יום שבת, 27 באפריל 2013

על איפור, מיחזור ומה שביניהם

כל שנה מחדש אני מתעצבנת על יום כדור הארץ. גדלתי בבית עם המון אהבה לטבע, כשהייתי קטנה חינכו אותי לחסוך במשאבים [מטעמים כלכליים וסביבתיים כאחד], ובשנים האחרונות גם אנחנו נדבקנו בחיידק המיחזור.
בגלל שהנושא כל כך קרוב לליבי, יום כדור הארץ ושעת כדור הארץ במיוחד מרגישים לי תמיד כמו פלסטר קטן ששמים על פצע מדמם. זה נחמד מאוד שטורחים לכבות את האור לשעה בכמה ערים ברחבי הארץ, אבל זה שווה לתחת כל עוד לא נותנים עדיפות למדיניות סביבתית ולא מקצים לכך משאבים ועבודה.
התקף העצבים השנתי כנראה פתח לי את הצ'אקרות, כי ביחד איתו הגיעה גם המוזה. במקום להתלונן החלטתי לרכז את הדרכים השונות שמצאתי כדי להיות קצת יותר ידידותית לסביבה, והבונוס הוא שרוב הדברים הקטנים האלה יחסכו לנו גם כסף.
השינוי הכי משמעותי שאנחנו יכולות לעשות זה קודם כל לקנות פחות. התגובה האינסטנקטיבית לפלטת צלליות הורסת היא לחפש את הארנק. העובדה שאנחנו חיות בחברת שפע והכול זמין וקל גורמת לנו לצרוך הרבה יותר ממה שאנחנו באמת צריכות, והתוצאה של ההתנהגות הזו היא זיהום של הסביבה בכל כך הרבה דרכים שונות. זה מתחיל בניצול משאבים כדי לייצר את האיפור שלנו, ממשיך בזיהום שנפלט בזמן הייצור וכלה באריזות פלסטיק שיתכלו עוד מאות ואלפי שנים, ובנתיים יתפסו מקום בתור ערימות פסולת ענקיות ומסריחות.
התשובה הקיצונית היא לחזור ולחיות כמו האדם הקדמון, אבל זה פיתרון לא משהו. אנחנו לא צריכות להימנע לחלוטין ממותרות כמו איפור [כי היי, זה כיף!] אבל לא יזיק אם נחשוב פעמיים ושלוש לפני כל רכישה. להתנהגות צרכנית אחראית ושקולה יש שני יתרונות- אם נקנה פחות נזרוק פחות, וגם יישאר לנו יותר כסף בארנק. פרסמתי בעבר מדריך לקניית איפור והוא רלוונטי בשבילי עכשיו יותר מתמיד. בגלל כמה הוצאות גדולות ולא צפויות אני בעוצר קניות כפוי כבר חודשיים [וסופו לא ממש נראה באופק]. גיליתי שאני מכורה לקניות יותר ממה שחשבתי, וגם שיש לי אוסף איפור גדול ולא מנוצל כראוי.
מה שמוביל אותי ישירות לנקודה הבאה...
עם כל המאמצים והרצון הטוב אי אפשר למנוע לחלוטין קניות מיותרות. זה קורה כשלוקחים סיכון ומזמינים מהאינטרנט רק על סמך סווטצ'ים, כשאנחנו חוטפות טמטמת ומתפתות לקנות איזה מוצר איפור מופרך [בארורררררר שיש לנו מה לעשות עם שפתון וורוד-ניאון וזוהר בחושך] או שסתם נמאס לנו ממשהו הרבה לפני שהגענו לתחתית.
במקום לאגור חפצים מיותרים או להעיף לפח יש כמה אלטרנטיבות במצב כזה. אם האיפור חדש יחסית, לא כ"כ משומש ובמצב טוב אפשר למכור אותו. יש את קומונת המכירות של פורום איפור [קומונה סגורה, רק מי שפעילה בפורום איפור יכולה להצטרף].
אפשרות נוספת היא להחליף את האיפור שלך במוצרי איפור אחרים. זה פיתרון טוב בעיקר כשיש מוצרי איפור שלא כ"כ כדאי למכור כי השווי שלהם לא גבוה, ובתמורה מקבלים מוצר איפור אחר. יש בפייסבוק כמה קבוצות פעילות שזו המטרה שלהן, בחלקן אפשר גם להציע את המוצרים למכירה [אבל החלפות הן העיקר]-
קבוצת החלפת מוצרי איפור וטיפוח
גלוס- קבוצת החלפות
איפור וטיפוח יוקרה
