יום שישי, 24 באוקטובר 2014

לשרוד את האקדמיה... טיפים לסטודנטית המתחילה

היי חמודות, מה שלומכן?
שנה א' הייתה מאוד מאוד קשה עבורי. למרות שהתחלתי ללמוד יחסית מאוחר [בגיל 24], למרות שבחרתי בתחום שמאוד מעניין אותי ולמרות שכולם מסביב אמרו לי שזו השנה הכי קשה, שום דבר לא הכין אותי לשנה הראשונה או לאקדמיה באופן כללי. לא פעם הרגשתי שזה לא בשבילי ואני לא עומדת בעומס, ווהייתי ממש קרובה לפרוש מהתואר [ביולוגיה, אגב, למי שפספס את החפירות האינסופיות שלי בבלוג ובפייסבוק]. למזלי יש לי חברים מדהימים שעזרו לי לעבור את הרגעים הקשים. בדיעבד גם הבנתי שבחרתי במסלול מאוד עמוס ולא שגרתי...

החלטתי לנצל את הניסיון שלי כדי לכתוב את הדברים שבעיניי חשוב לדעת כשמתחילים ללמוד, ואני מקווה שזה יעזור לכן :)
פרסמתי בעבר את 'תיק האוכל שלי', עם טיפים איך לארגן אוכל לימים ארוכים, ובשבועות הקרובים אני אפרסם פוסט עם מתכונים קלים ומהירים, ופוסט נוסף עם רעיונות לאיפור קליל ומהיר, אז יש למה לחכות :)

גברת, זה לא תיכון כאן
לא משנה מתי סיימתן י"ב ועם איזה ממוצע, הלימודים האקדמיים שונים לגמרי. הקצב הרבה הרבה יותר מהיר, המרצה רץ עם החומר ולא פעם מצאתי את עצמי אבודה. בניגוד לתיכון לא תמיד תפנימו את כל החומר במהלך ההרצאה, ותצטרכו לשבת בבית ולחזור שוב על הדברים, ולפעמים ההבנה העמוקה תגיע רק בתקופת המבחנים. ולפעמים... אף פעם.
הטיפ הכי טוב שלי, הוא להיות עם היד על הדופק עד כמה שאפשר. אם לא הספקתן לסכם הכול במהלך ההרצאה או שפספסתן אחת [או עשר] תשלימו את החומר כמה שיותר מהר. אם יש נושא שלא ברור לכן, תחזרו עליו בבית, תשאלו חברים, תחפשו חומר בגוגל, אל תתביישו לפנות למתרגלים ואם זה אפשרי גם למרצה עצמו. אל תשאירו דברים לתקופת המבחנים "כי אז יהיה חופש ויהיה לי זמן". ה"חופש" של תקופת המבחנים הוא פיקטיבי לגמרי. מניסיון- מה שלא קורה במהלך השנה, כבר לא יקרה בתקופת המבחנים.
תבדקו איך הכי נוח לכן לארגן את החומר- לסכם במהלך ההרצאה, רק לכתוב הערות, לצלם סיכומים של מישהו אחר או בכלל להקליט את ההרצאות [למרות שאני לא כ"כ ממליצה על הדרך הזו].

