יום חמישי, 20 בנובמבר 2014

שופינג זה אושר?

מכירות את זה שמשהו מעסיק אתכן בקטנה, ופתאום הוא נמצא בכל מקום?
זה בדיוק מה שקרה לי.
כבר תקופה ארוכה שאני מסתכלת על אוסף האיפור שלי ברגשות מעורבים. מצד אחד זה כיף שיש הרבה כי אני אוהבת לקנות, אני אוהבת לאתגר את עצמי ולנסות שילובים חדשים, אני אוהבת להתנסות בהרבה מוצרים ולכתוב סקירות. ומצד שני, זה כבר באמת ברמה של "אוסף", לכל דבר ועניין.
בשבילי איפור זה לא רק משהו שעושים 5 דקות בבוקר או לפני אירוע אלא זה תחביב- להתאפר, לצלם, לכתוב, לצפות בסרטונים ולקרוא בלוגים. לא פעם זה מגרה את הרצון לקנות עוד משהו, לנסות עוד משהו חדש. וכמובן שיש מוצרים שנשלחים אלי לסקירה, ולא תמיד יש לי שליטה על הכמות.
ככה או ככה, כשאני מסתכלת על חברות שלי [זתומרת, חברות שלא כותבות בלוג ולא סובלות מאותה התמכרות] אני מבינה שהכמויות שיש לי ממש לא פרופורציונליות בהשוואה לבחורה הממוצעת. גם ברור לי שאני לא מנצלת את כל האיפור שיש לי ב-100% ובצורה שווה, ויש דברים שפשוט שוכבים במגירה רוב הזמן.
במקביל למחשבות האלה אני לוקחת קורס שעוסק בנושא של שמירת טבע, ניצול משאבים וכדומה. בין השאר ראינו את הסרטון The Story of Stuff. סרטון דיי מטלטל על מה שעומד מאחורי הכלכלה האמריקאית [אבל רלוונטי גם אלינו בת'כלס] ובעיקר מה שעומד מאחורי כל החפצים שיש לנו. אני ממש ממליצה לכן להקדיש 20 דק' ולצפות בו, ולמרות שלטעמי הוא טיפה היסטרי ודמגוגי, עדיין הוא גרם לי להסתכל קצת אחרת על הרגלי הצריכה שלי.
מאוד בקצרה, הסרטון מדבר על כך שהייצור ההמוני קודם כל מנצל משאבי טבע בלי שום בקרה, אח"כ מנצלים אוכלוסיות חלשות ככוח עבודה זול ובסוף גורמים לנו להאמין שאם רק נקנה נהיה יפים, טובים, מוצלחים ומאושרים יותר.
בצירוף מקרים מדהים, שבוע אחרי שצפיתי בסרטון הזה, רשת קניוני עזריאלי השיקו פרסומות חדשות עם הסלוגן המבריק "כמה קל להיות מאושר". או בתרגום מילולי, שופינג זה אושר.
 רחמים על ההורים שלי, כי תוך אלפית השנייה עברתי מ-0 ל-100 קמ"ש של מלמולים זועמים.
צילום מסך של הסלוגן, נלקח מכאן
אני לא תמימה, אני מבינה שבעלי עסקים רוצים להתפרנס, ובמציאות הנוכחית בכל קילומטר רבוע יש בערך 8 מרכזי קניות ועוד 3 בשלבי בנייה. ובמציאות הזו התחרות גדולה וכל אחד רוצה לעודד אותנו לקנות דווקא אצלו.
אבל מדי פעם יש איזו פרסומת שעוברת את הגבול, ובעיניי זה לא סתם סלוגן סר טעם, אלא אמירה דוחה וחזירית. פרסומת שאומרת לנו שאם רק נוציא את הארנק שלנו מספיק פעמים במקומות הנכונים- נהיה מאושרים.

הציטוט הזה מיוחס לג'ון ראסקין, והוא כל כך מתאים. [למען הסר ספק- הציטוט אומנם לא שלי, אבל התמונה כן]
הלחץ לקנות משפיע עלינו גם מבחינה כלכלית, אבל לא רק. מבחינה נפשית, שופינג גורם לנו להרגיש טוב בבת אחת, אבל כשנסגור את הארנק ההרגשה הטובה תיעלם. ולפעמים היא יכולה להוביל לתחושה של ריקנות, שתגרום לנו ללכת ולקנות עוד כדי למלא את החלל. ואנחנו עושות את זה לא פעם בגלל שהסיפוק הוא מיידי- יצאנו לשופינג, הרגשנו טוב, בעוד בתחומים אחרים בחיים שלנו יקח יותר זמן להגיע לסיפוק. לדוגמא, כשרק התחלתי להתאמן בסטודיו סי הלכתי בחוסר חשק והתבאסתי על כל פעם כזו. רק אחרי כמה שבועות למדתי להנות מזה והיום אני מתבאסת כשאני מפספסת אימון.
אבל המחשבה שהכי מטרידה אותי מתייחסת לסביבה. כדי לייצר את האיפור שלנו השתמשו במשאבים מהטבע, ובסוף הכול יגיע לזבל. בארץ לפחות אין כמעט דרך למחזר איפור [אני חושבת שמאק הם היחידים שאוספים היום קופסאות ריקות]. כל פעם כשאני מתפתה לקנות משהו זול 'כי זה רק כמה שקלים ומה אכפת לי לנסות?', לרוב אני מסיימת עם איפור שאני בכלל לא צריכה, רוצה או אוהבת להשתמש בו. מעבר לכסף שהוצאתי חבל לי שזה עוד משהו שילך לפח ויזהם את הסביבה.