יכול להיות שיש עוד קבוצות פעילות, אלה השלוש שאני מודעת אליהן.
אם את לא רוצה למכור או להחליף, תמיד אפשר למסור. האפשרות הכי פשוטה היא לחפש חברה או קרובת משפחה ולשאול אם היא רוצה לקבל את האיפור. אפשרות אחרת היא לפרסם מודעה באתר אגורה, שמיועד כולו למסירת חפצים בחינם [אני חושבת שגם באתרים הרגילים כמו יד 2 אפשר להציע דברים למסירה].
יש גם אפשרות לתרום, מדי פעם יש יוזמות של איסוף מרוכז של מוצרי איפור לטובת מוסד כזה או אחר. אני משתדלת לעדכן בבלוג ובפייסבוק כשזה קורה, אבל יש עוד המון אפשרויות אחרות. אתן יכולות לחפש בסביבה שלכן מעון לנשים מוכות, פנימיות נוער, גמ"חים, או בית ספר מקצועי שיש בו כיתת איפור וקוסמטיקה.
** כשמעבירים מוצרי איפור חשוב להקפיד שהם יהיו במצב טוב ובתוקף [כי לא נעים לקבל סומק בן 200 שכבר התחיל להעלות עובש] וגם חשוב להקפיד על היגיינה. יש מוצרי איפור כמו מסקרה או גלוסים שאי אפשר לחטא ולכן לא מומלץ להעביר. לעומת זאת מוצרים כמו סמקים, צלליות וכו'- פשוט מנגבים את החלק העליון בעזרת פד ומעט אלכוהול.
לצד השינויים הגדולים, יש גם כמה דברים קטנים ויומיומיים שאנחנו יכולות לעשות:
- להעדיף צמר גפן על מגבונים. אני יודעת שיש כאלה שמעדיפות מגבונים על כל פיתרון אחר, אבל למגבונים פשוט לוקח נצח להתכלות...
- כשחופפים מברשות לסגור את הברז בין לבין. אומנם זה מציק ולוקח יותר זמן, אבל אם אנחנו לא חייבות מים באותו רגע אין סיבה שהם יזרמו סתם.
- גם לצמר גפן וגם למקלוני אוזניים יש שני צדדים, ואפשר לנצל את שניהם. למשל אם השתמשתי בצד אחד כדי להסיר איפור עיניים, אני אשתמש בצד השני בשביל לעבור עם מי פנים. אם בבוקר השתמשתי במקלון אוזניים כדי לנקות מריחה של מסקרה, אני אשאיר אותו על שולחן האיפור כדי להשתמש בצד השני בערב להסרת שאריות איפור.
- אם אתן משתמשות במנקה מברשות [ביתי או קנוי], במקום לעבוד עם נייר שילך לפח אפשר להשתמש במגבת פנים קטנה שתהיה רב שימושית ותלך לכביסה מדי פעם, רק תקפידו לשמור אותה במקום שבו היא לא תספוג אבק [אני לא זוכרת איפה קראתי את הטיפ הזה כדי לתת קרדיט, מתנצלת].
- אחסון נכון ימנע ממוצרים להתקלקל ולעוף לפח הרבה לפני התוקף שלהם [ואולי אפילו יחזיקו יותר ממה שהם אמורים]. אחסון נכון אומר לשמור את האיפור והטיפוח שלנו במקום מוצל, קריר ויבש. חדר האמבטיה או מרפסת השמש הם מחוץ לתחום... את רוב מוצרי הטיפוח אפשר לשמור במקרר, ולהעביר כל פעם קצת לקופסא קטנה, ככה אם קנינו קרם או מסיכה בכמות גדולה הם לא יתקלקלו.
- לא לאגור כפילויות או מוצרים דומים, בעיקר מסקרות ומוצרי טיפוח. אלה מוצרים שמתקלקלים מהר, ואם נחזיק 7 מסקרות פתוחות לא ננצל את כולן כמו שצריך. אותו הכנ"ל לגבי שימוש בכמה קרמים או סבוני פנים במקביל. ואם כבר קנינו חדש, עדיף להשאיר אותו סגור עד שבאמת נצטרך.
- להגיד לא לשקיות ניילון, בעיקר אם נכנסנו לסופר פארם כדי לקנות רק משהו קטן. השפתון או הלק יכולים לנוח בכיס פנימי בתיק גם בלי לבזבז שקית ניילון שלמה [שאחר כך לא תתכלה, תעוף ותיתפס על צמחים או תחנוק בעלי חיים מסכנים].