תשאירי את הפרפקציוניזם בבית
כן, זה קשה... בעיקר בשביל מי שרגילה לקבל ציונים טובים, כי הדרישות באוניברסיטה הרבה יותר גבוהות. מכיתה א' ועד כיתה י"ב הייתי מצטיינת, ופתאום בשנה א' קיבלתי בבחני מעבדה 0 ו-35. בפעמים הראשונות הייתי בהלם וחשבתי שאני פשוט לא מספיק טובה.
לקח לי זמן להבין כמה דברים. קודם כל, דרך ההתכוננות למעבדות ובחנים מקדימים היא דיי שונה מהתכוננות למבחן רגיל, וגם הרמה הרבה יותר גבוהה מרמה של בגרויות.
הדבר השני והכי חשוב- תיעדוף. יש אינספור דברים שצריך להספיק, ולכל מטלה יש השפעה אחרת על הציון הסופי. בסילבוס של כל קורס מפורטות הדרישות והמטלות, והערך של כל אחת. לפעמים תגלו שמטלה שגוזלת אינספור שעות בספרייה שווה בקושי 2% מהציון הסופי. לפעמים צריך לדעת לוותר על המטלות הקטנות האלה, ולהשקיע את הזמן הזה במשהו משמעותי יותר כמו שינה, התעמלות ואפילו בירה עם החברים ביום שישי.
ואם נתתן את כל מה שיש לכן ובכל זאת נכשלתן או קיבלתן ציון שלא מספק אתכן- לא קרה כלום. ב-99% מהמקרים פשוט חוזרים על הקורס בסמסטר ב' או בשנה הבאה. הרבה סטודנטים עושים את זה ואין בזה שום דבר חריג.


יומני היקר
בד"כ יש לסמסטר מהלך קבוע- השבועיים הראשונים הולכים באיזי, בחודש השני מגבירים את הקצב, ובחודש האחרון פתאום המרצים נכנסים להיסטריה כדי להספיק את כל החומר שנשאר.
אחד הדברים שהכי עזרו לי בשנה א' זה לעשות לעצמי רשימה של מטלות, כולל תאריך ההגשה וכולל החשיבות שלהן. עדיף לעבוד על הדברים באיזי, כל פעם קצת ולא להשאיר דברים לרגע האחרון. ככה אם צצה פתאום בעיה יש זמן להתייעץ עם חברים או לשאול אל המתרגל.
לא משנה אם זו רשימה פיזית, יומן וורוד עם נצנצים, google calendar או תזכורות באייפון. כל מה שעובד בשבילכן, העיקר שזה עובד.

אל האינסוף... ומעבר לו
בתחילת שנה א' האמנתי שאת כל הידע שאני אצטרך אני אקבל בהרצאה. לקח לי כמה שבועות להתפכח מהמחשבה הוורודה והיפה הזו. יש מרצים מסודרים ומאורגנים שבאמת יעבירו את כל מה שצריך בהרצאה. אבל יש גם מרצים הזויים ומבולגנים, שישאירו אתכן עם פיסות מידע לא מועילות. וכאן אתן צריכות לקחת יוזמה ולהשלים את החומר ממקורות אחרים.
ברוב הקורסים לא ידרשו מכן לקנות ספר קורס, וברוב המקרים זה מיותר לגמרי כי בספריה של האוניברסיטה/מכללה יש לפחות עותק אחד או שניים [או 50]. אל תתביישו לחפש את הספר בספרייה, להשאיל או לצלם קטעים רלוונטיים. לפעמים אפשר למצוא גרסאות PDF של ספרי קורס באינטרנט בחינם [רק תיזהרו, כי הרבה פעמים הקישורים להורדה הם פיקטיביים ומובילים בכלל לווירוסים]. ואם ספר הקורס לא מספיק, תחפשו ספרים אחרים באותו נושא.
אל תפחדו לנצל מקורות מידע כמו גוגל, יוטיוב וויקיפדיה. לא תמיד המידע שתמצאו יהיה מעמיק או מדויק, אבל לפעמים זה מספיק כדי לסגור איזו פינה.
אם אתן לומדות מקצוע מדעי ואתן מתכוננות למעבדה כלשהי, תריצו חיפוש ביוטיוב [עדיף באנגלית]. יש המון סרטונים שמדגימים כל מיני שיטות מעבדה, ניסויים נפוצים וכו', תוך כדי הסברים. זה עוזר מאוד להמחיש את הדברים ולהכין אתכן למה שעתיד לקרות.
עוד אתר מדהים הוא Khan Academy [בעיקר בתחומים המדעיים... מתנצלת בפני ההומניות שביניכן]. יש בו עשרות סרטונים שמסבירים בפירוט נושאים שונים.
ואם אחרי כל זה אתן עדיין מתקשות אל תתביישו לפנות למורה פרטי. לא חייבים מורה מוסמך, לפעמים מספיק סטודנט עם ידע בתחום והמון סבלנות כדי לעבור על הדברים בצורה מסודרת ולסגור פערים. עשיתי את זה בשנה א', ובלי המורה הפרטי הגאון שמצאתי לא הייתי עוברת את מתמטיקה א' וב' [ימח שמם וזכרם של הקורסים הנוראיים האלה].

