יום שבת, 27 באפריל 2013

על איפור, מיחזור ומה שביניהם

כל שנה מחדש אני מתעצבנת על יום כדור הארץ. גדלתי בבית עם המון אהבה לטבע, כשהייתי קטנה חינכו אותי לחסוך במשאבים [מטעמים כלכליים וסביבתיים כאחד], ובשנים האחרונות גם אנחנו נדבקנו בחיידק המיחזור.
בגלל שהנושא כל כך קרוב לליבי, יום כדור הארץ ושעת כדור הארץ במיוחד מרגישים לי תמיד כמו פלסטר קטן ששמים על פצע מדמם. זה נחמד מאוד שטורחים לכבות את האור לשעה בכמה ערים ברחבי הארץ, אבל זה שווה לתחת כל עוד לא נותנים עדיפות למדיניות סביבתית ולא מקצים לכך משאבים ועבודה.
התקף העצבים השנתי כנראה פתח לי את הצ'אקרות, כי ביחד איתו הגיעה גם המוזה. במקום להתלונן החלטתי לרכז את הדרכים השונות שמצאתי כדי להיות קצת יותר ידידותית לסביבה, והבונוס הוא שרוב הדברים הקטנים האלה יחסכו לנו גם כסף.
השינוי הכי משמעותי שאנחנו יכולות לעשות זה קודם כל לקנות פחות. התגובה האינסטנקטיבית לפלטת צלליות הורסת היא לחפש את הארנק. העובדה שאנחנו חיות בחברת שפע והכול זמין וקל גורמת לנו לצרוך הרבה יותר ממה שאנחנו באמת צריכות, והתוצאה של ההתנהגות הזו היא זיהום של הסביבה בכל כך הרבה דרכים שונות. זה מתחיל בניצול משאבים כדי לייצר את האיפור שלנו, ממשיך בזיהום שנפלט בזמן הייצור וכלה באריזות פלסטיק שיתכלו עוד מאות ואלפי שנים, ובנתיים יתפסו מקום בתור ערימות פסולת ענקיות ומסריחות.
התשובה הקיצונית היא לחזור ולחיות כמו האדם הקדמון, אבל זה פיתרון לא משהו. אנחנו לא צריכות להימנע לחלוטין ממותרות כמו איפור [כי היי, זה כיף!] אבל לא יזיק אם נחשוב פעמיים ושלוש לפני כל רכישה. להתנהגות צרכנית אחראית ושקולה יש שני יתרונות- אם נקנה פחות נזרוק פחות, וגם יישאר לנו יותר כסף בארנק. פרסמתי בעבר מדריך לקניית איפור והוא רלוונטי בשבילי עכשיו יותר מתמיד. בגלל כמה הוצאות גדולות ולא צפויות אני בעוצר קניות כפוי כבר חודשיים [וסופו לא ממש נראה באופק]. גיליתי שאני מכורה לקניות יותר ממה שחשבתי, וגם שיש לי אוסף איפור גדול ולא מנוצל כראוי.
מה שמוביל אותי ישירות לנקודה הבאה...
עם כל המאמצים והרצון הטוב אי אפשר למנוע לחלוטין קניות מיותרות. זה קורה כשלוקחים סיכון ומזמינים מהאינטרנט רק על סמך סווטצ'ים, כשאנחנו חוטפות טמטמת ומתפתות לקנות איזה מוצר איפור מופרך [בארורררררר שיש לנו מה לעשות עם שפתון וורוד-ניאון וזוהר בחושך] או שסתם נמאס לנו ממשהו הרבה לפני שהגענו לתחתית.
במקום לאגור חפצים מיותרים או להעיף לפח יש כמה אלטרנטיבות במצב כזה. אם האיפור חדש יחסית, לא כ"כ משומש ובמצב טוב אפשר למכור אותו. יש את קומונת המכירות של פורום איפור [קומונה סגורה, רק מי שפעילה בפורום איפור יכולה להצטרף].
אפשרות נוספת היא להחליף את האיפור שלך במוצרי איפור אחרים. זה פיתרון טוב בעיקר כשיש מוצרי איפור שלא כ"כ כדאי למכור כי השווי שלהם לא גבוה, ובתמורה מקבלים מוצר איפור אחר. יש בפייסבוק כמה קבוצות פעילות שזו המטרה שלהן, בחלקן אפשר גם להציע את המוצרים למכירה [אבל החלפות הן העיקר]-
קבוצת החלפת מוצרי איפור וטיפוח
גלוס- קבוצת החלפות
איפור וטיפוח יוקרה