- אם נמאס לכן ממוצר איפור כלשהו, תנסו למצוא לו שימוש אחר. למשל סבון פנים לא מוצלח יכול לשמש לניקוי מברשות, או שפתון שהופך להיות סומק מוצלח. אפשר למצוא ביוטיוב הרבה רעיונות נוספים, וגם מדריכים שמראים איך להפוך צללית יבשה לשפתון או אייליינר.
אי אפשר לדבר על איפור וסביבה בלי לגעת בנושא כאוב- המיחזור. אין כרגע בארץ מיחזור מקיף, אין אחידות בין הישובים השונים ויש המון בלבול בנושא.
כשזה מגיע לאריזות של מוצרי איפור וטיפוח אין כמעט פתרונות מעשיים וזמינים. אם יש בסביבה שלכן פחי מיחזור נייר של אמניר אתן יכולות להקפיד לאסוף את אריזות הקרטון ולהכניס אותן לשם [כמובן שמומלץ לפרק את האריזה ולשטח אותה כדי שתתפוס פחות מקום].
בחלק קטן מהישובים מתחילים להכניס גם פחים נפרדים לאריזות ריקות שמיועדים גם לחלק מאריזות הקוסמטיקה שלנו. עד כמה שאני יודעת זה רלוונטי בעיקר לשפופרות.
ומה לגבי הבקבוקים השונים? המיחזור שלהם תלוי בסוג הפלסטיק ובגודל הבקבוק. לפי מה שהצלחתי להבין סוג הפלסטיק כן מתאים למיחזור [לפחות של חלק מהבקבוקים] אבל הגודל שלהם שונה מגודל של בקבוקי שתייה רגילים ולכן המפעלים בארץ לא ערוכים לטפל בהם. כך שכרגע אין ברירה אלא לזרוק לפח :/ זה תקף גם לגבי אריזות הפלסטיק הרגילות של צלליות, סמקים, שפתונים וכו'.
למיטב ידיעתי יש כרגע רק שתי חברות שמבצעות איסוף של אריזות ריקות כדי למחזר אותן:
1. במאק מונהג back to mac- תמורת שש אריזות ריקות [האריזה עצמה, לא הקרטון] מקבלים שפתון במתנה מהקולקצייה הרגילה.
2. ללין התחילו גם הם לאסוף אריזות ריקות בתמורה למוצר במתנה. למיטב הבנתי זו יוזמה חדשה שאמורה להפוך למשהו שגרתי.
הלוואי ועוד חברות יצטרפו ליוזמה היפה הזו!
רציתי להמליץ בפוסט גם על חברות איפור אקולוגיות, אבל כאן כבר נתקלתי בבעיה רצינית... למיטב ידיעתי אין אף חברה ישראלית שנחשבת אקולוגית, לכן האפשרות היחידה היא להזמין מחו"ל, וזה אומר שישנעו את החבילה שלנו על פני אלפי קילומטרים. כך שבשורה התחתונה המוצר שלנו אולי אקולוגי אבל הדרך שלו אלינו ממש ממש לא אקולוגית. יש כל הזמן וויכוחים מה יותר כדאי, ואם הייצור האקולוגי מצליח לקזז את ההובלה או לא.
אין לי תשובה חד משמעית בעניין, לכן הנושא הזה נשאר בתור שאלה פתוחה, ואני אתן לכן להחליט בנדון.
אני כן יודעת להגיד שבחברת לאוקסיטן משתדלים ללכת על אריזה מינימלית, ולהשתמש במוצרים ממוחזרים. אקוטולס ופיזישנס פורמולה נחשבות חברות איכותיות ואקולוגיות, וניתן לרכוש אותן באתרים כמו איי-הרב [אני מניחה שיש שם עוד חברות אקולוגיות בסגנון].
אני מצטערת אם הפוסט מסתיים בנימה לא כ"כ אופטימית. הנושא הסביבתי הוא תחום כבד ופסימי, וגם היום לא לגמרי ברור מה גודל ההשפעה שלנו על כדור הארץ וכמה זמן [אם בכלל] ייקח כדי לתקן את מה שכבר קלקלנו.
אני יודעת שקשה לשנות הרגלים, ואני גם יודעת שחלק מהדברים שהצעתי לא הכי רלוונטיים בשבילכן וזה בסדר גמור. קשה מאוד להגיע ל-100% בקטע הזה [כמו בהרבה תחומים בחיים], וכל שינוי קטן הוא חשוב ומשמעותי.
אני אשמח מאוד לשמוע מכן על הדרכים שלכן להיות קצת יותר ירוקות, ואם יש לכן יותר מידע בנושא זה המקום :)