וכמובן שהמחשבות הובילו אותי גם לבלוג, שגם הוא כלי שעושה חשק לקנות. במשך כמה ימים הסתובבתי עם מועקה, ותחושה שאולי אני צריכה להפסיק לכתוב כדי לא להיות חלק מכוחות השוק הקפיטליסטיים [או איזו אמירה גרנדיוזית אחרת]. אבל אז הבנתי שאני צריכה לעשות את ההיפך- להמשיך ולכתוב. בפרסומת אנחנו שומעים רק כמה המוצר טוב ומדהים וכמה אנחנו צריכות אותו, ואילו בבלוג יש לי את ההזדמנות לכתוב בצורה הרבה יותר מפוכחת ולבטא את הדעה הכנה שלי. כאן יש לי את האפשרות להתייחס גם לחסרונות, ולתת תמונה מאוזנת יותר. כאן יש לי את האפשרות לתת לכן מידע על דברים שאסור לקנות, דברים שאני מצטערת שקניתי, וגם טיפים איך לקנות בצורה נכונה וחכמה יותר, או איך לשמור על מה שקנינו לאורך זמן [כאן וכאן].

ברמה האישית אני ממש משתדלת להגיד לעצמי "אני רוצה" במקום "אני צריכה!" כל פעם כשאני רואה איזו צללית חדשה ומהממת. כי בת'כלס? אני לא צריכה שום דבר. יש לי מספיק מהכול, אבל אני רוצה. ולרצות זה לגיטימי, הכול שאלה של איזון. אני עדיין עובדת על דרכים לצמצם את הרצון שלי לקנות. לפעמים אני סתם נכנסת לאתרי קניות מתוך ידיעה שאני לא קונה שום דבר, אני סתם מסתכלת על מוצרים ומחפשת סווטצ'ים, וככה מעבירה את החשק. דרך אחרת היא לעשות סדר במה שיש לי, ולחשוב איך אני יכולה להשתמש שוב במשהו שזנחתי.
הדרך הכי חביבה עלי בזמן האחרון היא החלפות של איפור. הרעיון פשוט- לוקחים איפור חדש או משומש במצב טוב שאנחנו לא רוצות, ומחליפים במשהו שאנחנו כן רוצות. יש בפייסבוק כמה קבוצות שמאפשרות את זה, קבוצת 'גלוס החלפות' הקבוצה הכי גדולה והכי פעילה שאני מכירה כרגע. אם אתן מכירות עוד קבוצות אתן מוזמנות להמליץ :) אפשר גם למכור מוצרים במחיר מופחת, או לקנות יותר בזול דברים שרציתן [גם חוסך כסף וגם חוסך עוד פסולת].

אחת לכמה חודשים אני עושה סדר כדי לצמצם את האוסף שלי. אני לא אוהבת להחזיק כמויות של דברים, ואני בטח לא אוהבת להחזיק דברים שלא השתמשתי בהם חודשים. מאחר ואין לי עניין למכור מוצרים שקיבלתי לסקירה אני מוסרת חלק לחברות או קרובות משפחה, וחלק עובר כתרומה [ביחד עם עוד מוצרים שקניתי ולא אהבתי]. אין לי מקום קבוע שאליו אני תורמת, היעד יכול להיות פנימיה לנערות במצוקה, מעון לנשים מוכות ועוד. אם אתן מעוניינות לתרום, חפשו מוסד כזה בסביבה שלכן או שתשאלו בקבוצות איפור בפייסבוק- כל הזמן יש בחורות שאוספות לטובת מוסד כזה או אחר.