יכול להיות שיש עוד קבוצות פעילות, אלה השלוש שאני מודעת אליהן.
אם את לא רוצה למכור או להחליף, תמיד אפשר למסור. האפשרות הכי פשוטה היא לחפש חברה או קרובת משפחה ולשאול אם היא רוצה לקבל את האיפור. אפשרות אחרת היא לפרסם מודעה באתר אגורה, שמיועד כולו למסירת חפצים בחינם [אני חושבת שגם באתרים הרגילים כמו יד 2 אפשר להציע דברים למסירה].
יש גם אפשרות לתרום, מדי פעם יש יוזמות של איסוף מרוכז של מוצרי איפור לטובת מוסד כזה או אחר. אני משתדלת לעדכן בבלוג ובפייסבוק כשזה קורה, אבל יש עוד המון אפשרויות אחרות. אתן יכולות לחפש בסביבה שלכן מעון לנשים מוכות, פנימיות נוער, גמ"חים, או בית ספר מקצועי שיש בו כיתת איפור וקוסמטיקה.
** כשמעבירים מוצרי איפור חשוב להקפיד שהם יהיו במצב טוב ובתוקף [כי לא נעים לקבל סומק בן 200 שכבר התחיל להעלות עובש] וגם חשוב להקפיד על היגיינה. יש מוצרי איפור כמו מסקרה או גלוסים שאי אפשר לחטא ולכן לא מומלץ להעביר. לעומת זאת מוצרים כמו סמקים, צלליות וכו'- פשוט מנגבים את החלק העליון בעזרת פד ומעט אלכוהול.
לצד השינויים הגדולים, יש גם כמה דברים קטנים ויומיומיים שאנחנו יכולות לעשות:
- להעדיף צמר גפן על מגבונים. אני יודעת שיש כאלה שמעדיפות מגבונים על כל פיתרון אחר, אבל למגבונים פשוט לוקח נצח להתכלות...
- כשחופפים מברשות לסגור את הברז בין לבין. אומנם זה מציק ולוקח יותר זמן, אבל אם אנחנו לא חייבות מים באותו רגע אין סיבה שהם יזרמו סתם.
- גם לצמר גפן וגם למקלוני אוזניים יש שני צדדים, ואפשר לנצל את שניהם. למשל אם השתמשתי בצד אחד כדי להסיר איפור עיניים, אני אשתמש בצד השני בשביל לעבור עם מי פנים. אם בבוקר השתמשתי במקלון אוזניים כדי לנקות מריחה של מסקרה, אני אשאיר אותו על שולחן האיפור כדי להשתמש בצד השני בערב להסרת שאריות איפור.
- אם אתן משתמשות במנקה מברשות [ביתי או קנוי], במקום לעבוד עם נייר שילך לפח אפשר להשתמש במגבת פנים קטנה שתהיה רב שימושית ותלך לכביסה מדי פעם, רק תקפידו לשמור אותה במקום שבו היא לא תספוג אבק [אני לא זוכרת איפה קראתי את הטיפ הזה כדי לתת קרדיט, מתנצלת].
- אחסון נכון ימנע ממוצרים להתקלקל ולעוף לפח הרבה לפני התוקף שלהם [ואולי אפילו יחזיקו יותר ממה שהם אמורים]. אחסון נכון אומר לשמור את האיפור והטיפוח שלנו במקום מוצל, קריר ויבש. חדר האמבטיה או מרפסת השמש הם מחוץ לתחום... את רוב מוצרי הטיפוח אפשר לשמור במקרר, ולהעביר כל פעם קצת לקופסא קטנה, ככה אם קנינו קרם או מסיכה בכמות גדולה הם לא יתקלקלו.
- לא לאגור כפילויות או מוצרים דומים, בעיקר מסקרות ומוצרי טיפוח. אלה מוצרים שמתקלקלים מהר, ואם נחזיק 7 מסקרות פתוחות לא ננצל את כולן כמו שצריך. אותו הכנ"ל לגבי שימוש בכמה קרמים או סבוני פנים במקביל. ואם כבר קנינו חדש, עדיף להשאיר אותו סגור עד שבאמת נצטרך.
- להגיד לא לשקיות ניילון, בעיקר אם נכנסנו לסופר פארם כדי לקנות רק משהו קטן. השפתון או הלק יכולים לנוח בכיס פנימי בתיק גם בלי לבזבז שקית ניילון שלמה [שאחר כך לא תתכלה, תעוף ותיתפס על צמחים או תחנוק בעלי חיים מסכנים].