*הבהרה קטנה- את כל התמונות בפוסט צילמתי בארץ



11 תגובות:

  1. היה לי כיף לראות את התהליך שעברת- החל ממעבר הרעיון לכתוב פוסט בנושא ועד לתוצר הסופי.
    צר לי לקרוא שאין כרגע מענה מיידי וזמין, ואני רוצה להאמין שמתישהו זה ישתנה.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה :)
      גם לי חבל שאין כרגע מענה זמין יותר. בישוב שבו אני גרה התחילו ממש עכשיו להכניס פחים לאיסוף של אריזות שונות, אני חושבת שזה אמור לתת גם מענה לשפופרות ודברים דומים אבל באמת שאני לא יודעת כמה מזה יגיע בסוף למיחזור

      מחק
  2. רעיונות יפים ומאוד קלים לביצוע, חוץ מאלו ששולחות אותי להפרד ממוצרים קיימים או לא לרכוש מוצרים חדשים... אבל בתכלס זה הכי חשוב.
    הצילומים מהפנטים.

    השבמחק
    תשובות
    1. השינוי הכי גדול שאנחנו יכולות לעשות זה לצמצם את הצריכה שלנו... ואני יודעת עד כמה זה קשה, אני לא טלית שכולה תכלת ;) זה לא חייב להיות קיצוני, או שקונים הכול או שלא קונים כלום. אני משתדלת מדי פעם לעצור ולחשוב אם אני באמת צריכה משהו, כי יש לי קטעים לפעמים שאני מתלהבת ממשהו ואז קונה כמה כאלה [למשל איזה 6 לקים אדומים שנראים כמעט אותו הדבר, או מיליון צלליות ורודות בהירות].
      אבל יש המון דברים קטנים אחרים שאפשר לעשות, ובאמת שכל דבר קטן הוא חשוב :)

      מחק
    2. אגב, אני לא אודה בזה בחיים, אבל הפוסט הזה היה רק תירוץ להראות קצת תמונות אחרות שלי ;)

      מחק
  3. נושא חשוב מאוד! מיחזור לא זוכה בארץ להתייחסות הולמת וחוץ מקצת בקבוקים ונייר אין באמת שום פעילות בתחום ומאוד חבל. שלא נדבר על מוצרים אקולוגיים.
    אני מנסה להיגמל משקיות הניילון, באמת שחבל על הטבע!
    את המגבונים אני מנסה להחליף במגבוני נייר לחים, משהו בצמר גפן עושה לי צמרמורת בגוף...
    התמונות יפות מאוד והפוסט מושקע ומקסים!

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה יקירתי :)
      שקיות ניילון זה מכה, אבל קשה מאוד בלעדיהן. כל יום כמעט אני מבזבזת לפחות 4-5 שקיות קטנות של סנדוויצ'ים כשאני לוקחת אוכל ללימודים, ועדיין לא מצאתי פיתרון מלא לזה.
      גם פדים עגולים כאלה של צמר גפן לא נעימים לך?