איי דונט ספיק אינגליש
תלוי מה אתן לומדות, אבל בהרבה תחומים אין ברירה אלא להיעזר במקורות מידע, ספרים ומאמרים באנגלית. ההתמודדות הזו קשה לרוב הסטודנטים, וזה מכשול שכדאי מאוד להתגבר עליו. הצד החיובי הוא, שככל שתקראו יותר ככה יהיה לכן יותר קל. לפחות בתחום שלי, האנגלית ברוב המאמרים ומקורות המידע מאוד מאוד בסיסית, החלק הכי קשה הוא המונחים המקצועיים שאותם ממילא לומדים בהרצאות.

דפיקות לב ונדודי שינה
או במילים אחרות- חרדת בחינות. משהו שקצת מתביישים לדבר עליו, אבל הרבה סטודנטים סובלים ממנו ברמה כזו או אחרת. לפעמים זו רק התרגשות קלה לפני בחינה, ולפעמים זו חרדה משתקת שלא מאפשרת לתפקד.
אני התברכתי באופציה השנייה, וזו התמודדות אינסופית לאורך כל התואר. יש כל מיני דרכים לטפל בזה ולהקל על המצב. אני למשל לקחתי קורס-אינטרנטי דרך אתר שנקרא מינוסטרס, ומאפשר ללמוד לבד ולתרגל לבד. יש הרבה טיפולים, קורסים וסדנאות- פשוט תחפשו בגוגל. לפעמים יש סדנאות מסובסדות דרך האוניברסיטה/מכללה, שכוללות מפגשים שבועיים במחיר מוזל- כדאי לבדוק את זה.
ואם כלו כל הקיצין, שיטות ההרפייה לא עוזרות ואתן לא ישנות ולא נושמות ולא מתפקדות, אל תתביישו לפנות לרופא המשפחה ולבקש עזרה. בשנה הראשונה נעזרתי כמה פעמים במינון נמוך של וואליום כדי שאני אהיה מסוגלת לגשת למבחן בלי לרצות לקפוץ מהחלון, ובעיקר כדי שאני אוכל לתפקד ולענות על השאלות כמו שצריך. בהתחלה התביישתי בזה מאוד, ואז גיליתי שאני לא היחידה...

יש חיים אחרי ההרצאה
הרבה סטודנטים [כולל זו שלפניכן] נוטים להסתגר, לשקוע בלימודים ולשכוח מכל מה שמסביב. בעיקר בשבועות הראשונים, כשחוזרים הביתה בשעה הזויה עם כאב ראש מהגהנום ואפס רצון לעשות משהו.
אומנם ציונים זה חשוב אבל זה לא הכול בחיים, והתואר יכול להיות תובעני ומתיש. חשוב מאוד מאוד מאוד שתדעו לעצור ולקחת הפסקות. אל תשבו ללמוד כל יום עד 3 לפנות בוקר, תשמרו על סדר יום הגיוני ובריא- תקפידו לישון מספיק, לאכול בצורה מסודרת ומאוזנת. גם אם בטווח הקצר זה בזבוז זמן, בטווח הרחוק זה ישמור עליכן בריאות ומאוזנות, ויאפשר לכן לתפקד בצורה טובה יותר כל יום. אל תזלזלו בבריאות שלכן, ואם פתאום תחטפו שפעת באמצע הסמסטר- קחו כמה ימים של מנוחה, כדי לתת לגוף להחלים [וגם כדי לא להדביק את כל שאר הכיתה].
תשתדלו לשמור על קשר עם חברים, לצאת לבלות מדי פעם בסופי שבוע, לשמור על תחביבים ולעשות גם קצת פעילות גופנית. אפילו בירה פעם בחודש וזומבה פעם בשבוע יתנו לכן אנרגיות ויעזרו לשחרר מתחים.