- אם נמאס לכן ממוצר איפור כלשהו, תנסו למצוא לו שימוש אחר. למשל סבון פנים לא מוצלח יכול לשמש לניקוי מברשות, או שפתון שהופך להיות סומק מוצלח. אפשר למצוא ביוטיוב הרבה רעיונות נוספים, וגם מדריכים שמראים איך להפוך צללית יבשה לשפתון או אייליינר.
אי אפשר לדבר על איפור וסביבה בלי לגעת בנושא כאוב- המיחזור. אין כרגע בארץ מיחזור מקיף, אין אחידות בין הישובים השונים ויש המון בלבול בנושא.
כשזה מגיע לאריזות של מוצרי איפור וטיפוח אין כמעט פתרונות מעשיים וזמינים. אם יש בסביבה שלכן פחי מיחזור נייר של אמניר אתן יכולות להקפיד לאסוף את אריזות הקרטון ולהכניס אותן לשם [כמובן שמומלץ לפרק את האריזה ולשטח אותה כדי שתתפוס פחות מקום].
בחלק קטן מהישובים מתחילים להכניס גם פחים נפרדים לאריזות ריקות שמיועדים גם לחלק מאריזות הקוסמטיקה שלנו. עד כמה שאני יודעת זה רלוונטי בעיקר לשפופרות.
ומה לגבי הבקבוקים השונים? המיחזור שלהם תלוי בסוג הפלסטיק ובגודל הבקבוק. לפי מה שהצלחתי להבין סוג הפלסטיק כן מתאים למיחזור [לפחות של חלק מהבקבוקים] אבל הגודל שלהם שונה מגודל של בקבוקי שתייה רגילים ולכן המפעלים בארץ לא ערוכים לטפל בהם. כך שכרגע אין ברירה אלא לזרוק לפח :/ זה תקף גם לגבי אריזות הפלסטיק הרגילות של צלליות, סמקים, שפתונים וכו'.
למיטב ידיעתי יש כרגע רק שתי חברות שמבצעות איסוף של אריזות ריקות כדי למחזר אותן:
1. במאק מונהג back to mac- תמורת שש אריזות ריקות [האריזה עצמה, לא הקרטון] מקבלים שפתון במתנה מהקולקצייה הרגילה.
2. ללין התחילו גם הם לאסוף אריזות ריקות בתמורה למוצר במתנה. למיטב הבנתי זו יוזמה חדשה שאמורה להפוך למשהו שגרתי.
הלוואי ועוד חברות יצטרפו ליוזמה היפה הזו!
רציתי להמליץ בפוסט גם על חברות איפור אקולוגיות, אבל כאן כבר נתקלתי בבעיה רצינית... למיטב ידיעתי אין אף חברה ישראלית שנחשבת אקולוגית, לכן האפשרות היחידה היא להזמין מחו"ל, וזה אומר שישנעו את החבילה שלנו על פני אלפי קילומטרים. כך שבשורה התחתונה המוצר שלנו אולי אקולוגי אבל הדרך שלו אלינו ממש ממש לא אקולוגית. יש כל הזמן וויכוחים מה יותר כדאי, ואם הייצור האקולוגי מצליח לקזז את ההובלה או לא.
אין לי תשובה חד משמעית בעניין, לכן הנושא הזה נשאר בתור שאלה פתוחה, ואני אתן לכן להחליט בנדון.
אני כן יודעת להגיד שבחברת לאוקסיטן משתדלים ללכת על אריזה מינימלית, ולהשתמש במוצרים ממוחזרים. אקוטולס ופיזישנס פורמולה נחשבות חברות איכותיות ואקולוגיות, וניתן לרכוש אותן באתרים כמו איי-הרב [אני מניחה שיש שם עוד חברות אקולוגיות בסגנון].
אני מצטערת אם הפוסט מסתיים בנימה לא כ"כ אופטימית. הנושא הסביבתי הוא תחום כבד ופסימי, וגם היום לא לגמרי ברור מה גודל ההשפעה שלנו על כדור הארץ וכמה זמן [אם בכלל] ייקח כדי לתקן את מה שכבר קלקלנו.
אני יודעת שקשה לשנות הרגלים, ואני גם יודעת שחלק מהדברים שהצעתי לא הכי רלוונטיים בשבילכן וזה בסדר גמור. קשה מאוד להגיע ל-100% בקטע הזה [כמו בהרבה תחומים בחיים], וכל שינוי קטן הוא חשוב ומשמעותי.
אני אשמח מאוד לשמוע מכן על הדרכים שלכן להיות קצת יותר ירוקות, ואם יש לכן יותר מידע בנושא זה המקום :)

