לשווק ציאניד כרעיל בשביל שמישהו לא יקנה אותו. בשביל לכתוב פוסט אינפורמטיבי בעל ערך את צריכה לבסס אותו על דברים מדעיים יותר מאשר דוגמאות מויקיפדיה, של דברים שדיי מובן מאליהם למה הם לא טובים.
    בגדול צריך להיות בור מוחלט כדי לחשוב שכל דבר טבעי = טוב וכל דבר מתועש/מיוצר במעבדה = רע.

    השבמחק
    תשובות
    1. יקירתי, פספסת את הכוונה שלי לחלוטין :)
      החלק של "אני לא יודעת בוודאות" מתייחס רק לעניין המקור של המיתוס ולא מעבר לכך. המיתוס עצמו, לעומת זאת, קיים ואני נתקלת בו על בסיס קבוע בדיונים בקבוצות ביוטי שונות. בשביל להפריך את המיתוס אני לא צריכה לדעת מה המקור שלו, אלא צריכה להבין מה הוא אומר וללכת ולחפש חומר בנושא. יש מקרים שבהם עוזר לדעת מה המקור כי זה עוזר להפריך או לאשש את הנתונים.
      בפוסט הזה בחרתי לטפל במיתוס שהוא יותר פילוסופי, ולכן גם הדוגמאות שנתתי היו יותר פילוסופיות. אני מסכימה איתך שוויקיפדיה הוא לא מקור המידע הכי מהימן שיש, אבל בתור מידע בסיסי הוא סבבה לגמרי, בעיקר כשבודקים את הרפרנסים שלו.
      כאשר אני עוסקת בנושאים יותר קונקרטיים [למשל כמו בפוסט הראשון בסדרה] אני בהחלט מקשרת למאמרים מדעיים [וזו הסיבה ששאר הפוסטים בסדרה מאוד מתעכבים, כי עדיין לא סיימתי לעשות את המחקר המקיף שלי].
      ובנוגע למשפט האחרון שלך... ובכן, כמו שאמרתי אני לגמרי נתקלת בתפיסה הזו המון פעמים. ואני בוחרת לא לזלזל באנשים שלא למדו את התחום המדעי ולכן לא מכירים את העולם הזה בכלל, ורק נסמכים על מידע שמועבר להם בתקשורת, בפייסבוק וכו'. ובדיוק בשביל זה אני כותבת על הנושאים האלה, ומשתדלת לעשות את זה בצורה הכי נגישה שאני יכולה [כן, גם אם זה אומר לדבר על דברים ברמה בסיסית מאוד ולקשר להגדרות בסיסיות בוויקיפדיה]

      מחק
  2. איזה פוסט נהדר! ממש נהניתי מהפוסט הקודם וגם את הפוסט הזה אני מאוד אוהבת.
    פתחת לי הרבה נקודות חדשות למחשבה שבכלל לא היה לי מושג לגביהן.
    יהיה המשך? *פליז כן*

    השבמחק
    תשובות
    1. אני ממש ממש ממש שמחה לשמוע :)
      יש לי עוד רשימה של פוסטים בתכנון, עכשיו רק נשאר למצוא זמן ולסיים אותם :)

      מחק
  3. אהבתי מאד מאד את הכתבה. גם את הרעיון לשבור מיתוסים, גם את התוכן, שהצלחת להעביר בצורה קלילה בלי מושגים מעיקים כמו מולקולות, יונים, קשרים כימיים.
    שאפו!
    כמי שצמחים זה תחום העיסוק שלה, ובעצמי אני מנסה לשבור מיתוסים על "טבעי" הטוב נגד "כימי" הרע, אני תומכת בכל מילה שלך.

    השבמחק
    תשובות
    1. איזה כיף לשמוע, תודה רבה :)
      רק אם בא לך, אני אשמח לשמוע יותר על העיסוק שלך, כי זה תחום שמאוד מעניין אותי :) אני זמינה במייל או בפייסבוק אם תרצי

      מחק
  4. פוסט מעניין, נהניתי לקרוא.

    השבמחק
  5. כל כך הרבה מידע חדש. תודה לך אלטר יקרה!

    השבמחק

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...