      מחק
  4. פוסט חשוב ! הקפת את הנושא יפה. אני מרגישה כמוך לגבי יום ושעת כדור הארץ "כמו פלסטר קטן ששמים על פצע מדמם" כל כך נכון. בישוב שאני מתגוררת בו (יבנה) יש יחסית מודעות גבוהה לעניין המיחזור וגם אמצעים לעשות זאת כמו מקומות איסוף לנייר, לבקבוקים, לפסולת אלקטרונית ולפסולת שעשויה ממתכות, ביגוד ישן, ועוד. אני משתדלת עד כמה שאפשר למחזר, הדבר היחיד שממש קשה אתו זה הימנעות משימוש בשקיות פלסטיק.... בטיול האחרון שלי לאירופה (די מזמן...לאיטליה ב 2008) היינו צריכים לשלם בסופר על שקיות הניילון שארזנו בהן מצרכים. חבל שלא עושים זאת גם בארץ...בשנה האחרונה גם ירדתי מעניין הקניות המיותרות ואני קונה פחות ומשתדלת לקנות באמת כשצריך ולא סתם כי לק או צללית או חולצה קורצים לי....זה קשה אך אפשרי. תרבות הצריכה מטמטמת לפעמים....היום אני יותר שקולה כשאני עושה קניות. לגבי הרתחת קליפות הדרים ושימוש במים לשטיפת רצפות ולניקיון כללי (מישהי כתבה תגובה בנדון), ניסיתי כבר מספר פעמים והתוצאות חבל"ז - חומר ניקוי מעולה וריחני! הבעיה שאינו נשמר לאורך זמן ורצוי להשתמש בו בשבוע שמכינים אותו. אני שמה בבקבוקי פלסטיק של מים ושמתי לב שמעבר לשבוע או קצת זה מתחיל להשחיר בפנים ולייצר גזים...מצטרפת למחמיאים על התמונות שלך - מאוד יפות !

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה יקירתי :)
      הלוואי ותהיה פה אפשרות לאיסוף של פסולת אלקטרונית גם... אפילו אם דברים לא ילכו למיחזור, לפחות הם ילכו להטמנה נורמלית ולא כמו היום שהכול פשוט נזרק ביחד, ואז גם דברים אורגניים לא מתפרקים כמו שצריך וגם פסולת רעילה מתפרקת ומחלחלת לקרקע.
      שקיות זה קטע בעייתי... לי ממש קשה להיגמל, בעיקר כשאני לוקחת אוכל וכאלה ליום לימודים. אני משתדלת להשתמש יותר בכלים רב שימושיים וכאלה, או לפחות לנסות להשתמש באותה שקית כמה פעמים. אבל זה בעייתי :/
      רצו בארץ להכניס חיובים על שקיות ניילון והייתה כזו התלהמות שזה נפל. לטעמי האישי זה צריך להיות.
      תודה רבה על ההמלצה לגבי השימוש בקליפות הדרים כחומר ניקוי טבעי :) הגיוני שהוא יתחיל לתסוס אחרי כמה ימים כי בתמיסה טבעית כזו אין חומרים משמרים... אני אנסה את זה בהזדמנות :)

      מחק
  5. נושא מאוד חשוב, אנחנו גם משתדלים למחזר בקבוקים באופן קבוע.
    אגב, בקופות החולים (לא יודעת אם בכולם) יש סלים לזריקת תרופות שפג תוקפן, לא יודעת עד כמה זה קשור למחזור אבל זה הרבה יותר טוב לאיכות הסביבה מאשר זריקת תרופות ישירות לפח.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה על התגובה :)
      עד כמה שאני יודעת המטרה של איסוף התרופות היא שלא יווצר מצב שאנשים יחזיקו בבית תרופות שהם לא צריכים ואז ישתמשו בטעות, או שדברים ילכו לזבל ואז תרופות רגישות יגיעו לנרקומנים וכאלה.
      אני לא יודעת אם זה באמת הולך למיחזור, נראה לי שלא. אבל אני מסכימה שיש דברים שעדיף שלא יסתובבו סתם בפח.
      אני גם יודעת שאם יש תרופות טובות בתוקף שנשארו אפשר לתרום לכל מיני עמותות, בעיקר תרופות שלא נמצאות בסל התרופות, למשל אחרי שסבתא שלי נפטרה נשארו כמה תרופות יקרות שהיא השתמשה בהן, ונתנו לאיזו עמותה שתעביר הלאה

      מחק

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...