למרות שיש לי עוד הרבה מה להגיד בנושא, אני חושבת שחפרתי מספיק. השורה התחתונה של הפוסט היא שצריך להיות איזון בין מה שאנחנו רוצות ויכולות להרשות לעצמנו, לבין מה שאנחנו באמת צריכות ובאמת נשתמש בו. וכן, אני יודעת, קל מאוד להגיד וקשה לבצע.
יש לכן גם מחשבות בעניין? שתפו אותי! אני אשמח לשמוע



15 תגובות:

  1. כל הכבוד שאת מעלה נקודה כל כך חשובה. לצערי נראה שזה משהו שבלוגריות ומכורות רבות לא מודעות / מנסות להדחיק או להתעלם ממנו.
    גם לי ממש קשה לאחרונה עם העובדה שאני מרגישה שאני "חייבת" או ש"בא לי" משהו חדש רק כי זה בכל מקום, ואני מנסה לצמצם את הרכישות המיותרות שלי, אבל זה כל כך קשה...
    האם אני צריכה כמות של מאות לקים? לא! האם אני צריכה יותר איפור משאוכל אי פעם לסיים? ממש לא! אבל נורא קשה להיפטר מההתמכרות הזו. כמובן שגם להיות חברה בקבוצות שבהן בנות חולקות את הרכישות שלהן ממש לא תורמת לזה (לפחות אצלי), ועם כמה שזה כיף להסתכל על הכל ולפרגן על הרכישות של כולן, זה נורא מדבק וממכר, ואז את מוצאת את עצמך קונה מלא פריטים מיותרים שמספקים אותך לשתי דקות וזהו. באסה. גם לכיס וגם לנפש.
    מקווה שהפוסט המעולה שלך יעורר את המודעות אצל בנות נוסות, ואולי העתיד יהיה קצת יותר טוב :)

    השבמחק
    תשובות
    1. מסכימה עם נטלי, אמרת בדיוק מה שאת חושבת!
      ולפוסט עצמו - מאוד דיבר אלי ועלי, אני נתקלת במחשבה הזו המון פעמים במהלך היום, אני רוצה ובונה לעצמי וישליסט בראש - אתרים ומוצרים שיש לי חשק רגעי לקנות אותם וככה מעבירה שעמום\עייפות של המוח מלימודים :)
      בסופו של דבר אני גם רואה איך חברות שלי מתייחסות לתחביב שלי שבעיני נראה לגיטימי כמו אל משהו פסיכי ולא בריא, בייחוד כשאני בסך הכל נערה. גם לחברות שלי יש 2 מסקרות, 2 לקים וקונסילר לעומתי, טוב לא נראה לי שאני צריכה לפרט נכון? כי אני כבר לא זוכרת מתי בפעם האחרונה היו לי 2 מסקרות, 2 לקים וקונסילר.. :\
      בקיצור, יש לך נקודה טובה וחשובה !

      מחק
    2. נטלי, אנחנו בדיוק באותו מקום מהבחינה הזו... העיסוק בבלוג ובקבוצות מצד אחד מאוד כייפי, ומצד שני זה באמת דוחף כל הזמן להתלהב מדברים חדשים ולרצות, גם ת'כלס הרצון הזה יהיה רלוונטי לשבועיים הבאי בקושי.

      אליענה, אני גם אוהבת לבנות וויש-ליסט כדי להעביר את הזמן :) וככה אני גם מבינה עד כמה אני לא צריכה כלום, כי הוויש-ליסט הזה יכול לשכב שבועות והוא לא יחסר לי.
      אני מניחה שבגיל ההתבגרות יש יותר ביקורת :/ בגילי אף אחד לא ממש מעביר ביקורת על הכמות, להיפך- חברות בעיקר מתלהבות.

      מחק
  2. אני לא יודעת כמה אני רוצה לצמצם את האוסף שלי (אני נהנית ממנו) אבל כל מה שאת אומרת זה מאוד נכון. גם לי הסלוגן הזה מאוד צרם ואני לחלוטין מחזקת אותך כי חייבות להיות בנות שמאזנות קצת את התמונה ומכניסות את המציאות לתוך ההתמכרות שלנו

    השבמחק
    תשובות
    1. אני לא חושבת שצריך לצמצם את האוסף בכוח ולוותר על דברים "כי זה הרבה". אני פשוט לא אוהבת להשאיר אצלי דברים שניסיתי ולא אהבתי [זה רלוונטי בעיקר לדברים שאני מקבלת לסקירה], או דברים שקניתי והבנתי שהם לא בשבילי. מה שמשמש אותי או ישמש אותי בעתיד- ברור שאני שומרת :)

      מחק
  3. מסכימה איתך בכל מה שאמרת. כל הקטע של הפרסומת שרשמת שבשביל להיות מאושרים צריך לפתוח את הארנק פשוט מראה עד כמה החברה שלנו הופכת להיות לאט לאט למרבה הצער הרב, דומה לחברה האמריקאית וזה מעציב אותי כל פעם מחדש. אני תמיד מנסה לאזן את מה שאני צריכה. עצם זה שאני כמוך קוראת בלוגים ורואה ביו טיוב דברים גורם לי באופן אוטמטי לרצות לקנות דברים חדשים ומגניבים. אני מנסה תמיד לאזן בין השניים ולוודא שאני באיזון, וזה שאני סטודנטית דווקא תורם לאיזון הזה. אחלה פוסט! היה לי ממש כיף לקרוא :)