*הבהרה קטנה- את כל התמונות בפוסט צילמתי בארץ

יום רביעי, 17 באפריל 2013

אדום בשניות

זה היה יום מסוג הימים של "קמתי מאוחר-איחרתי לאטובוס-סבלתי ארבע שעות כימיה אורגנית-ירד עלי גשם-היקום מעצבן אותי". אמרו לי שיום עקום צריך טוויסט, ולכן הטוויסט שלי הוא לק אדום ישר למופת ופרקים אחרונים בספר מצוין, שמחכה לי ליד המיטה.
*תמונה של פרחים. סתם כי בא לי.

לייף 110- לק בייבוש מהיר
מחיר: 25 ש"ח
* התקבל לסקירה
* לא נוסה על בעלי חיים

גם לייף מצטרפים לטרנד של לקים שמתייבשים מהר. פרקטי במיוחד בשביל בחורות שרוצות תוצאות מהירות בלי להשקיע במייבש לק.
רציתי להיות יצירתית ולהעניק שם משעשע ללק עלום השם הזה, אבל אני עייפה מדי בשביל לנסות ולהתעלות על המלמ"כ מהפוסט הקודם. ככה או ככה, 110 הוא לק אדום בהיר, טיפ-טיפה כתום וממש ממש טיפה ניאוני. או במילים אחרות, לק אדום פשוט, אלגנטי ונעים מראה.
המברשת שלו עבה יחסית [כמו כל המברשות של לייף], הוא דליל ולא אטום לחלוטין, אבל בסה"כ המריחה לא נוראית. הייבוש שלו אכן מהיר, והוא החזיק עלי בערך 4-5 ימים בלי טופ, שזה מכובד בהחלט.
אין לי מושג אם יש מבצעים על הסדרה הזו, אבל גם המחיר הרגיל בסדר גמור.
הבעיה העיקרית שלי איתו, שהגימור שלו טיפה פלסטיקי והברק המטורף של ה-poshe כן חסר לי [ונראה לי קצת חסר טעם לקנות לק שמתייבש מהר ואז לטרוח ולמרוח שכבת מייבש].
יש בלק הזה דבר אחד קצת מוזר, משום מה יש בפורמולה ממש מעט שימר. בקושי רואים אותו בבקבוק ובכלל לא רואים אותו על הציפורניים. לא ברור העניין...

אני עייפה מדי בשביל הגיגים פילוסופיים על יום העצמאות [איך היה חמודות? נהניתן?], אבל אני כן רוצה להעלות שוב נושא כבד משקל. כי חתימה אחת קטנה יכולה להציל חיים


יום שבת, 13 באפריל 2013

קרם עיניים והרהורים על חופש

התחלתי את סמסטר ב' עם המון מוטיבציה, וכדי להספיק דברים נשארתי בסוף היום בספרייה לעבוד על מטלות. בסופו של דבר מצאתי את עצמי כמעט 12 שעות מחוץ לבית במהלך השבוע, וגם בשישי ושבת בקושי נחתי. תוסיפו לכיף הזה חרדת בחינות וקשיי שינה ותקבלו ליהי מותשת וממורמרת אחת.
ואז הגיע חופש פסח, ואיתו הגיעו ההבטחות שלי לעצמי שאני לא ארקב מול הטלוויזיה אלא אמצא זמן כדי להשלים מטלות ואפילו להתקדם כמה שאני יכולה, כדי לחסוך לעצמי עבודה במהלך הסמסטר. ובפועל? פחחחחחחחחח, כל יום תירוצים אחרים. בימים הראשונים התשתי את עצמי בנקיונות, אחר כך ארוחות החג מעכו אותי, ובסוף סתם התחשק לי לשבת ולקרוא או להתמכר לסדרה חדשה. מישהו פעם אמר לי שבחופש אנחנו בד"כ נשקיע בערך שעה במטלות, ואח"כ נבלה 10 שעות בייסורי מצפון ורגשות אשם על כך שאנחנו לא עושים כלום. לא הייתי מסוגלת להתיישב מול המחשב ולעבוד, אבל גם לא הייתי מסוגלת להרפות ולתת לעצמי לנוח באמת. אני כל כך רגילה לעבוד בפול-גז שאני לא מאפשרת לעצמי מנוחה, והגוף והנפש שלי פשוט היו צריכים את זה. היה לי כיף להתעורר מאוחר ובלי לחץ, לרבוץ על הספה עם ספר טוב או לצאת לטייל, וסתם לשבת עם חברים בבית קפה. ומה רע בזה? הרווחתי את המנוחה הזו ביושר, הרי במהלך הסמסטר אני ממילא עובדת קשה.
יש משהו רע בגישה התחרותית הזו, להשיג הכול בכל מחיר. אנחנו לא משאירים לעצמנו זמן לדברים חשובים לא פחות כמו הבריאות והשלווה שלנו. העולם כנראה לא יקרוס אם נשחרר קצת את הלחץ ולא נשקיע מעצמנו 250% כל הזמן [כל כך קל להגיד, וכל כך קשה לבצע]