מחברת vs. לפטופ
דילמה כבדת משקל... תרתי משמע, ואין כאן תשובה אחת.
אם הקורסים שלכן מבוססים על חישובים, נוסחאות ושרטוטים הלפטופ כנראה רק יכביד עליכן. אותו הכנ"ל אם אתן מקלידות ממש לאט ולא כ"כ אוהבות טכנולוגיה.
לעומת זאת אם רוב הקורסים הם עיוניים והומניים יותר, אתן מקלידות מהר ומתפעלות מחשב בעיניים עצומות לפטופ כנראה ישנה לכן את החיים.
וכמובן שאפשר גם וגם, להשתמש בלפטופ בחלק מהקורסים, ובחלק האחר לחזור לשיטה הישנה והטובה. תנו לעצמכן כמה שבועות כדי להחליט מה יותר נוח.
אם בכל זאת החלטתן לרכוש אחד- אל תתפשרו על המשקל שלו. מניסיון, לפטופ ששוקל יותר מקילו וחצי-שניים פשוט ישבור לכן את הגב. יש היום אלטרנטיבות דקות וקלות. לא בהכרח זולות, אבל שוות את הכסף.
ועוד טיפ קטן- גיבוי. תגבו כל הזמן, תשמרו כל הזמן. אתן לא רוצות להשקיע שעות בדו"ח ולגלות לילה לפני מועד ההגשה שהכול נמחק וירד לטמיון.
ומה לגבי טאבלטים, נוט-בוקים וכו'? זה בעיקר עניין של נוחות. אם צפויות לכן שעות של הקלדה לכו על לפטופ, כי האלטרנטיבות פשוט לא מספיק נוחות [גם לא כל יצורי הכלאיים של טאבלט עם מקלדת. מניסיון של חברים...].
דבר קטן ואחרון שכדאי לקחת בחשבון הוא, שרוב המוסדות עדיין לא ערוכים לקדמה הטכנולוגית הזו ובהרבה אולמות וכיתות אין מספיק שקעי חשמל.

money money money...
ומה לגבי עבודה? זה תלוי במסלול שבחרתן, המצב הכלכלי, מקום המגורים וכו'.
אני בחרתי במסלול עמוס מאוד, ולמזלי קרוב יחסית לבית כך שיכולתי להישאר לגור עם ההורים. בשנה א' עבדתי מעט מאוד כי לא מצאתי את הזמן. אם אתן חייבות להמשיך ולעבוד הרבה שעות כדאי להתייעץ עם המזכירות ולבדוק איך אפשר להקל עליכן ולדחות קורסים, גם אם זה אומר שתסיימו את התואר חצי שנה או שנה מאוחר יותר.