    השבמחק
    תשובות
    1. אני ממש ממש שמחה לשמוע, תודה :)

      אני גם חושבת שאנחנו נוטים יותר ויותר לכיוון של החברה האמריקאית, ובמקום ללמוד מהטעויות שלהם מאמצים כל מיני הרגלים לא נכונים :/ אני חושבת שגם אצלי בגלל שאני סטודנטית אז אני יותר מגבילה את עצמי [מצד שני, כל הוצאה הכי קטנה יכולה להיות פתאום חריגה מהתקציב]

      מחק
  4. האמת היא שאני לאחרונה כמעט ולא קוראת בלוגים. איכשהו ירד לי החשק וזה קשור גם במידה מסוימת למה שכתבת. היה שלב שהרגשתי שיש לי דיי והותר איפור, ובכל זאת המשכתי לקנות עוד ועוד בקטע התמכרותי ואספני וזה היה נראה לי כבר יותר מדי. הפוסט שלך מצוין ומאד נכון, ומסכימה גם עם ההחלטה הסופית שלך להמשיך לכתוב את הבלוג במטרה לעודד רכישות שקולות.
    אני אישית צמצמתי את האוסף שלי משמעותית - הוא לא מרשים כמו אוספים של יוטיובריות מטורפות, אבל הוא שימושי, שפוי ונכון. ולא באמת חסר לי כלום. את העודפים אני מעבירה הלאה לחברות ומשפחה שיעשו בהם שימוש. בשבילי זה סתם היה זרוק במגירה, בשבילן זה אוצר ודבר שימושי, שגם חוסך להן לקנות איפור בעצמן... :)

    השבמחק
    תשובות
    1. מצד אחד יש משהו מגניב לראות אוספים גדולים של בלוגריות/יוטיובריות/מאפרות אחרות, אבל לפני כמה שבועות נתקלתי בסרטון של מישהי שבעיניי זה כבר יצא לגמרי מפרופורציה. אני לא אכתוב את שמה כדי לא להשמיץ [למרות שהיא לא ישראלית], אבל היא פשוט קונה כל דבר חדש שיוצא, יש לה סטים שלמים מקולקציות... ואני חושבת לעצמי- למה? הרי ברור שהיא לא מגיעה להשתמש בכל הכמות הז. אז לקנות כדי שיהיה? ויש בזה משהו נורא מגעיל, ואני מאוד לא רוצה להיות שם.
      ואני מקווה שדרך הבלוג אני אצליח גם לשכנע אחרות לקנות בצורה שקולה.
      באופן אישי הייתה לי תקופה ארוכה שנמאס לי לקרוא בלוגים ולראות עוד סקירות אז צמצמתי את זה מאוד, עכשיו אני בשלב שאני צופה בסקירות רק בגלל סקרנות נטו, בלי שום רצון לקנות [טוב, כמעט]

      מחק
  5. אמן!! המחשבות האלו מלוות אותי המון בשנה האחרונה, ודי בהן כדי להוריד את החשק לקנות כמעט לאפס.

    השבמחק
    תשובות
    1. החשק לקנות עדיין לא עבר לי, אבל אחרי כל רכישה אני מרגישה קצת ייסורי מצפון שאולי זה היה מיותר

      מחק
  6. דבר ראשון, תתחדשי על הדומיין! :)

    אני חושבת שזהו פוסט חשוב שמעורר מחשבה ואני מאוד מזדהה איתך בנושא הזה.
    לגבי הבלוג, גם אני לפעמים מרגישה כמו אחת ש"מדרדרת לקניות" גם את האחרות, מצד שני, אני תמיד מזכירה לעצמי שאפשר להשתמש בבלוג ולכוון לשימוש חכם במוצרים שכבר נמצאים בתיק האיפור או באוסף, במקום לקנות עוד ועוד.
    אין ספק שצריך ללמוד לקנות חכם ולחנך את עצמנו לא לחפש אושר בביזבוזים, כי שם זה לא יקרה.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה! :)

      אני ממש מסכימה עם כל מה שכתבת. הבלוג הוא כלי, וכל אחת תשתמש בו איך שמתאים לה. וכמובן שאנחנו צריכות לפתח את התחביבים והעיסוקים שלנו במקום לחפש אושר בשופינג

      מחק
  7. פוסט מעולה אני דווקא השתכנעתי לעשות subscribe לבלוג :-) כיף לקרוא! אוהבת פרופורציות

    השבמחק
    תשובות
    1. אני ממש ממש שמחה לשמוע :)
      וכמובן, ברוכה הבאה ;)

      מחק

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...