שבירה חדה לנושא אחר- כהויות מתחת לעיניים. מסוג הדברים הקטנים שכנראה רק אני שמה לב אליהם, אבל בכל זאת גורמים לי להתעצבן כל בוקר מחדש. אני יכולה לדקלם מתוך שינה את הסיבות- גנטיקה, עייפות, אלרגיה, תזונה לקויה, חשיפה לשמש, מחסור בנוזלים בלה בלה בלה....
אני זכיתי לקבל כהויות בתורשה, וזה מגיע עם בונוס מוזר. דווקא אחרי לילות מעוטי שינה הכהויות שלי נראות בהירות יותר. לכו תבינו...
יש כל מיני דברים שמתיימרים להעלים את הכהויות, פעם אפילו מצאתי את עצמי עם פרוסות תפוחי אדמה על העיניים בעקבות איזה טיפ שקראתי בקוסמופוליטן [לא עבד, למקרה ותהיתן]. לפני כמה חודשים קליניק השיקו מוצר חדש שמתיימר לטפל בכהויות. זה לא קרם עיניים מאחר והוא לא מיועד להחזיר לעור לחות אלא רק לטפל בעיגולים השחורים. לא לגמרי הצלחתי למצוא שם בעברית שיהלום את התכשיר הזה, ומאחר ואני לא מתכוונת לקרוא לו תכשיר הלכתי על "משהו לעיניים שמטפל בכהויות". או בקיצור- מלמ"כ, שזה גם קצר וגם צבאי.

Clinique- Even Better Eyes Dark Circle Corrector
מחיר: 179 ש"ח ל-10 מ"ל
* התקבל לסקירה
המלמ"כ מגיע בשפופרת עם אפליקטור עגול ומתכתי בקצה שתפקידו לעשות מסאז' קריר ונעים. בקיץ זה אחלה, בחורף זה הפתיע אותי כל פעם מחדש [אבל עדיין היה נחמד].
המלמ"כ עצמו מגיע בגוון חום-בהיר ומכיל גם סיבים אופטיים [אופס, כמעט כתבתי "סיבים אופטימיים". האמ, אולי עליתי פה על משהו]. הסיבים אמורים להחזיר אור ולטשטש קצת את הכהויות. זה לא בדיוק מחליף קונסילר, אבל זה כן משפר קצת את המצב וזה בונוס נחמד למישהי שלא מתאפרת [או למישהי שפשוט רוצה לצאת לשעה סידורים בלי לטרוח כ"כ לפני, ועדיין חוטפת קריזה על הכהויות].
מבחינת מרקם המלמ"כ דיי שמנוני ולוקח לו המון שעות להיספג. אני אישית אוהבת את ההרגשה הזו, חוצמזה שהוא אחלה בסיס לפרו-לונגוור קונסילר של מאק [אבל יכול להיות בעיה עם קונסילרים פחות כבדים].
קליניק מבטיחים שאחרי שימוש של 12 שבועות, פעמיים ביום, תהיה הפחתה של כ-30% בכהויות. לצערי על השאלה הכי חשובה אני לא יודעת לענות. כשקיבלתי את המלמ"כ הוא הוכנס בהתלהבות לשגרה, אבל כשהתחלתי ללמוד ושכחתי איך קוראים לי, גם שכחתי למרוח אותו פעמיים ביום. עשיתי כמה נסיונות לחזור ולהשתמש בו, אבל עד היום לא הצלחתי להשתמש בו מספיק זמן ברציפות ולכן אני פשוט לא יכולה לענות על השאלה הזו. מביקורות שקראתי ברשת ראיתי תגובות לכאן ולכאן, ככל הנראה כמו כל מוצר טיפוח ההשפעה קצת משתנה בין אחת לאחת.
* קחו בחשבון שלא מדובר בפיתרון חד משמעי לטווח הארוך, גם אם יש שיפור הוא יימשך כל עוד תקפידו להשתמש במלמ"כ.
* טיפ קטן ממני- מאחר והאפליקטור נמצא במגע יומיומי עם העור שמתחת לעיניים כדאי לנקות גם אותו [אפילו עם צמר גפן וקצת מי פנים].

לאחרונה חזרתי להשתמש מלמ"כ, ואם אני אראה שינוי אני מבטיחה לעדכן :) ואם התנסיתן בו, אני אשמח לשמוע את דעתכן.




LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...