אפליקציות משנות חיים
אוקיי, אולי אני קצת דרמטית כאן... אבל יש כל מיני אפליקציות ותוכנות קטנות שיכולות מאוד להקל עליכן את החיים.
Any.do- אפליקציה חמודה לרישום של משימות ומטלות, כדי לעשות לכן סדר בראש. היא מתאימה לאנדרואיד ואייפון, ומסתבר שגם כתוסף לכרום.
Cold Turkey- זה מתחיל ב-'אני שנייה רק נכנסת לבדוק מיילים', וממשיך לשעה וחצי בפייסבוק. דרך האתר הזה תוכלו לחסום לעצמכן את הגישה לאיזה אתר שתרצו, באיזה שעות שתרצו.
אפליקציות תחבורה ציבורית- יש לא מעט כאלה, והן יעילות בעיקר כדי לדעת מתי האוטובוס הבא או כדי לבדוק מסלולי נסיעה למקומות לא ידועים. אני אוהבת את "אוטובוס קרוב" שמתאימה גם לאייפון וגם לאנדרואיד, אבל היא לא היחידה.
CamScanner- אפליקציה מעולה, מתאימה גם לאייפון וגם לאנדואיד. מצלמים את הדף שרוצים לסרוק, ובעזרת התוכנה עורכים אותו ככה שיהיה יותר קריא וברור.
OneNote- לא האמנתי שאני אגיע לרגע הזה, אבל הנה אני ממליצה על תוכנה של מייקרוסופט [רק חבל שאני לא זוכרת מאיזו גרסה של ווינדווז היא רלוונטית]. זו תוכנה שבנויה כמו מחברת, אפשר לפתוח עוד מחברות, לפתוח חוצצים וכו'. אפשר סתם להקליד בה טקסטים, אבל היתרון הגדול שאפשר להכניס אליה מצגות, קבצי PDF, צילומי מסך ועוד- ולכתוב עליהם או לידם, לשרטט חיצים, קווים וכו'. אחר כך אפשר לשמור את הקבצים בפורמט הרגיל של התוכנה, או להעביר ל-PDF. היא קצת מסורבלת ויש לה קריזות, לוקח זמן לעבוד איתה, אבל ברגע שלומדים מגלים עד כמה היא יעילה ללימודים, בהשוואה למשל לוורד. יש ביוטיוב לא מעט מדריכים שמסבירים איך לעבוד איתה.
Dropbox- שירות אחסון וגיבוי. אפשר להפעיל אותו מהמחשב, מהטאבלט וגם מהסמארטפון, בעזרת אפליקציה או ישירות דרך הדפדפן. עד נפח מסוים השירות בחינם, מעבר לו צריך לשלם. מעולה כדי לגבות את כל חומרי הלימוד שלכן, והיתרון שאפשר להשתמש בו גם כדי לשתף קבצים גדולים בקלות. יש גם אפשרות לשלוח קישור של תיקייה או קובץ מבלי לאפשר לאותו אדם גישה לכל החשבון, אלא רק גישה להורדת הקבצים.


הפוסט הזה יצא הרבה יותר ארוך ממה שתכננתי, ובכל זאת כנראה שיש דברים שלא התייחסתי אליהם. אני מקווה שהצלחתי לענות על שאלות ותהיות שהיו לכן, וכמובן שאתן מוזמנות לשאול או להציע עוד טיפים בתגובות :)
אני מאחלת לכן שתהיה שנה קלה ומעניינת, עם ציונים טובים וגם זמן לבילויים ותחביבים...



7 תגובות:

  1. פוסט מקסים! בתור אחת שהיתה סטודנטית מאוד מזמן, נתת פה טיפים חשובים מאוד וממש לעניין. התחברתי מאוד. בהצלחה בהמשך!

    השבמחק
  2. תודה רבה!! ממש חיכיתי לפוסט הזה... כל כך רואה את עצמי מאבדת עשתונות במהלך התואר ואז חוזרת לפוסט הזה לקחת עצות מחדש..

    השבמחק
    תשובות
    1. בשמחה רבה :)
      שיהיה המון המון בהצלחה! אני בטוחה שתמצאי את הדרך שלך להתמודד עם שנה א' :)

      מחק
  3. איי איי איי... שנה ראשונה... הכפאה הכי גדולה שלי. בחיים לא האמנתי שאני אצטרך אשכרה לשבת על התחת וללמוד.
    כולנו לומדים את הדרך (וכמה היה קשה לשכנע אותך לא להשקיע בהכל את ה-100%), אבל הפוסט שלך כ"כ נכון ואמיתי (לפחות לגביי ומשקף לא מעט ממה שהרגשתי בתואר הנוראי שלי), שממש טוב שהוא נכתב.
    תודה!

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה בובי :)
      יש לך חלק גדול מאוד בעובדה שהצלחתי לשרוד את שנה א' בלי לאבד את זה...

      מחק

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...